Gå til innhold

Rolige 120 mm vifter eller viftestyring


Kim Gundersen

Anbefalte innlegg

Hei sann

 

Kjøpte nettopp meg ett nytt kabinett. Men de 120mm viftene som står i, bråker som bare juling. Det er en grei temp inne i kabinettet, ligger på ca 40 etter 1 time BF2 spilling.

 

Tenkt litt på å kjøpe meg en viftestyrer til å ha i fronten på kabinettet. Er det slik da at man kobler viftene i vifteregulatoren i stede for hovedkortet? Eller må man ha noen spesielle vifter?

 

Om ikke det blir en viftestyrer, noen forslag til noen veldig rolige 120 mm vifter ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har

 

* Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe

* AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

* XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 eXtreme

* Hiper Strømforsyning ATX 580W

 

Noen som har noen formening på hvor mange grader det burde være inni kabinettet. hva er max liksom. Ønsker ikke å skur ned viftehastigheten så mye at ting går for varmt.

Lenke til kommentar
Dersom du liker lys og fancy stuff kan du jo se på denne;

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=a...wbl&mcat=15s230    :cool:

krever 2 5 1/4" plasser da.

Et annet alternativ kan jo være denne;

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...3SI&mcat=15s230

 

ellers er det jo bare å sjekkehos de forskjellige nettbutikkene.  :)

5300348[/snapback]

ANbefaller deg den siste der. Den første er litt for "jalla" i mine øyne.

Lenke til kommentar

Sjekk først at en av de to du har (fortrinnsvis den fremre) trekker luft inn og at den andre (bakre) drar lufta ut. Dersom du vil montere en 92mm kan du jo f.eks. se på en pabst e.l. som er rimelig stille i utgangspunktet. Pass på at du monterer den så den trekker luft ut.

Kjør så alle viftene over en grei viftestyring, og prøv deg frem med innstillingene til du finner noe som gir både grei temp og minst mulig støy.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Om du ikke niklokker systemet så skal du ikke trenge så extrem airflow i kabinettet. Men om du har tyna det, så er det godt å ha litt å gå på.

 

Eksempel : mitt oppsett.

 

DFI Lanparty NF4 SLI-DR

Opteron 146 @ 2.8GHz (280*10 1.375v) med en XP120 & feteste Pabst-vifta.

6800GT @ Ultra med Zalman VF700cu

Original chipsetvifte som det er stappa Arctic Silver 5 under.

 

Kjører dette i ett Antec P180 med 1stk 120mm i front og 2stk 120mm i bakkant. Viftestyringa er en Sunbeam Rheobus.

 

Under spilling så ligger CPU på max 48c og og GPU på 70c v/romtemp 22c - dette er forsåvidt kurante temperaturer, men chipsettet er helt oppe i 46c. Om chipsettet kommer opp i 52c, så morratryner maskinen deluxe.

 

Så under spilling, så kjører jeg viftene på full geip, mens under f.ex. filmseing eller generell nerding, så tar jeg viftene ned på 7v. Skulle nok gå å kjøre viftene på 7v under spilling og, men da er chipsettet helt oppe i 50c, noe som gir meg en for liten sikkerhetsmargin. Chipsettet blir jo såpass varmt fordi det kjører 40% mere enn normalen.

 

Min konklusjon blir at viftestyring er kjekt uansett, men strengt tatt ikke 100% nødvendig om du har stillegående vifter og kjører ett uklokka system.

 

Om du tar deg råd til det, så vil min anbefaling være en Sunbeam Rheobus m/de feteste pabst-viftene. Da har du god airflow på full geip, og får det meget stillegående og, om du stiller ned på volten. Ser og at det er linka til Sunbeam'en her tidligere.

Lenke til kommentar

Den rheobusen er veldig mye for pengene ;)

 

Har selv en http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...3BL&mcat=15s230 og er veldig fornøyd ;) Kan anbefale den

 

Edit:

La netopp til en erfaring i prisguiden. du/dere får se den får de godkjenner den ;)

 

Fordeler:

- Passer til alle kabinetter med en dør foran.

- Temperaturmåler, 4 separate kanaler som du stiler max temp på. Når de overgår max så piper den som faen. Veldig praktisk hvis noe overopphetes, og genialt for å følge med på cpu temp når du klokker.

- Den er i børstet aluminium. (Pen finish, jeg har den i sort)

- Hvit display, ikke blått som på bildet.

- Du kan stile volten fra 5-12v.

- Brukervenlig.

 

Ulemper:

- Irriterende lyd når du trykker på knappene.

- Den kan vekke deg om natten, hvis du ikke stiler på max temp på kanalene.

- Skulle vært flere trinn når du stiller på hastigheten.

- Kunne vært bedre festemuligheter og gjenger i hullene.

 

Anbefales: Ja

Brukervennlighet: 10

Pris/ytelse: 8

Kvalitet: 8

Totalkarakter: 9

 

LINK:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...view=erfaringer

Endret av Klikka_bZerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...