Gå til innhold

CPU til videoredigering?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal inn i en elevbedrift på skolen min, som driver med videoredigering og filming.

Jeg har dermed tenkt å innvestere i en ny CPU (og HK).

Men hvilken CPU egner seg best til videoredigering?

 

Lurer på om en Intel P4 D 820 kunne vært noe :hmm:

 

Maxpris for CPU er 2000kr.

 

 

Ikke la dette bli en Intel vs. AMD diskusjon.

 

I dag sitter jeg med ett socket 939 system (3200+), men tror dere at det er noe for videoredigering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det billigste for deg blir jo uten tvil å oppgradere til en Athlon X2, som er like bra som Pentium D til videoredigering.

 

Skal du gå over til Intel må du ha både CPU, RAM og hovedkort. Blir fort mange kroner utav det, 2k for CPU, en drøy tusenlapp for ett godt hovedkort og like mye for 2gb ram som er en stor fordel til videoredigering.

Lenke til kommentar

Dersom du skal vente så lenge vil eg absolutt anbefale en Opteron, med forbehold om at hovedkortet ditt kanskje ikkje støtter Opteron. Men det er jo derfor du har angrefrist på postordre ;)

 

Opteron 165 er absolutt det beste kjøpet du kan gjøre, spesielt dersom du overklokker den litt. Min Opteron 165 klarer fint 2600mhz dønn stabilt 24/7. Da knuser den alt Intel kan levere på alle oppgaver :w00t:

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Har ett ASUS A8V-E Deluxe HK og 2gb TwinMos (2,5-3-3-8) ram.

Vet at TwinMos ikke er det beste, men det duger.

Tror jeg går for en Opteron 165, hvis den passer til mitt HK.

 

Opteron 165 er en dualcore på 2*1,8ghz, og 2*1mb L" cache, hvis jeg har forstått det riktig?  :hmm:

 

Takker for svar ;)

5301523[/snapback]

 

Det stemmer ja.

 

Har sjekket på Asus's sider, og kortet ditt støtter jo Athlon 64, Athlon X2 og Athlon FX. Selv om det ikkje står at det støtter s939 Opteron blir eg veldig overrasket om det ikkje går fint.

 

Og Asus skryter voldsomt av kor godt det kortet skal være til klokking, så eg tipper at du skal klare å tyne en 165 ganske bra :)

Lenke til kommentar
Det billigste for deg blir jo uten tvil å oppgradere til en Athlon X2, som er like bra som Pentium D til videoredigering.

 

Skal du gå over til Intel må du ha både CPU, RAM og hovedkort. Blir fort mange kroner utav det, 2k for CPU, en drøy tusenlapp for ett godt hovedkort og like mye for 2gb ram som er en stor fordel til videoredigering.

5299676[/snapback]

 

Er det mulig å oppgradere en amd athlon 4000+ til x2?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det mulig å oppgradere en amd athlon 4000+ til x2?

5302359[/snapback]

 

det er mulig og skifte prosessor ja, men ikke og gjøre om en 4000+ til en X2,

dette fordi at en 4000+ er singlecore, mens en X2 er dualcore så med mindre du veit en måte og splitte den ene kjernen to på, så er det ikke mulig... :!:

Lenke til kommentar

Gikk fra en Athlon 64 3000 til Athlon 64 X2 3800, renderingtiden for 50min film med litt effekter (tror det var ca 50 min) gikk ned fra 1 time og 33 minutt til 51 minutt ved prosessorbytte.

 

Systemet du har i dag er mer enn godt nok til å redigere video med, men desto kraftigere prosessor, desto kortere rendering tid.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...