Gå til innhold

Klikkelyd av harddisk på FS LifeBook *LØST*


senjakongen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettop kjøpt meg en Fujitsu Siemens LifeBook S7020. Er veldig fornøyd med maskinen bortsett fra en liten ting. Det kommer enkelte ganger en "klikkelyd" fra harddisken. Høres ut som om den stopper litt opp eller bråstarter eller noe lignende.

Da jeg merket feilen sendte jeg maskinen inn på service hvor de byttet harddisken, men samme lyden er der enda.

Spørsmålet mitt er da om noen har peiling på om det kan være noe jeg har installert på maskinen som kan gjøre dette? Synes selv dette høres usansynlig ut da jeg kun har installert Office 2003, Nod32, Zonealarm og Opera (maskinen er jo helt ny).

En annen ting jeg lurer på er om det fins noen form for diagnoseprogram for harddisker som jeg kan kjøre for å se om den oppfører seg unormalt?

 

Håper på noen smarte svar :hmm:

 

Thomas

Endret av senjakongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplever akkurat det samme som deg. Nettopp kjøpt en S7020 privat og det virker som harddisken stoppet litt "brutalt" noen ganger.

 

Bruker en S7020 på jobb og har aldri hørt den lyden eller hatt problemer med den.

 

Mener det står en Segate Momentus 5400 rpm SATA 150 på 80 GB i den.

Lenke til kommentar

Opplever akkurat det samme som deg. Nettopp kjøpt en S7020 privat og det virker som harddisken stopper litt "brutalt" noen ganger.

 

Bruker en S7020 på jobb og har aldri hørt den lyden eller hatt problemer med den.

 

Mener det står en Segate Momentus 5400 rpm SATA 150 på 80 GB i den.

Endret av leo24
Lenke til kommentar

Mange 2.5" disker langer lyder. Tror det har noe med bevegelse av skrive/lesearmen og parkering av denne. Har hørt dette på mange laptopdisker både IBM og Toshiba, og senest på en disk som hadde gått greit med daglig bruk i 3 år. Tror ikke det er stort å bekymre seg over, men ta backup av data for sikkerhets skyld.

 

Edit: Hvis du finner ut hva slags merke det er så kan du laste ned diagnose program fra de fleste produsentene. Ellers finnes Scandisk i win som også gjør en bra jobb.

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Det er ingen problemer med min disk heller, maskinen fungerer helt optimalt, men siden jeg er ganske fersk når det kommer til laptoper så ble jeg litt urolig over disse lydene. Er jo også litt merkelig at FS byttet den første disken da jeg hadde maskinen inne på service.

Maskinden fungerer jo helt topp her også så det virker ikke så det har noen innvirkning på bruken.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Norhon Ghost som fulgte med maskinen så backup er ingen problem. Jeg tror nok heller ikke disken vil gi seg med de første, som sagt alt fungerer jo topp.

Men det irriterer meg litt at de både på FS og InfoCare sa at de ikke hadde vært borti en slik type feil før når bla flere her sier at dette kan være normalt.

Lenke til kommentar

Det er neppe noe galt med harddisken din. Klikkelydene du referer til er som nevnt av andre normalt. Derimot er det mulig du kan gjøre noe med dem ved å endre innstillingene på harddisken din via verktøy tilgjengelig fra harddiskprodusenten. Dette er i hvert fall mulig for nyere Hitachi-disker. Jeg tror det samme gjelder for Seagate-disker.

 

For å finne ut hvilken harddisk du har, kan du f.eks. sjekke i Enhetsbehandling (høyreklikk Min Datamaskin og velg Egenskaper deretter Maskinvare). Navnet er enkelte ganger litt kryptisk (kun modellbetegnelse), men et søk på Google gir svaret.

 

Et alternativ du eventuelt kan prøve er programmet Notebook Hardware Control. Hovedfunksjonen til dette programmet er å regulere voltstyrken til CPU, men du har også tilgang til å endre innstillinger for harddiskens "acoustic management".

 

Merk: Å endre innstillingene vil påvirke ytelsen til harddisken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er ingen problemer med min disk heller, maskinen fungerer helt optimalt, men siden jeg er ganske fersk når det kommer til laptoper så ble jeg litt urolig over disse lydene. Er jo også litt merkelig at FS byttet den første disken da jeg hadde maskinen inne på service.

Maskinden fungerer jo helt topp her også så det virker ikke så det har noen innvirkning på bruken.

5303760[/snapback]

 

Hei. Har selv en FS 7020. Ikke opplevd det du snakker om, men derimot synes jeg maskina blir jæ...varm. Opplever du dette også?Hadde en S7010 på jobb og den blir ikke halvparten så varm. Ja har installert både Notebook HW control, kjørt maskinen på maks batteri og alt det derre der.

Blir uansett forbanna varm, såpass varm at deter ubehagelig å ta på maskinen på undersiden av den. Særlig blir den varm på venstre side av touchpad både på oversiden og undersiden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg vekker opp en gammel tråd, men ville bare legge ut en løsning på problemet som i alle fall funket for medg.

Etter mye om og men tror jeg at jeg har funnet løsningen. Siden jeg ikke hadde noen nevneverdige mengder data på maskinen tok jeg rett og slett og formaterte diske og reinstallerte windows, og siden har jeg ikke hørt noe til ulyden :)

 

Til cryptocustodian: Ja min maskin blir også ganske varm, men har opplevd dette på andre laptoper også så det tror jeg ikke er noe problem spesielt med denne maskinen.

 

Thomas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...