Gå til innhold

Smelting av plastikk (HOBBY)


efikkan

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har i lengre tid hatt lyst til å støpe noen enkle ting i plastikk. Jeg tenker da på typen plastikk: Acrylonitrile butadiene styrene.

 

Jeg skal gjøre dette som hobby, ikke som storproduksjon av noe.

 

Det første jeg lurer på er smeltetemperaturen på dette materialet.

 

Det andre jeg lurer på er hva som egner seg som støpeformer, som er lett å forme, men som likevel tåler temperaturen.

 

Og til slutt lurer jeg på råmaterialet. Vil det være mulig å smelte noe jeg har fra før (for eksempel ei IS-boks), eller må jeg ha ubrukt råmateriale. Isåfall hvor kan jeg kjøpe slikt? Jeg har sett på ebay at noen selger poser med små plastkuler som kan smeltes. Blir det frigjort farlige gasser under smelting?

 

Jeg takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så på Søppelkongen på TV2 en gang. Der smeltet de plast.

Jeg mener de fant en metallkasse (kanskje det var noe treverk på den), la en plastplate oppå den og satte hele greien i steikeovnen på x antall grader (det var muligens 150°C).

Greien med metallkassen var at de skulle lage tallerkener, og de presset derfor den myke plasten ned i senter av kassen slik at plasten ble tallerkenformet.

 

Det laget også noen drikkebegere (form som vinglass).

Lenke til kommentar

At noe ar granulat beskriver bare formen, at det er små "korn" eller noe sånt.

 

Når plast smeltes vil jeg tro det kan frigjøres en del mindre sunne gasser, så jeg ville satse på å kjøpe noe som var ment til formålet, i stedet for å smelte plast du finner i nærmiljøet. Men plast brukt til matvarer vil jeg også gjette på inneholder mindre skmule ting enn plast brukt til andre ting. og så lenge man ikke vet, så kan det lønne seg å gjøre på et luftig sted.

 

Ikke ta mammas nyeste gryte da. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg og en kammerat av meg hadde det gøy med å smelte sugerrør med en lighter. Det var himmla gøy helt til det begynte å dryppe ned på hendene våre. Har enda et lite arr...

Lenke til kommentar

Trivia: Broren til Phoebe i "Venner for livet" hadde som hobby å "melt stuff".

 

Jeg husker jeg og noen andre hadde det morro med å tenne fyr på plastspader o.l. da jeg var liten pjokk. Det er utrolig artig når den brennende plastikken drøpper og lager lyder, omtrent som dette:

Ptjoooooo. Ptjooo.

Om det er vann under, blir det slik:

Ptjooo, ptsh. Ptjoooo, ptsh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...