Gå til innhold

Dødt hovedkort etter IDE-hotplugging


Wayshot

Anbefalte innlegg

Situasjon:

Kompanjongen i vårt lille firma gjorde en tabbe i går kveld, da han skulle overføre data fra en 2.5"-disk, ved å ikke slå av maskina før disken m/2.5"-overgang ble plugget inn. Maskina døde momentant da strømpluggen ble satt inn, og startet ikke igjen. Disken hadde også dødd.

I morges foretok jeg (firmaets utnevnte HW-ekspert) diverse diagnoser av maskina. Det er standby-strøm på hovedkortet, men den reagerer ikke på trykk på powerknappen, og systemet starter dermed ikke i det hele tatt. Å bytte PSU hjelper ikke.

Har også sett nærmere på overgangen. Lederen fra strømpluggen til 2.5"-diskkontakten som leder 5V er svidd, så det har nok blitt en kortslutning eller noe.

 

Konfigurasjon:

Hovedkort: Abit KN8 Ultra S939

Prosessor: AMD Athlon 3200+ Venice (ikke overklokket)

RAM: 2x512 MB Corsair Value PC3200

Disker: 2xSeagate 250GB SATA (RAID 1)

Grafikkort: Sapphire Radeon X550 PCIe

DVD-brenner: NEC ND-3520A

PSU: Fortron/Source 300W

 

Spørsmål:

Er det sannsynlig at prosessor, RAM, grafikkort eller disker også har dødd? Vi har ikke noen andre maskiner å teste komponentene på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre ting burde ikke ha død. Jeg har klart å kortslutte ting på hovedkort før og den bare skrudde seg av og hovedkortet tok kvelden. Men resterende ting fungerte som det skulle.

 

Hvis du prøver div. ting i en annen pc vil du jo fort oppdage om de andre tingere skulle fungere eller ikke..

 

Jeg vil nok tro at du er ganske uheldig, hvis flere ting skal ha blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...