Gå til innhold

Vanskelig valg eller....?


Anbefalte innlegg

Er ute etter nytt kompakt kamera og har lest meg fram til 4 kandidata:

 

Canon Digital IXUS i Zoom

Sony CS DSC T7

Kodak EasyShare LS755

Panasonic DMC-FX9, Sort

 

Har tidligare hatt Sony CS U50 som eg hadde i 3 år og var svært fornøyd med det. Sjølv om bildekvalitetet var mindre bra så gjorde det jobben. Men det som irriterte meg med det var autofokusen, som ikkje var særlig pålitelig og den lille ubrukelige skjermen. Det som derimot imponerte meg var batterikapasiteten. Fekk som regel 150- 200 bilder ut av ein lading.

 

Det som eg har lyst å ta med vidare er batterikapaistete og spontaniteten kamera ga. I tillegg så ønsker eg hovedsakleg bedre autofokus, skjerm, blits og video opptaket.

Vidare så har eg følgande på ønskelista:

 

- Best mulig makro, er fascinert av nærbilde av ”ting”.

- Mulighet til å ta innendørs bilde uten blits

- Videofilm med lyd og best mulg kvalitet får tv bruk

- Zoom

 

Nevnte over at valget lå mellom fire overnevnte kamera, årsaken til det er følgande:

Sony: Har MS liggande fra før som eg kan bruka, batterikap.

Canon: Autofokus

Panasonic: bildestab.

Kodak: pga ”kodak øyeblikk”

 

Som det tildeg kjem ut av dette så er eg ein amatør fotograf som bruker hovedsaklig kamera til samankomster, reising, og ein del til digital arbeid. Det som er viktig at kamera har best mulig bat. og er rubust.

 

Håper nokon har det magiske svaret for ke så passer best til bruket mitt eller i det minste hjelpa meg med å luka vekk to av dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildestabilisatoren i Panasonic FX-9 gir deg mulighet til å ta bilder uten blits i mørkere situasjoner enn de andre kamera du nevner. Mindre sjanse for bevegelsesuskarphet i bedre lys har du også.

 

Kodak er ikke direkte store på digitalkamera i Norge. Og hva mener du med "Kodak øyeblikk"? Det er ikke noe som heter det, unntatt i Kodak sine reklamer :)

 

Minnebrikker er så billige nå at du ikke bør velge Sony utelukkende på grunn av dette. At Sony lager gode kamera er en annen sak. Dessverre får T7 noe uskarpe bilder. Størrelsen går ut over optisk kvalitet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Kodak tok eg med, fordi eg las på dinside i dag at det var eit "bra" kamera, og kom ikkje på noko bedre å sei om d enn kodak øyebklikk. :) Når du seier at Kodak ikkje er noko store i Norge så seie det meg egentleg ikkje mykje....

 

Når det gjelder sony, så hadde ikkje minnebrikken hadde vert ein avgjerande grunn, med eit poeng i dens favør. Også veit eg fra erfaring at sony kan tina mykje ut av bat. sine. Synd å høyra at det har varierande kvalitet på bildene, dette ønsker eg ikkje igjen fra eit kamera. Liker heller ikkje at linsedekselet "henger" på utsida som det gjer. Eg ser for meg den avreven etter ein mnd eller tre. Så da trur eg at eg luker vekk sonyen for denna gangen...eller tar eg feil?

 

Panasoincen er eg litt usikker på, er ikkje heilt sikker på grunne til det, er berre ein magefølelse eg har på den... :S

 

Canon har eg hørt ikkje heilt lever opp til storebrødrene sine i IXUS serien, med tanke på autofokus og video mulighetene. Men er kanskje det kamera som mest minner meg om gamle kameraet mitt...korleis er bat.kap.?

 

Kanksje panasonic er kamera å gå får...korleis er build kvaliteten? Lurer på om det står mellom Canon og Panasonic, ke med Koda?

