Gå til innhold

Bruke reklamasjonsrett? Garanti utgått.


espenah

Anbefalte innlegg

Hei

 

En venn av meg kjøpte en HP Pavilion ZE4424EA hos Expert for ca. 2 år siden på tilbud.. Og nå har maskinen begynt å slå seg av i tide og utide.. Siden garantien er utgått på denne maskinen lurte jeg på om han kan benytte seg av reklamasjonsretten som er på 5(?) år?

 

En laptop på ca. 2 år som slår seg av helt uten videre burde da være en stor mangel/feil?

 

Han bruker maskinen i studiene sine, og problemet har ført til mange frustrerte situasjoner med tapt arbeide :(

 

Maskinen har aldri blitt åpnet og har ingen brutte forseglinger med unntak av at han selv har satt inn en ekstra rambrikke.

 

Vi har en mistanke om at overoppheting kan være grunnen til problemet.

 

/Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, maskinen er helt fri for både virus og spyware.. OS'et er Windows XP Pro SP2 med de seneste hotfix'ene.. Og alle drivere ble oppdatert under siste formatering, som ikke er mer enn ca. en måned siden.. Problemet har han hatt en god del lengere enn dette...

 

Viftene er renset i den grad det er mulig uten å åpne maskinen.. Støvsugd med lett trykk på de største åpningene..

 

At støv som sitter lenger inne i maskinen kan forårsake problemet har jeg liten tro på, men skal ikke si for sikkert.

 

At en vifte eller noe kan være defekt er jo en mulighet, men ut i fra hva jeg kan se og høre er det kun en vifte som kjøler ned hovedkort, cpu og grafikk chippen.. Og denne går jo som normalt, dog har ifølge kompisen min blitt mye mer aktiv og kjørt oftere på høy hastighet i senere tid enn hva den gjorde før.. Dette forsterket mistanken om overoppheting..

 

I sine første måneder var maskinen veldig stille, med lite vifteaktivitet.. Dette er en relativt "svak" maskin som ikke burde produsere så altfor mye varme, men har som sagt blitt mye mer hissig på viftebruken i de siste månedene..

 

Så vil i dette tilfellet en reklamasjon dekke reparasjonskostnader, eventuelt at maskinen erstattes med en tilsvarende hvis problemet ligger dypere i hardware som ikke kan byttes/fikses?

 

Takk for all respons :)

 

/Espen

Lenke til kommentar

Det er pga av slike saker vi har en reklamasjons lov. Hvis ingen forseglinger er åpnet og det ikke er synlige skader, så skal feilen fikses eller produktet erstattes. Men etter min erfaring så er det ikke alltid forhandlere er like samarbeidsvillige når det kommer til reklamasjon. Det at han har satt i ram selv vil de sikkert ta opp. Loven er på hans side, men regn med en liten fight ;)

Lenke til kommentar

At han har satt inn egen RAM-brikke er ikke noe problem i forhold til reklamasjonsretten, men de kan selvfølgelig kreve at maskinen testes uten denne RAM-brikken. Ellers sier du veldig lite om hva som faktisk skjer når maskinen skrur seg av. Får han skrudd den på igjen med en gang? I så fall er overoppheting lite sannsynlig. Kommer det noen blåskjerm når maskinen skrus av? Om det gjør det, slå av funksjonen om at maskinen skal starte på nytt, og se hva slags feilkode du får.

 

Expert kan også kreve at maskinen testes med Windows XP Home Edition, siden det var det den ble levert med. De vil sannsynligvis også ville prøve maskinen uten tredjeparts drivere installert, utenom det som faktisk var installert når maskinen forlot HP selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...