Gå til innhold

Nye høytalere | PA eller noe slikt?


Anbefalte innlegg

halo, jeg har tenkt til å kjøpe meg nye høytalere

men skal ikke ha "stue" varianten i teak eller oak farge, jeg vil ha "konsert" høytalere, slik som "lyd firmaer" har. Og som dusten jeg er veit jeg ikke hva navnet på slike høytalere heter.. Noen som har link til sider der de selger sånne? :ermm:

Endret av woodno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pappa kjøpte nettopp noen Yamaha Stagepas 300 til noe kor-greier. De har masse lyd og flust av tilkoblinger. De er kanskje mest beregnet på mikse sammen mikrofoner, men det er noen stereoinnganger der også.

Forsterkeren er "innebygget" (den kan lett tas ut).

 

Søk litt rundt så finne du kanskje litt priser på dem. Jeg har en anelse av at de ligger bittelitt over budsjettet ditt, men da trenger du ikke forsterker i tillegg.

Lenke til kommentar

endrebjorsvik: StagePAs koster 5500, så det er vel litt over budsjettet.

 

Hvis man skal holde seg strengt til budsjettet (3000kr), er vel SLX System Audio 4100 det beste du får. Koster 2995,- hos www.sound1.no (du må lete deg frem der selv, evt. søke. Det går dessverre ikke an med direktelink på sound1.no). Inkluderer høyttalere, mikser, kabler, mic og ellers alt det du trenger. Det er ikke spesielt kraftig og er heller ikke spesielt god kvalitet, men sånn er det når budsjettet ditt er såpass lavt.

 

Er det lov å spørre om hva du skal bruke det til? Om du bare skal ha de til hjemmebruk er det langt bedre å kjøpe et vanlig hifi-anlegg. Et billig PA-anlegg låter nemlig ikke så bra i forhold til et billig hifi-anlegg. Og om du skal ha dette til et "større" arrangemang, altså med gjerne mer enn 40-50 mennesker og mer enn bare tale, vil jeg anbefale deg å skru opp budsjettet ditt eller tenke på å leie anlegg istedenfor. Det er ikke så dyrt å leie et skikkelig anlegg fra et profesjonelt lydfirma. :)

Lenke til kommentar

Den er bygget i tre med finèr plater du ;)

 

Det er snakk om PA høytalere (somregel kun topper) som blir brukt på skoler og slike ting. Disse har en ting til felles , store elementer og høy følsomhet. Dette fordi de skal spille høyt.. I den rimelig prisklassen så låter det jeg har hørt ganske dårlig iallefall.

 

Cerwin Vega kan absolutt anbefales. Men nå spørs det hvor høyt du vil spille. HP 215 er det råeste CV har på markedet atm med en meget høy følsomhet som kan få ting til å falle ned fra vegger. Disse spiller over 103db med en watt mener jeg . Disse ser dog ikke noe særlig ut: http://www.streetswing.com/shop/electronic.../cv%20hp215.jpg

 

V15f som du kan kjøpe på hifiklubben spiller også veldigveldig høyt. 102db følsomhet..

 

Spørsmålet.. Skal disse brukes i hjemmet? Jeg ville ikke hatt dem i hjemmet mitt. Da finnes det bedre valg for meg siden jeg ikke vil ødelegge hørselen min ;) Det skal sies at mine høytalere har en følsomhet på litt under 90db. Dette vil si at min høyttaler trenger 16watt for å spille like høyt som v15f gjør med 1watt =) Men nå er det en ting som heter lydkvalitet også

Lenke til kommentar

*takker for alle svar :)

 

jeg tenkte meg om, og skrur opp prisklassen til 5000-6000

grunnen til at jeg vil ha pa høytalere er (om jeg har forstått alt rett):

-ikke trenger egen forsterker, bare en liten mikser

-lette å ta med rundt (fest lan ect)

-ser kule ut :dribble:

-go lyd på film (go lydkvalitet slik at de passer sammen med satelittene jeg i hjemmekino anlegget?) :ermm:

 

har jeg forstått meg rett?

 

http://www.yamahaproaudio.com/products/pa_...s300/index.html

så ok ut. disse noe å satse på? jeg skal ikke bruke mikrofoner på de, bare musikk/spill/film

 

:thumbup:

Endret av woodno
Lenke til kommentar

PA er beregnet på å få lyd ut til å så mange mennesker som mulig, og man må derfor være forberedt på å ikke få like god kvalitet når man kjøper PA. Å putte et PA-anlegg i et lite gutterom (eller hvilket som helst lokale mindre enn 50kvm) blir bare dumt, med mindre du trenger ekstremt høyt volum.

 

Ja, det kan kobles til data (selv om du sannsynligvis må lodde dine egne kabler), men lyden vil være heller dårlig, og størrelsen på anlegget vil være enormt i forhold til hva du får ut av det. Du vil være bedre tjent med et Cerwin Vega anlegg om du bare skal ha dunk-dunk og høy lyd, evt. Gale eller Proson om du skal ha best pris/kvalitet.

 

 

Hvorfor ikke bare kjøpe deg noen vanlige gulvstående høyttalere til musikk og front, noen små bokhyllehøyttalere til bak/center, en sub og en grei surround-reciever til å drive det. Det ville kunne tilfredsstille dine krav, og for 6000kr kan du i det minste få fatt i front-høyttalerne og recieveren, så kan du kanskje kjøpe resten etterhvert? Hvis du ikke har så høye krav til lydkvalitet har elkjøp og expert noen 5.1-anlegg til langt under 6000,- du kan kjøpe. :)

Lenke til kommentar

Cerwin Vega er et høyttalermerke som seller temmelig store party-høyttalere som gjennetegnes ved at de spiller høyt med mye bass. Kvaliteten er ikke den aller værste, men mange hifi-mennesker er ikke glad i Cerwin Vega (meg selv inkludert).

 

Forsterker trenger du uansett, det er bare det at PA-riggene du har sett på enten har hatt forsterker innebygd i høyttaleren eller at du ikke har sett forsterkeren (som ofte er innebygget i mikseren). PA-anlegg er velegnet om du skal flytte mye rundt på dem, men om de tilbringer mesteparten av tiden hjemme hos deg ville jeg ikke kjøpt det. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...