Gå til innhold

Drap på en gammel disk


Troxx

Anbefalte innlegg

Har hatt lyst til å sette plexilokk på diskene mine en stund. Dessuten sies det at man må ha et sterilt rom for å åpne disker uten å risikere at de havarerer.

 

Jeg tok derfor saken i egne hender. Åpnet en 1,6GB WD disk, men jeg formaterte den først, og så la jeg inn Heffalompen.divx som testobjekt. Jeg har nok hybelkaninger, og var ikke forsiktig med disken under dissekreringen.

 

Disken ble deretter montert i en ekstern boks (USB)..helt uten beskyttelse. Det var jo artig å se skrivehodet hoppe litt i begynnelsen, og litt overraskende at lesehodet ikke beveget seg mer, da Heffalompen tar ca halvparten av diskens kapasitet.

 

Deretter slo jeg av stømmen til disken, lagde et solid, klamt, fett og støvfylt fingeravtrykk med tommelen. Startet disken igjen og så heffalompen og kengubarnet like greit som første gang.

 

Hybelkaninjakten var vellykket, jeg fikk i hvertfall en håndfull og drysset dette ned på disken etter jeg hadde kolpet den fra. Gned det litt forsiktig og blåste av det verste. Tigergutt bompet og tussi slet fortsatt med stort lass.

 

Tok deretter frem en lighter og grillet disken. Ikke så lenge, men nok til at sot og sånt må ha funnet seg godt til rette mellom noen bytes. Men det hjalp ikke så mye, riktignok var det litt ekstra bomping og litt ekstra søking, men filmen kunne med litt godvilje sees på.

 

Fant frem sprittusjen og skrev HEI oppå dataområdet. Dette ble litt for mye for disken og jeg satte derfor igang DiskRedning, men tror det er litt for sent for private å få data helskinnet ut igjen.

 

Det siste forsøket hadde et klart drag av drap over seg. Jeg fikk i hvertfall noe ny erfaring med hardware, og tror nå at det er litt overdrevet dette med støv og disker. Selvfølgelig filmet jeg dette og divx av terroren er tilgjengelig om ikke altfor lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...det er litt overdrevet dette med støv og disker.

5298458[/snapback]

Det er det nok ikke. Husk at du kun har testet noen få minutter, mens en disk skal leve flere 10.000-talls timer - minst.

 

Du kan jo alltids tappe halve oljen av bilmotoren og fylle etter med vann og motoren vil fremdeles svive og gå, men neppe noen hundre tusen kilometer slik den er laget for.

Lenke til kommentar
men gjelder dette for nye disker?

5298501[/snapback]

 

 

Nei så absolutt ikke. På nyere disker er data tettheten mye høyere, ergo mye lettere å få "skadet" innholdet. Se bare på CD/DVD, en cd tåler langt mere enn en DVD før den blir uleselig.

 

Det sies at på nye disker (200 gb +) så kan en halv omdreining på en av skruene føre til totalt disk havari pga. balansen i disken. Dette har jeg dog. ikke prøvd selv.

 

Men trådstarter eller noen andre må for alldel prøve! :D

 

Det var vel forresten en artikkel på hw.no ang. montering av plexi glass på en 20gb disk, og det ble vel her hevedt at disker over 20gb er omtrent umulige å åpne, uten å ødelgge de.

 

Skal prøve å finne en link.

Lenke til kommentar
Denne brukeren har nådd den daglige grensen for overføring av data.

Siden er midlertidig utilgjengelig, vennligst prøv igjen senere.

 

Kan du dele filene på en annen måte eller hoste dem et annet sted?

 

Kanskje dele over dc++ eller bittorrent nettverkene?

 

Hvor mye plass tar de til sammen?

 

Jeg vil gjerne se disse filene.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...