Gå til innhold

Harddiskoppheng med syltestrikker : UPDATE::..


reds

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg slengte meg på bølgen og bestemte meg for å innstallere hjemmelaget harddisk-demper. Jeg ble inspirert av Simen1 sitt innlegg midt på denne siden her, og tok insiativet til å lage min egen løsning.

 

Jeg brukte:

 

-4stk. syltestrikk (10-pk. på Spar for 30,-)

 

-4stk spiker (Gratis fra verktøykassa)

 

Framgangsmåten:

 

Man plukker ut disken man skal dempe: (Her er min Samsung Spinpoint 200GB)

 

harddisken.jpg

 

Jeg starta med å tre strikken gjennom åpninger i 5.25" drevet og festet det med spiker:

 

Festemetode.jpg

 

Så satte jeg den andre strikken i og satte inn harddisken:

 

harddiskpplassovenfra.jpg

 

Jeg valgte å tvinne strikken slik at harddisken ikke skled mellom sidene:

 

harddiskpplassforfra.jpg

 

 

Her ser man plassen som ble spart også:

 

Bedreplassutenhddholder.jpg

 

(De røde strekene markerer hvor harddisk-drevet stod før)

 

Resultat:

Dette er en billig og rask mod med gode resultater! Anbefales!

 

 

Vedlikehold:

Strikkene må antageligvis byttes ca 1-2 ganger i året siden de morkner. Hvis man har tilgang til det, burde man bruke gummiringer slik som i linken øverst.

 

Sammendrag:

 

Maskinen har blitt veldig mye stillere, og man hører ikke harddisken lengre. Man slipper den irriterende lyden av metall som dirrer.

 

 

 

Mvh. Marius E

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pent utført ! Men, husk at syltestrikk morkner ekstremt fort - du bør holde et øye med dem.

Bruker selv et lignende oppheng (riktignok ikke så pent som ditt), men jeg kjøper maritim strikk i metervis (11 kr meteren) fra en båtutsyrsbutikk og tilpasser lengeden etter behov. Strikken er av ekstremt god kvalitet og holder i årevis.

Istedet for å feste strikken direkte i kabinettet har jeg plukket innmat og deksler av et par gamle CD-ROM slik at bare hovedrammen er tilbake, og laget strikkoppheng i disse, enkelt å montere/demontere.

 

LASR

Lenke til kommentar
Anbefaler å trekke en ledning fra et skruehull på disken og ut til metallet i kabinettet (klem ledern fast med en skrue på harddisken) eller skal det lite til før statisk elektrisitet gjør om disken til en 200GB papirvekt.

5299208[/snapback]

 

Ingen dum idè. Kan tenkte meg no sånt ja. Slenger opp et bilde senere i dag når jeg har fiksa det. ;)

 

 

Pent utført ! Men, husk at syltestrikk morkner ekstremt fort - du bør holde et øye med dem.

Bruker selv et lignende oppheng (riktignok ikke så pent som ditt), men jeg kjøper maritim strikk i metervis (11 kr meteren) fra en båtutsyrsbutikk og tilpasser lengeden etter behov. Strikken er av ekstremt god kvalitet og holder i årevis.

Istedet for å feste strikken direkte i kabinettet har jeg plukket innmat og deksler av et par gamle CD-ROM slik at bare hovedrammen er tilbake, og laget strikkoppheng i disse, enkelt å montere/demontere.

 

LASR

5299208[/snapback]

Det var en god idè. Mulig jeg bytter disse ut senere med litt kraftigere saker, fikk ikke tak i no anna i går.

 

(riktignok ikke så pent som ditt),

 

haha, den var god.

 

 

 

Takk for positiv respons. :D

 

Mvh. Marius E

Lenke til kommentar

UPDATE!

 

Nå har jeg gjordet harddisken slik som det ble foreslått, med gode resultater så langt.

 

Løsningen ble så enkel som en ledningsbit festet med en skrue rett i harddisken:

Nrbildeharddiskmedjording.jpg

 

Jordingen ferdig og festet til kabinettet:

nrbildemedkabhddmedjording.jpg

 

Men når jeg først var nede i maskina, tenkte jeg at jeg skulle ta den grillen som satt foran i kabinettet og blokkerte: :innocent:

Bortkliptgrill.jpg

 

Grillen:

grillen.jpg

 

Det var morsomt til dette skjedde: :nei:

 

delagttang.jpg

 

 

Resultat:

En rask forsikring mot framtidlige statiske angrep.

 

Sammendrag:

Nå er maskinen så stille som jeg vil ha den, og er fornøyd. Flowen i kabinettet er bedre nå som grillen ikke blokkerer også.

 

 

Nå vil jeg erklære denne mod'en ferdig. Et raskt tiltak mot støy. Anbefales på det sterkeste!

 

CASE CLOSED

 

 

Mvh. Marius E

Lenke til kommentar

jeg har samme vifte og den blåser inn sånn som den er montert no..

 

 

EDIT1: vart støynivået lavere etter du tok vekk grillen foran viften?? kansje jeg skal gjøre det samme selv..

 

EDIT2: hvilket kabinett er det?? det er vel ikke In-Win?? ligner en del på in win.. hadde et in win før..

Endret av tropic
Lenke til kommentar
Synes det ser ut som vifta de blåser ut av hullet foran. Det skal den vel ikke om du skal få gjennomstrømnig ?  Mulig bildet lyver :p

5301749[/snapback]

 

Bildet lyver. Det var ikke plass til vifta på andre sida av selve kabinettveggen. (Eller så var det slurv) Den blåser innover i allefall.

 

 

  jeg har samme vifte og den blåser inn sånn som den er montert no..

 

Og btw vart støynivået lavere etter du tok vekk grillen foran viften?? kansje jeg skal gjøre det samme selv...

5301749[/snapback]

 

Merka ikke noe på støynivået, anna enn av jeg kan slå vifta enda mere ned pga. misket luftmotstand. Tok max tre minutter å kutte den ut, så kunne jeg ha lavere turtall på vifta med samme blås som før. Ikkeno i veien for litt mini-modding der, nei.

 

 

Mvh. Marius E

Lenke til kommentar

Fungerer bra med o-ringer også. Bruker et chieftech kabinett, og har festet harddiskene i 5 3/4" slottene. Brukte to oringer på hver disk, og en møbelknott som stopper på hver side av o-ringen. De som har chieftech skjønner hvertfall godt tegninga.

 

(o-ringer er slike svarte gummigreier som trådstarter nevner i starten her)

 

 

Det fine med o-ringer er at de holder evig. Har brukt mine godt over et år nå. Har også flyttet en del på maskina, men ringene holder seg bra.

Endret av OgnOmm
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...