 

*tenker høgt*

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg valgt vekk Kodak kameraet også. Når jeg skriver at de ikke er store i Norge, så mener jeg at det av den grunn kan være vanskelig å få tak i ekstrautstyr om du en gang trenger det. Da tenker jeg på f.eks ekstra batteri (de varer jo ikke evig disse oppladbare), batterilader, kabler eller andre ting som kan gå i stykker etter hvert. Surt om du må kjøpe nytt kamera bare fordi du ikke får tak i nytt batteri om dette blir slitt ut etter et år (Kodak Norge har så godt som lagt ned... er noen andre som har overtatt agenturet, og hvor mye de satser på Kodak er jo vanskelig å si).

 

Canon Ixus i zoom har liten optikk, og vil av den grunn kunne gi mer uskarpe bilder enn Panasonic'en. Mitt valg ville derfor vært Panasonic FX-9, men vil anbefale deg å prøve kameraene i en butikk, gjerne med et eget minnekort så du kan bedømme bildene på en datamaskin i etterkant.

Lenke til kommentar

Siden du er så fornøyd med Sony, kan et alternativ kanskje være Sony CyberShot S90. Den har 2,5" LCD, lynrask respons, rimelig rask autofokus med hjelpelys for dårlige lysforhold, den tar OK bilder, og har en kjempebra batterilevetid. Den bruker 2xAA-batterier, oppladbare og lader følger med. Kjøpe hvor? Så den på "juletilbud" på Gardermoen til 2000 (ikke på Tax-Free, men på en shop i avgangshallen).

Lenke til kommentar

Såg på CS S90 kamera som du anbefalte zanta, og syns ikkje det var noko særlig. Derimot så fant eg ein ny kanditat som kan erstata den "orginale" sonyen fra lista mi. Nemlig Sony DSC L1. Det som slå meg mest var prisen på denne, kjapp søk på nettbutikkene viser til ein pris på 1800,- som virker særs billig i mine auger for eit slek kamera. Også leser eg testen fra Dpreview.com og må sei meg imponert over det lille kamera. Nokon som har noko erfaring eller formeininga med dette kamera?

 

Las også test om Panasonicen på denne sida og må sei at eg faller meir og meir for den. Var veldig nær med å bestilla den, einaste så stoppa meg er material valget (plastic fantastic:).

 

Det som er saken er at eg vil ta eit lenger opphold i sør amerika, og er villig til å offre bildekvaliteten litt, men forventer i gjengeld best mulig batterikap. og mobilitet (minst mulig fysisk str). Og derfor vart L1 fra sony aktuelt, mest pga av prisen. E kan utstyra den med 1200 kr i ekstra gadgets for så å komma i samma prisklasse som Canon og Panasonicen. Berre noko å tenka på....

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke FX-9 har mer "plastic fantastic" følelse enn andre kamera i samme prisklasse. Synes faktisk finishen på dette kamera gir deg en større kvalitetsfølelse enn mange andre. Men nå har jeg kun fått testet svart utgave... mulig den i sølv (som var i testen du linker til) er litt glattere, og det kan ha mye å si. Tror imidlertid at sølv er vanskeligere å få tak i i Norge enn sort.

Lenke til kommentar

Nå har du kjøpt kamera ser jeg, som jeg håper du blir fornøyd med. Men når det gjelder Kodak kan jeg opplyse at de har kommet med mange gode kameraer iår.

Både små kompakte og litte større med f.eks zoom 24-140mm. Sistnevnte et veldig bra kamera.

Det finnes mange kameraer på det norske markedet idag som ikke kan måle seg med flere av Kodak sine.

Fra 01.01.2006 tar Aronsen over importen og vil føre et fullsortiment av Kodak digitalkameraer.

Så da håper jeg vi får se Kodak i fotoforretninger igjen, og ikke som idag bare i nettbutikker. Borsett fra Kodaks butikk-kjede da, som fører dem.

Kodak er forresten det største merket i USA på digitalkameaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...