Gå til innhold

Surround i DVD-spiller eller receiver?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå et rent stereooppsett, bestående av to høyttalere, DVD22 og HK970. Dette bruker jeg både til musikk og film. Det fungerer utmerket til musikk, men har noen mangler i forbindelse med film. Blant annet fordi downmiksing av Dolby 5.1 til stereo utelater LFE-sporet, slik at jeg går glipp av de dypeste frekvensene. For å bøte på dette, må jeg inn med en surrounddekoder, enten i DVD-spilleren eller forsterkeren, som kan fordele også LFE-sporet til de to fronthøyttalerene. Da har jeg kokt det hele ned til to alternativer:

 

1. Selge DVD22 og kjøpe DVD31.

 

2. Selge HK970 og kjøpe AVR 235.

 

Hva vil gi meg mest bang for the bucks? Hva vil gi meg mest, totalt sett, når jeg ønsker å bruke dette både til film og musikk, men da i første omgang bare med to høyttalere? Hva er cons & pros med de to alternativene? Er takknemlig for alle innspill!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en DVD-spiller downmixer Dolby 5.1 til stereo, så utelates sub-kanalen. Det er bare frontene, center og bakkanalene som da tas med. Dermed mister man den virkelig dype bassen som bare ligger i sub-sporet. Men med en DVD-spiller som har Dolby-dekoder og mulighet for å justere høyttaleroppsettet, så kan man dirigere alle seks kanalene til de to front- (stereo)-høyttalerene, uten at det skjer noen downmixing først. Da får man med seg også de frekvensene som i utgangspunktet er forbeholdt suben. (Det er selvsagt da et poeng at de to fronthøyttalerene går dypt nok til å kunne formidle denne bassen.)

 

Dette er i allefall tanken. Men nå er jeg ikke helt sikker på hvilke DVD-spillere som har denne muligheten, og om DVD31 er en av dem. Derfor vurderer jeg å heller bytte forsterker til en surroundreceiver som jeg regner med kan gjøre dette. Spørsmålet da er: vil jeg høre noen forskjell i lydkvalitet mellom de to forsterkerene? Jeg tror egentlig ikke det, men på den andre siden bør vel en ren stereoforsterker ha komponenter av høyere kvalitet enn en surroundreceiver i samme prisklasse. Men om det gir hørbare forskjeller er vel tvilsomt...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...