Gå til innhold

Trenger litt info om fil-server i Windows 2003


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har vi prøvd ut i ca. et halvår å kombinere Novell og 2003 Server. Det har liksom fungert sånn ok, men vi er lei av brannslokking av problemer og vil heller nå flytte fil-serveren til 2003-serveren. For meg virker det som om akkurat dette med shares er veldig enkelt i 2003 server.

Men nå er vi enda bare på planleggingsdelen av dette og jeg vil bare ha noen ting klart før jeg begynner.

 

* Om jeg lager en mappe som heter "public" som jeg legger på roten på d:\

På denne mappen ligger det to andre mapper som heter "ansatte" og "elever"

 

- Hvordan skal dette ordnes med rettigheter? Skal jeg dele public mappen? Eller bare undermappene? Vil brukerne få tilgang til mappen sin om jeg ikke deler public området?

 

* Og er jeg nødt til å manuelt opprette hver brukers mappe og sette brukerens rettigheter på den? Eller kan dette skje automatisk, sånn at mappen blir opprettet ved første pålogging? Og vil da brukeren kun få rettigheter ettersom det er den brukeren som har opprettet mappen? Dette er om jeg selvfølgelig setter dette i security!

 

* Hvor settes home folder? Er det på selve brukeren i Users and computers ikke sant? Det betyr at jeg bare kan lage en elev og en ansatt-mal for å kopiere og lage alle brukerne?

 

* Og til slutt, folder redirection. Vi tenker å kaste vekk Novell helt om en stund og da vil også alle datamaskiner bli registrert som maskiner i AD. Da er det kanskje greit med folder redirection. Men hvordan vil dette oppføre seg når brukere logger seg på terminal-serverne? Vi har til opplysning to terminal-servere hvor den ene har brukerområdet delt.

 

Jeg regner med at jeg må bare prøve meg litt fram. Som sagt har jeg forstått det sånn at dette ikke er særlig vanskelig å få til i 2003 server, så jeg regner med det går greit. Forhåpentligvis! :confused:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Public: Det er opp til deg, begge deler er helt greit, bare man setter rettigheter på katalogene.

 

Hjemmeområde: Du kan lage en malbruker, og bruke denne til å opprette brukere i etterkant. Da skal i hvert fall dette kunne gå automatisk. Hjemmeområde settes forøvrig på den enkelte bruker. Evt så kan jeg varmt anbefale å sette seg inn i scripting, da Windows Scripting Host kan lette en del arbeidsoppgaver.

 

Folder Redirection: Det skal oppføre seg som vanlig når du er på en terminalserver.

Lenke til kommentar

Ok, det virker ikke så avansert! Men på Fredagen prøvde jeg ut litt forskjellig og fikk litt småtrøbbel med dette med rettigheter og Folder Redirection (vil jeg tro). Ihvertfall ble ikke Mine Dokumenter overført. I loggen stod det noe om rettigheter, så jeg vil tro at om brukeren ikke har tilstrekkelige rettigheter, så vil ikke Folder Redirection fungere right?

 

Men en ting med dette med rettigheter. Jeg la merke til at det både er "all users" og "creator owner" og alt mulig på rettighetene. Hva vil du anbefale at jeg bruker? Alle brukerne ligger foråvrig i egne grupper, sånn at jeg tenkte at om jeg fjernet alt sammen unntatt Administrators og den aktuelle gruppen, så ville det fungere. Men det er kanskje ikke så enkelt? Må nesten lese meg litt fram når jeg jobber med dette.

 

Edit: Jeg fikk det til. Rotmappene må bare ha korrekte rettigheter som du sa. "system" må vistnok ha full rettighet og "creator owner" må ha det samme.

 

Men du vet vel ikke tilfeldigvis hvilke(n) port(er) som må åpnes for at jeg kan få til å "manage computer" etter at den er lagt til i AD?

Jeg får bare feilmelding om at the network path was not found. Dette ordner seg om jeg deaktiverer brannmuren. Da regner jeg også med at det må gå an å lage en regel for unntak. Men jeg fatter ikke hvilken port det kan være. Har prøvd litt forskjellige som 135, 445 osv uten hell.

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...