Gå til innhold

Kan et menneske plutselig brenne opp?


salah

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste tilfelle med spontan selvantenning har fått en forklaring. I mange tilfeller så sigretter og lignende som hadde antent kroppsfettet og brent godt, samtidig som dyne\teppe hindret vidre spredning av brannen.

Så en dokumentar om dette på Discovery for en tid tilbake.

 

Men det fortsatt endel saker som ikke hadde noen fornuftig forklaring.

Lenke til kommentar

Tror nok det meste av dette er bare myter, leste et sted at det ville kreves for høye temperaturer for å oppnå en så fullstendig forbrenning av menneskekroppen som man har sett på bilder av folk som har spontant selvantent. Det finnes bl.a. et kjent, gammelt svart/hvitt-bilde som jeg ikke fant i farten av bare en fot fra leggen og ned, som ligger på et golv. Resten av kroppen er redusert til bare små hauger med aske, og tilsynelatende er golvet og resten av rommet uberørt av forbrenningen. Mye mulig at det her er snakk om noe muffens med bildet eller motivet.

Lenke til kommentar
Det at ett menneske brenner så mye opp er fakta. Det er dokumentert. Spørsmålet er hvordan. Men kroppsfett som brenner under en dyne blir veldig varmt, og kan klare det. Var flere forklaringer på andre saker også, men husker dem desverre ikke.

5303555[/snapback]

Ja, jeg stiller meg ikke tvilende til at et menneske faktisk kan brenne fullstendig opp (det skjer jo f.eks. i et krematorium), men det jeg mente å si var at det ville kreve for store temperaturer i forhold til at omgivelsene ofte er uberørte i slike "spontaneous human combustion"-tilfeller (la meg bare forkorte det til SHC). Jeg stiller meg derimot sterkt tvilende til at mennesker helt av seg selv kan få en slags "flame from within", og derved ta fyr. Det ville virkelig krevd høye temperaturer, så mye vann som kroppen inneholder. Jeg skjønner ikke helt nøyaktig hva som skulle kunne generere en slik form for varmeenergi inni menneskekroppen, med mindre man sluker en usikret håndgranat eller noe i den duren. Og så vidt jeg har forstått går denne SHC-teorien ut på at det skal skje av seg selv, dvs. uten at vedkommende har inntatt noe utenom det vanlige.

Lenke til kommentar

Hadde en lang telefonsamtale med ei søt jente natt til 1. juledag. Som vanlig pratet vi om alt mellom himmel og jord, og plutselig sa hun at hun hadde sett restene av en mann som plutselig brant opp i sengen sin (på TV). Det var bare bena igjen! Sengetøyet var like helt... Så hvem vet :hrm:

Lenke til kommentar

Det var vel sent på julaften at det var en dokumentar om akkurat dette på National Geographic (tror jeg). De gjorde en del forsøk, og etter det jeg husker så konkluderte de med dette: Det er mulig for et menneske å brenne ved så lav temperatur ("fettbrann") at omgivelsene blir ganske lite påvrket, men at mennesket antenner seg selv forblir en myte.

 

En teori jeg hørte for lenge siden var at om en person hadde inntatt alkohol kunne elektriske signaler i kroppen antenne alkoholen, og deretter blir fettet antent. Men om det var slik burde vi kanskje ha sett langt flere tilfeller.

Lenke til kommentar
Hadde en lang telefonsamtale med ei søt jente natt til 1. juledag. Som vanlig pratet vi om alt mellom himmel og jord, og plutselig sa hun at hun hadde sett restene av en mann som plutselig brant opp i sengen sin (på TV). Det var bare bena igjen! Sengetøyet var like helt... Så hvem vet  :hrm:

5365733[/snapback]

 

Jeg har også sett det på Tv...både CSI og X-files har det forekommet. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...