Gå til innhold

Boikott Intel (Israel)!


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte kanskje det var noen som var interessert i de nye ”Hotte” cpu’ene, både for kabinett og Palestiner ;) kommer til å bli produsert i Israel.

 

Artikkel link:

intel fabrikk i Israel

 

For de som lurer på hvor mye 3.5 mrd. usd er kan nevnes at:

Det norske forsvars budsjettet er på ca $4.03 billion (2003)

Det Israelske forsvars budsjettet er på $9.11 billion (FY03) :ohmy:

 

Det norske statsbudsjettet:

revenues: $134 billion

expenditures: $116.8 billion, including capital expenditures of NA (2004 est.)

 

Det israelske statsbudsjettet:

revenues: $48.09 billion

expenditures: $52.11 billion, including capital expenditures of NA (2004 est.)

 

 

Hvis vi grovt sammenligner økonomienes relative størrelse kan vi vel si at $3.5bn i Israel tilsvarer $8 mrd. I Norge.

 

Altså sett i forhold til Norge, kan dette sammenlignes med at Intel bygger en fabrikk til 50 mrd kroner på Lillehammer(hypotetisk).

Hvor mange OL er det tro….. :hmm:

 

Det jeg vil fram til er at Intel ved denne investeringen sender et kraftig signal om at den israelske regjeringen ikke trenger å bekymre seg for hvordan de behandler palestinerne.(Money talks!) :cry: Kanskje hvis vi som kunder og potensielle kunder legger press på Intel, begynner Intel å sette krav om fred i området?

 

 

 

 

 

Morsom situasjon:

Forsvaret har ikke lov til å kjøpe militært utstyr fra konflikt områder(gjelder i høyeste grad Israel).

 

Er det noen som jobber i forsvaret som sitter og trykker på en PC med Intel Inside logo på tro? :tease:

 

 

 

 

Tall og fakta:

CIA World Factbook

Nationmaster.com

 

 

 

Til moderator:

Jeg er klar over at det kan virke som denne posten ikke hører hjemme her, men da Intel er verdens største produsent av CPUer, mener jeg at kjøpere har behov for å vite litt mer om prosessoren de kjøper, enn at den kan brukes som varme ovn. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette mener jeg er totalt feilpost, men det er ikke opp til meg å bestemme. Jeg vil også påstå at det er en av de dårligste grunnene til å boikotte Intel. Israel er ett land med mange fiender, og om de har rett eller ikke i sin politikk skal ikke diskuterest her, men folk i Israel har like stor rett til arbeidsplasser og verdiskapning som oss her i landet!

Lenke til kommentar

Du er litt sent ute med protesten din. Ikke noe nytt at Intel driver i Israel. De har lenge hatt utviklingsavdeling der og baade Pentium Pro og Centrino CPU'ene kommer saavidt jeg husker derifra. Er ellers enig i at dette ikke er forumet for boikotting av ting paa religiost grunnlag, men om det er poenget i posten eller ikke...

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

I Isrelsk politikk er forsvaret en "hellig budsjett ku". Når økonomien går dårlig, er det den siste posten som blir kuttet. Akkurat nå foregår det ifølge aftenposten en forflytning av prioriteringene i politikken. Eksempelvis: Venstresiden(arbeider partiet) vil kutte i forsvaret, og heller prioritere forhandlinger. Det samme gjelder utrolig nok Sharon og hans nye parti.

 

Poenget er at de fleste(antar jeg), ser hvor lite forhandlingsvillige israelerne er ovenfor palestinerene. Det som påvirker deres forhandlingsvilje synes jeg det virker som er USA og deres egen økonomi. Argumentet mot boikott har vært at den også rammer palestinerne. Men i dette tilfellet er det vel få som mener at palestinere får jobb i denne fabrikken.

 

I forhold til påvirkningskraft tror jeg Intel har mye inflytelse her. Hvis vi trekker paraleller til andre konflikter, kan jeg nevne Pakistan- India. Jeg setter opp stikkordsmessig, da jeg tror de som leser dette skjønner dette.

ca. 2002?

