Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt av hvert...


hkakh

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å putter inn et lite anlegg i bilen min. Har et par spørsmål andgående dette. Har drevet pent lite med anleg før så det er sikkert dumme spørsmål :blush:.

1. For det første åssen brokobler man 3 subber på to ut kannaler fra forsterkeren?

3. Forsterkeren skal også drive 2 6*9" som jeg skal ha bak. Men åssen skal forsterkeren stilles inn (både til disse og til subbene)? Har masse instilinger som: Valg mellom H.P, L.P og FULL også kan jeg justere på H.P, L.P og GAIN pluss justering av bass boost. Instilingene er for to og to ut kanaler.

2. Hvor stor kasse trenger jeg til tre 10" subber?

3. Frontsette (6") skal drives direkte av spilleren. Må jeg da ha dele filter og sånne mini diskant høytalere for å få noen brukbar lyd eller har ikke det så mye å si (prøvde uten men synes ikke det var så mye å skryte av)?

4. Noe annet jeg må tenke på eller bør være obs på når jeg skal mekke sammen dette?

 

Foresten forsterkeren har fire utganger to som skal brukes til 6*9" ene og to som skal brokobles til de 3 subbene...

 

Tror det ble lit sur men :hmm:

 

Håper på litt raskt svar bilen bør være satt sammen til tirsdag da skal den til BT :ohmy:

Endret av hkakh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg enda en forsterker om du bryr deg om lyden...

 

Greit med delefilter på frontsettet om det vrenger eller har ulyder, ikke sikkert det er med delefilter nei...

 

Bilanlegg generelt er ikke noe å skryte av før alle høytalerne er plassert i lukkede kasser i dører osv...

 

hvor store kasser.? Det står på tegningen som er med subben, om det er litt kvalitet subbene, om du ikke kjøpte brukt å ikke fikk med, snakk med forrige eier...

 

 

Ferdig til tirsdag ferdig trukket å instalert.? God helg...................

 

:tease:

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Her mangler ca all relevant informasjon for å kunne hjelpe deg er jeg redd.

 

Hvilke suber er det snakk om? Specs trenges.

Hvilken forsterker? Specs trenges.

Om det fulgte med diskanter og delefilter i komponentsettet var det ikke for at du skal henge dem i speilet sammen med wunderbaumen.

Var det ikke med så undrer jeg meg på seriøsiteten til selger.

 

Generelt sett; Ikke gjør alt så vanskelig, tenk logisk ;)

 

Her finner du en oversikt over kobling av suber.

Sjekk dette med hvorvidt firekanalern din er stabil i 4 eller 2 ohm brokoblet. Tror det er 90% sjanse foor at den du har er stabil i 4 ohm og subene er 4 Ohm SVC og da blir det en 1.33 Ohms last for forsterkern, med andre ord, ikke mulig uten at forsterkern enten dør eller går rett i protect.

 

Du skulle kanskje spurt litt før du handla inn så ville du fått hjelp til å sette sammen noe mer fornuftig :)

I mellomtida kan du kjøre to av subene på hver sin kanal og bruk for all del de to andre kanalene til komponentsettet foran og aller helst hiv ut 6*9".

Evt. koble 6*9" til spillern.

Grunnene til dette er mange og gode.

 

Størrelsen på kassa er avhengig av parametrene til subene, men for å slippe å regne ut via disse er det letteste å se på hjemmesiden til produsenten eller spørre han du handlet sakene med. Bygg med separate kammer for hvert element.

 

Kabler til strøm, sikring, signal og høyttalerkabler regner jeg med du har fra før...(?)

 

Skal du ha alt montert før tirsdag så sier all erfaring meg at du bør la noen som driver med dette hjelpe deg.

Kjør til nærmeste bilstereosjappe og spør om hjelp :)

Lenke til kommentar
Hei

Driver å putter inn et lite anlegg i bilen min. Har et par spørsmål andgående dette. Har drevet pent lite med anleg før så det er sikkert dumme spørsmål  :blush:.

1. For det første åssen brokobler man 3 subber på to ut kannaler fra forsterkeren?

3. Forsterkeren skal også drive 2 6*9" som jeg skal ha bak. Men åssen skal forsterkeren stilles inn (både til disse og til subbene)? Har masse instilinger som: Valg mellom H.P, L.P og FULL også kan jeg justere på H.P, L.P og GAIN pluss justering av bass boost. Instilingene er for to og to ut kanaler.

2. Hvor stor kasse trenger jeg til tre 10" subber?

3. Frontsette (6") skal drives direkte av spilleren. Må jeg da ha dele filter og sånne mini diskant høytalere for å få noen brukbar lyd eller har ikke det så mye å si (prøvde uten men synes ikke det var så mye å skryte av)?

4. Noe annet jeg må tenke på eller bør være obs på når jeg skal mekke sammen dette?

 

Foresten forsterkeren har fire utganger to som skal brukes til 6*9" ene og to som skal brokobles til de 3 subbene...

 

Tror det ble lit sur men  :hmm:

 

Håper på litt raskt svar bilen bør være satt sammen til tirsdag da skal den til BT  :ohmy:

5299776[/snapback]

Hvor i landet bor du?

Holder du til på Østlandet så kan jeg sikkert hjelpe deg...

 

Mvh

Pål

Bærum

Lenke til kommentar

anlegget er kjøpt brukt å jeg har ikke funet noe serlig spes om det en da, holder i hovedsak på med bilem men siden forsterkeren skal stå innebygged er det viktigste nå hvordan jeg skal kople subbene. 3 stykk på 2 kanaler.

 

Kan se om jeg finner ut litt mer senere men har mye annet å gjøre som er viktigere...

 

Takk for svar... bor i stavanger så det blir litt langt ;)

Lenke til kommentar

For å koble subbene må resultatet av de tre subbenes motstand bli det forsterkeren er stabil i, som jalle sa med mye enklere ord.

Noe jeg synes blir veldig rart med minder subbene eller forsterkeren er lagd for nettopp dette.

Hva med å bare bruke ett et element og heller selge de to andre.

Du slipper å brenne forsterkeren og du tjener noen kroner.

Lenke til kommentar

Subene er (det som står på de): Rockford Fosgate Punch 2, 8 Ohms, 1.5" Voice Coil, 200W max...

 

Forsterker: Blaupunkt velocity, VR504 4/2-Channal Referance Amp. Stor stygg klump :hmm:

http://mberntsen.com/Velocity.pdf sikkert litt mer fornuftig info (side 10)

 

Tidligere eier har jo hatt de tre subene koplet på forsterkeren, så da skal vel jeg kunne gjøre det samme. (han sa anlegget var satt sammen av en som hadde peiling)

Lenke til kommentar

Tja...

Da kan det jo hende at det holder for om det er 8 Ohms SVC blir det en totalimpedanse på 2.67 Ohm når subene er koblet i parallell.

Selv om forsterkeren kun er oppgitt til å være stabil i 4 Ohm brokoblet kan den godt være stabil noe lengre ned.

Men sunt er det ikke og en mister alt av headroom og kontroll.

 

Var jeg deg hadde jeg brokobla to og to kanaler til å drevet hver sin sub til å begynne med. Siden hadde jeg fått tak i en monoblokk til å drive alle tre suber og brukt firekanalern på de øvrige høyttalerne.

 

Edit:

Stemmer krokodille; det var parallell, ikke serie.

Tallene er riktige, men det krølla seg med koblingsmåten :p

Bra du følger med ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...