Gå til innhold

M6Va eller 259IEN


MDCCLXXVI

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå skrenket inn vanlgmulighetene mine til disse to; ASUS M6Va og 259IEN (fra Netshop).

 

Er egentlig mest keen på ASUS'en, men har ikke råd til WXSGA skjerm på den modellen (må bli WXGA). Er det stor forskjell på disse to? Kommer til å bruke pc'en mest til filmtitting, surfing, og.. ja, that's about it. Muligens litt spilling innimellom.

 

Slik jeg ser det kommer 259IEN bedre ut på oppløsning og skjermkort.

ASUS'en er klart best på design(!), build quality, plassering av porter, batterilevetid, prosessor etc etc... MEN, 259IEN er rundt 1000,- billigere (det oppsettet jeg har valgt).

 

ASUS M6VA

  • PM 2.0GHz - 533MHz bus
  • 512MB ram (kjøper en ekstra 1GB brikke for totalt 1.5GB)
  • 15.4" @ 1280x800
  • ATI x700 128MB
  • BT/WIFI/DVD+R...

259IEN

  • PM 1.86GHz - 533MHz bus
  • 1GB ram
  • 15.4" @ 1680x1050
  • nVidia 6600 go 256MB
  • BT/WIFI/DVD+R

Kommer også til å kjøpe en ekstern harddisk på rundt 250/300GB. Uvisst hvem jeg velger enda. En rask kikk i prisguiden avdekker jo at omtrent alle eksterne harddisker tar kvelden etter en stund... er de virkelig så dårlige alle sammen? Både WD og Maxtor lider av 'ta-kvelden' syndromet i følge erfaringer i prisguiden. Seagate får refs for ekstremt dårlig software, og LaCite har litt ymse negative kommentarer. Blir ikke klok på dette jeg :/

 

Jaja, for ikke å spore helt av her, hvilken bør jeg velge? Er 1680x1050 alfa & omega på en laptop? Noen som tror jeg kommer til å angre ved kjøp av M6Va'en?

 

Takker på forhånd for alle svar!

Bestiller nok i løpet av helgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er STOR forksjell mellom WXGA (1280 x 800) og WSXGA (1680 x 1050). Men, det er ikkje alle som likar å jobba med og enda mindre trenger win WSXGA skjerm. Driver du med grafisk arb, webdesign, filmredigering eller andre progs der du trenger stor workspace så er det ein must med ein høgoppløsningskjerm. Vist du for det meste bruker bærbaren til surfing, skriving/ lesing, speling osv, så vil eg nesten anbefale ein WXGA skjerm. Sånn som eg ser det så er det ikkje vits i å betala for noko som du strengt tatt ikkje har bruk for og kan bli til eit irritasjonsmoment (pga str). Har sjølv ein WSXGA skjerm som er nydelig å jobba med, men er ikkje noko å sufra med. D går an å øka skriftstr. via IE eller i windows men det er ikkje alle prog eller websider som er tilpassa for skriftendringer. (skriften stikker ut av rammen eller øydeleger designet til sida). Det som du må finna ut av, er om du trenger denne "ekstra" arbeidsplassen både i dag og ein gang i nærmaste framtid.

 

Når det gjelder M6Va- en mot netshopen så kan eg ikkje sei kofor M6Va-en er så mykje bedre sidan eg ikkje har kjennskap til netshopen, men eg kan sei deg at ASUS-en er ein forbaska bra laptop.

 

Sitter på ein M6Va no og kunne ikkje vert meir fornøyd med kjøpet mitt. Det som utmerker seg mest på denna laptopen er vekten, stivheten og kvaliteten. Det som du bør bemerke deg med ASUSen er at viftestyringen som kjeme originalt er veldig dårlig. Spes. på GPU som er hørbar når den går under lett arbeid. Dette er noko som er fult modifiserbart og etter 10 min med tweakng så har du ein musestille maskin. Dette er noko som eg håper blir fiksa i neste bios oppdatering fra ASUS.

 

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar

Takk for fyldig og utdypende svar adis!

 

Tenker jeg går for M6Va. Har ikke lest annet enn positive tilbakemeldinger om den (og viftestøyen har jeg selvfølgelig tenkt å modde vekk asap hehe). Og den er jo så til de grader mer estetisk tiltalende enn 259IEN!

 

Kommer sikkert med en fyldig review og bilder når jeg får den! Vet at flere på forumet setter pris på brukeranmeldelser!

 

Edit: Følger det med bæreveske og mus på WXGA versjonen?

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar

Chillen a, Spruten. Sitter på bærbar nå jeg! Var litt raskere enn deg til å kjøpe forstår jeg. Haha. :p

 

Gikk selv for en 1557 fra PSdata med 1,73ghz centrino, 512mb ram, 128mb ati mobility radeon 9700, 80gb, 1400*1050.. :)

Måtte betale 8500 for dette, noe som jeg selv synes er en særdeles fin pris. Oppløsningen er digg og er generelt sett meget fornøyd! Pluss at jeg får spenn til andre ting og ettersom den ikke ble så dyr. :)

Lenke til kommentar

Tjena Rye;) Juleferie nå eller? Kom hjem idag jeg. Satt 8 timer på toget. Har fri frem til 2. jan nå... håper jeg får med meg laptopen før jeg drar tilbake til haakonsvern:)

 

-on topic-

 

Har kommet frem til at PCutstyr.no blir det klart billigste valget.

 

ASUS M6Va - 13750,~

LaCite 250GB - 1200,~

1GB Kingston - 850,~

= 15800,~

 

Burde holde ut førstegangstjenesten det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...