India har en nasjonalistisk statsminister.

Han viser muskler i forhold til pakistan.

Spenningen øker.

Store bedrifter som nettop har begynt å investere store summer i India blir bekymret.

Dette uttrykker de i forhold til den Indiske regjeringen.

Den Indiske regjeringen roer tonen, og en ny konflikt blir unngått.

 

Hvis Intel sier at pga. deres bekymring for salget, bør en palestinsk stat være et faktum når fabrikken starter produksjonen, tror jeg fredsprosessen får en ganske kraftig opptur.

 

 

Det som er spesielt med denne fabrikken i forhold til de andre Intel fabrikkene, er at den bygges i et område hvor det er en konflikt.

 

Hvis kritikk av israelsk politikk/opfordring til boikott av israel = antisemitt, da er jeg en antisemitt.

 

Hvis vi bruker ordboks definisjonen:

antisemitt ~semitt jødehater

 

Er jeg ikke en antisemitt

Lenke til kommentar
Dette mener jeg er totalt feilpost, men det er ikke opp til meg å bestemme. Jeg vil også påstå at det er en av de dårligste grunnene til å boikotte Intel. Israel er ett land med mange fiender, og om de har rett eller ikke i sin politikk skal ikke diskuterest her, men folk i Israel har like stor rett til arbeidsplasser og verdiskapning som oss her i landet!

5299711[/snapback]

 

Tror du misforstår han littegrann. Poenget er ikke å frata israelere arbeidsplasser. Poenget er at hvis mange nok boikotter Intel på dette grunnlaget, vil kanskje Intel påvirke fredsprosessen i positiv reting. Så da blir det nok AMD neste gang da :)

 

Etter min mening handler dette ikke bare om Israel/Intel, men om å være mer bevisst på hvilke merker man handler i forhold til hvordan de produserer. Mitt inntrykk er at bedrifter har blitt bedre på etikk, når de har fått pepper og mistet marked pga slike årsaker. Det er nok imidlertid endel svin på skogen, vi ikke vet om.

Endret av Munch
Lenke til kommentar
Poenget er at de fleste(antar jeg), ser hvor lite forhandlingsvillige israelerne er ovenfor palestinerene.

Israel er svært forhandlingsvillige. De har til og med vært svært så generøse med tilbudene sine. Men når man står overfor en fiende som ikke vil forhandle, men slette Israel fra kartet, så blir det vanskelig...

Lenke til kommentar
Poenget er at de fleste(antar jeg), ser hvor lite forhandlingsvillige israelerne er ovenfor palestinerene.

Israel er svært forhandlingsvillige. De har til og med vært svært så generøse med tilbudene sine. Men når man står overfor en fiende som ikke vil forhandle, men slette Israel fra kartet, så blir det vanskelig...

5300403[/snapback]

Israel har bare trukket seg fra 10% av de okkuperte områdene. Samtidig har de bygget høye betongmurer for å befeste de 90% de sitter i igjen med. Dette kommer som neste skritt i en over 25 år gammel politikk for å gjøre områdene permanent israelske, der kjeppjaging av palestinere og nybygging står sentralt. På dette grunnlaget er det naivt å tro at de er villige til å forhandle.

 

Det er også et spørsmål hva palestinerne eventuelt skal gi Israelerne i bytte for å få sitt eget land tilbake.

 

Det at palestinere flest hater israelere, blir som at mange nordmenn hatet tyskere under krigen, (og lenge etterpå) og er således lite å gjøre med.

Lenke til kommentar

Bare for å påpeke, dette har i aller høyeste grad med politikk å gjøre. Evt boikotter av Israel er i partiprogrammet til et av regjeringspartiene (SV).

Så da kan man føre en diskusjon om det er riktig å boikotte Israel "handelsmessig", noe som da også vil si å boikotte Intel.

