Gå til innhold

Overtale skole til Linux-migrering?


Anbefalte innlegg

Howdy!

Den forrige skolen jeg gikk på kjørte Skolelinux - alt var stort sett stabilt og fungerte fint. Nå har jeg startet på ny skole som kjører Windows-only, og man merker at ting går tregt, antivirus skanner mens elevene jobber (ergo _veldig_ tregt), surrete fil- og mappetillatelseordninger. Jeg vil rett og slett ha tilbake Skolelinux. Skolen er ganske stor, ca. 600 elever - så jeg regner ikke med å få til noe utskiftning med det første, men det finnes håp.

 

Det jeg egentlig trenger hjelp til er hvordan jeg skal formulere meg overfor rektor og ledelsen. Jeg vet jo at ledere tenker penger og økonomi - her vil forhåpentligvis Skolelinux gå rett hjem, men føler at jeg trenger bistand på argumentene jeg skal presentere. Har noen erfaring med slike skriv/forespørsler fra før av? Jeg har allerede samlet et snev informasjon fra Skolelinux.org, men skulle gjerne hatt mer.

Jeg ville derfor blitt veldig glad for noen godskrevne kjerneuttalelser fra dere med realistiske tanker om hvorfor Linux/åpen(gratis)-programvareløsninger lønner seg for skolen.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å få noen sentrale personer fra den forrige skolen til å ha et foredrag, eller skrive et dokument om alle de gode tingene som kom ut av å kjøre Skolelinux?

 

Det er jo alltid en fordel å vise til tidligere erfaringer, særlig hvis de er positive :)

 

Dette må jo selvfølgelig gjøres i tillegg til et slikt brev som du snakker om, men der har ikke jeg noen erfaring :(

Lenke til kommentar

Å spørre etter dokumentasjon fra den forrige skolen er en god start :)

 

Satt i gang en tråd om temaet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=510099

 

Håper vi kan se flere OS'er på skolene fremover, det finnes tross alt OSX, BSD, Solaris, Linux, osv i tillegg til Windows så det er rart at alle PC'er som er beregnet til surfing og skriving i skoler skal benytte seg av Windows, det er penger kastet ut av vinduet...

Lenke til kommentar

Fortell dem at på skolen du gikk på før, kjørte de skolelinux, og at dette fungerte utrolig bra (mye bedre enn windows på denne skolen). Si det som et tips, gi dem kontaktinfo. Tips dem om at dette kan man spare masse penger på.

 

Hva du enn gjør, ikke "sår" sysadmin - ala "du er en idiot som kjører windows, vet ikke bedre haha" eller noe sånnt. Gi det som ett vennlig tips, gjør det enkelt for dem å ta kontakt, framhev fordelene. *Mild* masing kan være nyttig, og virker spesiellt bra om du er "på innsiden".

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
men vis de allerede har kjøpt lisensene til maskinene på skolen er det vel ingen vits i å bytte ennå?!  å de kommer aldri i verden til og bytte mitt i et skole år...slikt skjer i løpet av sommeren vil jeg tro, da alt gjøres klart.

5313841[/snapback]

 

Poenget var vel å få ting til å virke, ikke å spare penger hovedsakelig....

 

Trøst deg med at hvis du ender opp på matnat på blindern kommer du til å vasse i linuxbokser opp til livet.

Lenke til kommentar

er det i oslo tror jeg du kan glemme det, vi hadde ett superraskt system med linuxserver og winklienter, men skoleetaten har tvunget alle skler til å kjøre en citrixorning levert av siemens.

 

Kan jo tenke deg hvordan det går når 300 folk skal ha filer fra en ekstern server på 2mbit shdsl, mens internett durer hos alle...

 

vi hadde 0 nedetid (bortsett fra ett strømbrudd som skrudde av alle andre pcr en serveren (ups), i løpet av tre år ^^

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Jeg kan vedde på at du neppe får dette igjennom. Rektor kommer til å spørre IT-ansvarlig om råd dersom hun synes det høres interessant ut, dersom IT-ansvarlig ikke er interessert så kan du bare glemme det, noe han neppe er interessert i.

 

Tipper han har det fint som det er, og ikke har lyst til å sette seg inn i noe mer. I tillegg har du som Fat_ASS nevnte, lisenser. Så om det eventuelt skulle vært aktuelt, så ville du ha måtte ventet til lisensene gikk ut.

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at de fleste skoler kjører Windows. Jeg vet en skole som kjørte Windows, gikk over til Linux, og nå skifter de til Windows igjen.

 

Gjett hvorfor!

 

Fordi alt som spares i lisenser ofte må brukes på support. Bare gi opp, dersom admin ikke alt har migrert til linux er han neppe interesesert i det...

Lenke til kommentar

FUD.

 

Klart at opplæringkostnader ikke kan sees bort ifra. Klart at utgiftene ikke reduserer drastiskt over kort tid. Men over lang tid er det klart at dette lønner seg.

Det er sant at UNIX/Linux admin koster mer enn MSCE folk, men nå har også *NIX-admin generelt mer kunnskap enn MSCE folk.

 

Dessuten ser en atter en gang at "nedarvede" fordommer spiller inn på argumentasjonen

Bare gi opp, dersom admin ikke alt har migrert til linux er han neppe interesesert i det...
Hvis en sysadmin lar sine egne fordommer spille inn i valget mellom Win og Linux mener jeg dette vitner om dårlig arbeidsmoral.

Det er i en hver arbeidstakers interesse å konstant arbeide for å øke og forbedre sine kunnskaper, også utover nåværende kunnskap, for å forbedre det arbeidet han gjør for sin arbeidsgiver.

 

Hvis en skole, ved Linux-migrering, har store supportkostnader er det et argument for sysadmin for å skaffe seg ekstra kunnskaper slik at han i det lange løp kan spare penger for arbeidsgiver og løse sine arbeidsoppgaver mer effektivt.

"Hei Reinert, vi har så mye kostnader på support. La oss gå tilbake til Windows." "Vent litt. Hva om jeg får litt etterutdannelse slik at jeg kan nok til at skolen (nesten) aldri igjen trenger å ringe support! Da sparer vi både på support og lisenser!"

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Vel, jeg pratet med sysadmin og fikk opp et linux-testprosjekt på VGS. Starta med en dualbootboks i et hjørne, utvidet med en dualbootboks til, server (en gammal avdanka pc), og etterhvert et rom med en tynnklientserver og styr.

 

Var innom der for noen uker siden (gikk ut i våres), og da hadde de et klasserom med tynnklienter, flatskjermer og hele pakka.

Lenke til kommentar
er det i oslo tror jeg du kan glemme det, vi hadde ett superraskt system med linuxserver  og winklienter, men skoleetaten har tvunget alle skler til å kjøre en citrixorning levert av siemens.

5327825[/snapback]

Synd, men sant. Slik har det blitt i Oslo. En kamerat jobbet på en vgs der det nettopp ble slik. De kjørte et større nettverk med Skolelinux og alt fungerte ganske knirkefritt. Nå er de på vei over til en sentraladministrert løsning som styres av skoleetaten (levert av Siemens) og windows. Lokalt har man liten styring over det som skjer.

 

Men, er skolen utenfor Oslo tviler jeg ikke på at det er muligheter. Man kan jo begynne i det små, en liten server på bakrommet som tilbyr tjenester og utvide etter hvert. Gjelder bare å stå på krava og vise at det har noe for seg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...