Gå til innhold

Lading av batteriet - hva er den riktige måten?


MadsJohan

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lest en rekke tråder her på forumet angående hvordan man bør lade opp et batteri til en bærbar-pc. Jeg konkluderer med at det finnes mange ulike meninger om dette, svaret er kanskje ikke så enkelt som mange tror.

 

Hvordan skal man egenltig lade batteriene til en bærbar for at batterikapasiteten skal holde seg på et bra nivå i lang tid? Jeg har alltid trodd at man bør lade et batteri helt opp, og så lade det helt ut igjen før man lader det igjen. Men ifølge en artikkel på Amobil.no bør et Litihum-Ion-batteri lades hyppig og ofte? Er dette egentlig tilfelle på bærbare også? Hvordan bør man lade batteriet første gang man bruker bærbar'n? Skal den lades helt opp i et døgn før den tas i bruk, lades bare littegrann eller ikke lades i det hele tatt?

 

Takker for alle svar!

Endret av MadsJohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lithium ion batteri har IKKE kjemisk minne. Det vil si at det skal i praksis bety tilnærmet ingenting hvordan bruksmønsteret ditt er. Det er ikke behov for å lade batteriet helt ut f.eks. slik som det var med gamle mobiltelefoner. Teoretisk sett skal man holde batteriet nært maks så mye som mulig for minimalt slitasje ja, men i praksis påvirker lademønsteret ditt nesten ingenting.

 

Batteriet vil dog svekkes noe over tid ved at det mister litt av sin maksimale kapasitet. For Li-ion betterier er det hovedsakelig bare ren slitasje (hvor mye du bruker batteriet) som står for denne svekkelsen.

 

Ved midnre du har veldig gamle enheter så har 99% sjanse for å ha et lition-ion batteri i PC'en, mobilen din, og nesten alle andre bærbare enheter med innebygd batteri.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det finnes mye skrevet om dette, men min erfaring er at batteriene ryker uansett. Det er bare spm om når. På min Acer Travelmate 630 sitter det nå det tredje batteriet på 3 år. Må inrømme at det føreste året ble den mest brukt på strøm, og da jeg skulle begynne å bruke batteriet var det dødt. Det neste holdt omtrent et år før det var nede i 15 minutter batteritid. Batteriet er li-ion, mulig at Acer har dårlige ladere, for etter hva jeg hører på jobben så har alle dette problemet, selv om de fleste får det første batteriet til å vare i to år.

Lenke til kommentar
Lithium ion batteri har IKKE kjemisk minne. Det vil si at det skal i praksis bety tilnærmet ingenting hvordan bruksmønsteret ditt er. Det er ikke behov for å lade batteriet helt ut f.eks. slik som det var med gamle mobiltelefoner. Teoretisk sett skal man holde batteriet nært maks så mye som mulig for minimalt slitasje ja, men i praksis påvirker lademønsteret ditt nesten ingenting.

 

Batteriet vil dog svekkes noe over tid ved at det mister litt av sin maksimale kapasitet. For Li-ion betterier er det hovedsakelig bare ren slitasje (hvor mye du bruker batteriet) som står for denne svekkelsen.

 

Ved midnre du har veldig gamle enheter så har 99% sjanse for å ha et lition-ion batteri i PC'en, mobilen din, og nesten alle andre bærbare enheter med innebygd batteri.

 

-Stigma

5300164[/snapback]

 

Okei. Det sliter vel ikke på batteriet at strømkabelen står i pc'en i f.eks. et helt døgn? Dvs. at når batteriet er fullt så lader det ikke lenger, men strømmen går direkte til pc'en? Leste en plass at man burde ta ut batteriet dersom man bruker strømkabelen over lengre tid.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...