Gå til innhold

Hjelp, prossesoren blir altfor varm.


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg et varmeproblem. Det jeg ikke er sikker på er om det er kjølinga som err fordårlig, eller om det inderekte kan være PSU'en.

 

Nei jeg har ikke prøvd med ny kjøling. Det er den kjøleren som fulgte med prossesoren, men den burde vel egentlig holde?

 

PSU'en er (fy og fy) Q- Tec, men den fungerte fint helt til jeg byttet hovedkort, CPU, RAM skjermkort. Skjermkortet er en 5700LE. Problemet har blitt værre over tid.

 

Er det noen der ute som har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kabinettet heter husker jeg ikke lenger, men jeg kjører uten sidedeksel. Kjøleren har jeg tatt av og lagt på ny varmeledene pasta. Jeg har ikke renset kjøleren.

 

En ting jeg har merket meg er at vifta til kjøleren ikke går så fort lenger so,m den pleide å gjøre.

 

Kanskje problemet kan ligge der.

 

Lurer fortsatt på om det er mulig at PSU'en kan innvirke på systemet med økt varme pga dårlig filtrert spenning. Synd jeg ikke har en annen PSU.

Lenke til kommentar

Dersom prosessorvifta ikke går som den skal er det sannsynligvis dette som gjør at temp´en din går opp. Anbefaler på det sterkeste å skifte vifte.

 

Når det gjelder PSU, trenger ikke å være noen katastrofe at det er en QTec, men hvor stor er den, det er litt vesentlig.

 

En annen ting jeg kom på nå, mener du at prosessorvifta begynte å gå saktere etter oppgraderingen din, dersom du har en strømforsyning helt på grensen kan det være årsaken til at vifta ikke går som den skal (ikke får strøm nok?)... Du kan jo teste ved å koble fra alt som ikke er "livsviktig", så burde du høre/se om vifta går lettere.

Lenke til kommentar

Samme problem med en P4 jeg også. Har en P4 2,8 med et Abit IC7-MAX3 Mainboard. Da jeg bygde den for 2år siden ringte jeg til komplett og klagde på at uansett hva jeg gjorde gikk ikke CPU temp under 60grader. Den siste tiden er det blitt enda være, og jeg har nå stilt i BIOS at den ikke skal begynne med "sirene" lydene før temp. er 90 grader.

Kjører jeg f.eks Ad-aware og følger med på Abit's "ABIT EQ" så ligger temperatur opp mot 90grader. CPU vifta viser ca. 1600-1900rpm. Jeg kjører "vanlig" kjøleribbe (kjøpt utenom og kostet i den tid 300.-, så den skulle være ok).

Jeg har også silver kjølepasta mellom ribbe og CPU. Kjølepasta og kjøleribbe har jeg hatt av 2 ganger for å se om dette kunne være grunnen, uten at temperaturen ble noe lavere. Ribba er en kingsize sak som jeg måte kappe litt for å få plass på hovedkortet.

Så spørsmålet mitt er, hva i all verden bør jeg gjøre for å få ned temperaturen?

Er rpm på CPU vifta i det minste laget? kan den termiske sensoren på HK være feil??

 

Svar ønskes! :-)

Lenke til kommentar

Hei. Kabinett temperaturen ligger på ca. 30-34 grader. Så den virker til å være normal. Vist jeg tar på kjøleribba til CPU virker den ikke varm i det hele, virker som temperaturen ligger på rundt 40-45 grader maks. Men det kan kansje være en fordel å skifte vifte. Noen gode forslag til Kjøleribbe med vifte??

Lenke til kommentar

hvis kjøleren ikke er varm, men cpu ligger på 80 grader, så kan vi nok si med sikkerhet at kjøleren ikke er montert skikklig. nå vet jeg ikke hvordan det er med intel kjølere, men socket A kunne bare monteres en vei. desuten er det viktig å rengjøre kjøler og cpu godt med isopropanol, før man smører på et tynt lag med ny kjølepasta. det er viktig å holde overflatene rene for fett og sånt. og så må man jo sef få ordentlig kontakt mellom kjøler og cpu.

 

kjør en dobbeltsjekk på alt dette, inkludert en støvsuging av kjøleribba, så skal du nok se at tempen synker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...