 

Nå kan denne diskusjonen fort bli til atter en Israel vs. Palestina diskusjon, men vi får nå se hvordan det går, kan evt flytte poster som går litt for OT over til tråder der de hører mer hjemme.

Lenke til kommentar
Morsom situasjon:

Forsvaret har ikke lov til å kjøpe militært utstyr fra konflikt områder(gjelder i høyeste grad Israel).

 

Er det noen som jobber i forsvaret som sitter og trykker på en PC med Intel Inside logo på tro?  :tease:

 

5299565[/snapback]

 

Spørsmålet da er om en PC er militært utstyr ...

 

 

Jeg ser problemstillingen her, men vil ikke la mitt syn på Israel gå utover Intel. Det faktum at bare to prosessorprodusenter er dominerende på verdensmarkedet gjør det ekstra uheldig å ramme den ene.

Lenke til kommentar
"Palestinere" er en ganske ny oppfinnelse, og består av vanlige arabermuslimer som fant ut at det var en smart måte å lure til seg land på. Men så gikk det ikke helt som de hadde tenkt da...

5300464[/snapback]

 

 

 

Lure til seg land? tror du har misforstått helt, var de som opprinnelige bodde i det landet som nå kalles Israel. Jødene som fordrev fra sitt land, les historien skikkelig du :hmm:

Lenke til kommentar

Venstresiden viser sitt sanne ansikt når den vil boikotte Israel. Av alle land i verden, velger de seg Israel som den store stygge ulven. Dette i en verden der det finnes land som Nord-Korea, Iran og massevis andre tyrannier som undertrykker befolkningen og på sikt kan bli en trussel også mot vesten. Disse vil ikke venstresiden boikotte. Neida, de vil boikotte det eneste demokratiet i Midtøsten.

 

Grunnen til at sosialistene vil boikotte Israel, er at de hater vestlig sivilisasjon og alt den står for: frihet, menneskerettigheter, kapitalisme og velstand. I dette hatet forenes de med islamistene, som sammen med venstresiden står for de diametralt motsatte verdiene: diktatur og undertrykkelse.

 

Les for øvrig Didrik Søderlinds artikkel om antisemittismens røtter på venstresiden: En politisk korrekt antisemittisme?

 

Antisionisme betyr i de fleste tilfeller at man benekter staten Israels rett til å eksistere. Er du på et generelt plan mot nasjonalstater og vil at de skal opphøre å eksistere, er denne holdningen ikke antijødisk. Men gjelder benektelsen bare den jødiske staten, er den åpenbart antisemittisk.

På samme måte må man kunne si at venstresiden er antisemittisk all den tid den vil boikotte Israel på grunn av landets kamp for livet, mens den samtidig ikke har noen problemer med tyrannier som Iran -- som sågar holder på å utvikle atomvåpen. Det er rasistisk å stille høyere krav til jøder enn til muslimer.

Lenke til kommentar
Lure til seg land? tror du har misforstått helt, var de som opprinnelige bodde i det landet som nå kalles Israel. Jødene som fordrev fra sitt land, les historien skikkelig du  :hmm:

5300637[/snapback]

Løgn. Da staten Israel ble opprettet, bodde det flere hundre tusen jøder i området. Det var dessuten flere jøder som flyktet fra muslimske land enn det var arabere som flyttet fra Israel. De knøttsmå områdene Israel fikk i Midtøsten -- andelen land jødene har i Midtøsten er svært lite sett i forhold til andelen jøder i området -- besto stort sett av malariabefengte ørkener som Israel gjorde om til oaser av velstand. Man kan således se opprettelsen av Israel som en folkeutveksling. Et poeng i denne forbindelse er at Israel fortsatt har massevis av arabiske innbyggere, mens arabiske/muslimske land stort sett er rensket for jøder. Årsaken til dette er selvsagt at Israel er det beste landet i Midtøsten å leve i -- et demkrati der alle har like rettigheter -- mens muslimske land er tyrannier som undertrykker innbyggerne.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...