Gå til innhold

Ultraportabel - Velge X1, R200, eller P7120?


BlackH

Anbefalte innlegg

Hei.. har titta på noen forskjellige ultraportable, og lurte på om det var noen som hadde hands-on erfaringer med noen av disse...

 

Fujitsu Siemens Lifebook P7120

Dell Latitude X1

Toshiba Portege R200

 

Jeg har lest tester og sånn... men det sier liksom ikke alt..

 

Hvem skal man velge :hmm:

(prisen har ikke noe å si)

 

 

Mine behov..

Intern cd-rom er ikke nødvendig (selv den på min stasjonære brukes lite)

Den skal være ultraportabel.. men det er en pc det skal jobbes mye på.. ikke bare sjekke e-post de gangene man er ute å reiser.

 

 

Jeg har litt forkjærlighet for Toshibaen sånn det står nå. En del har klaga på flex i tastaturet, men ettersom jeg ikke har prøvd den, så vet jeg ikke hvordan det er i praksis.

 

P7120 ser fin ut den... men skjermen blir kanskje litt liten? Har lite erfaringer med så små skjermer.

Endret av BlackH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del var det vel to grunner til at jeg ikke kjøpte p7010, og det var batteritid og at den ikke hadde innebygd bluetooth.

7120 har dog innebygd bluetooth, og hvis ikke batteritiden er forbedret, er det sikkert mulig å kjøpe til et kraftigere batteri.

Jeg gikk for en maskin som er nesten akkurat like liten, og har ingen problemer med en så liten skjerm. Synes tvert i mot det er genialt. Har jo plass til akkurat det samme på skjermen siden oppløsningen er 1280 x 768. Hvis du ser dårlig, må du naturligvis ta en titt på det før du kjøper en slik skjermstørrelse :)

 

Toshibaen har jeg ingen formening om. X1 er jo elsket av mange, og den er iallefall mye billigere enn p7120. At den er vifteløs gjør vel heller ingen ting?

 

Hvis prisen ikke er et tema, synes jeg uansett at du bør ta en titt på 10,6 clearbright, det er virkelig nice skjerm :)

Lenke til kommentar

Jeg har en P7010 nå, og når du venner det til tastaturet og skjermen er den veldig hendig og flott.

 

Det dere nevner med batteritid er jeg ikke enig i. Min varer i fire timer med surfing (aktivert WLAN og maks lys i LCD). Om du ønsker mer tar du ut CD-rommen og kjøper et batteri til å sette inn der (koster ca 1600kr), vet ikke hvor mange timer du da får (med tanke på at du ikke trenger optisk enhet).

 

...ellers kan jeg nevne at jeg snubla ned trappa nå på mandag, med laptopen på... jeg datt 4-5 trinn, p7010`en datt også 4-5 trinn til bunnen av trappa uten å ta skade (har ikke merket noe enda)

 

Er kjempefornøyd med maskinen, og ville nå ikke velge noe annen maskin. Har hatt den i ca ett år nå, og batteriet er like godt som da den var ny.

 

Anbefaler P`en på det sterkeste, iallefall 7010`en.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Da slenger jeg meg på og gjør det enda litt vanskeligere å velge ved å si at jeg er knallfornøyd med min X1. :)

Lydløs, over 5 timer battertid ved surfing/tekstredigering (med 6celler), bra skjerm og deilig tastatur. Blir heller ikke særlig varm, selv med AC-adapter i.

 

Toshibaen ser fin ut den, men skjermen har litt lavere oppløsning enn X1.

Fujitsuen tror jeg ikke kan forsvare prisen, men det blir opp til deg.

Lenke til kommentar

Toshibaen syns jeg var veldig overpriset! Ikke betal 20k. Fujitsuen er en fin maskin, men 1024x768 er ikke noe hyggelig oppløsning. Widescreen syns jeg også er et must i dag, uansett hvilken bærbar det er snakk om.

 

Så da ville jeg valgt Dell X1. Du kan få den med største disken, 1,2GB minne og kanskje ekstern DVD-brenner, og likevel ha noen tusenlapper igjen iforhold til toshibaen. At den kun har 1.1 mens de andre to har 1,2 har nok ingen praktisk betydning da dette ikke er "tallknusere" uansett.

Lenke til kommentar
Toshibaen syns jeg var veldig overpriset! Ikke betal 20k. Fujitsuen er en fin maskin, men 1024x768 er ikke noe hyggelig oppløsning. Widescreen syns jeg også er et must i dag, uansett hvilken bærbar det er snakk om.

 

Så da ville jeg valgt Dell X1. Du kan få den med største disken, 1,2GB minne og kanskje ekstern DVD-brenner, og likevel ha noen tusenlapper igjen iforhold til toshibaen. At den kun har 1.1 mens de andre to har 1,2 har nok ingen praktisk betydning da dette ikke er "tallknusere" uansett.

5301795[/snapback]

 

Hvis penger ikke er et issue, er det ingen ting som heter overpriset. Men hvorfor disse 1024 x 768 i forhold til fujitsuen? Fujitsuen har jo en 10,6" widescreen som kjører 1280 x 1024? Er enig i at det er mye penger å betale for en maskin, men hvis man har pengene er det vel ikke noe vi skal whine for.

 

Kjøpte min i asia jeg, kommer sikkert alltid til å gjøre det fra nå. Prisen i Norge (sverige for min del siden den ikke selges i norge) minus prisen i asia = flybillett :p

Lenke til kommentar
Hvis p7010 klarer 4 timer med maks brightness beklager jeg at jeg trodde batteriet var dårlig. jeg vet ærlig talt ikke hvor lenge min klarer med max brightness, men ca. 6 og en halv med minimum lys. Og den skjermen er like stor som p7010 sin. Sikkert ca. det samme da, og det er jo for all del godt nok :)

5301751[/snapback]

 

Hei Bufodill

 

Jeg leste også testet på dinside.no ang dette med batteriproblemer, men jeg kan ikke si å ha merket noe til dette.

 

Sjekk vedlagt bilde, nede i høyre hjørne. 2timer 32min med 68% igjen , skulle si noe slikt som 4timer 11 min med 100% batteri.... og i tillegg kan man bytte ut den optiske enheten for å sette inn enda ett batteri.

 

Forskjellen på min P7010 og P7120 er at 10`en har 1,1 ULV prosessor ( og er hvit)og 20`en har 1,2 Ghz (og er sort).

 

Jeg kan trygt anbefale 7010, som jeg tror du får til rundt 19 000kr nå.

post-75159-1134763036_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill :)

 

Titta litt på Thinkpad'n også... men så ikke noe spesielt hos den de andre ikke hadde.. (og liker ikke styrepinne.. husker ikke om den har touchpad i tillegg... men jaja..)

 

X1 må ha ekstra stort batteri for å yte 5timer.. og har fremdeles ikke intern cd-rom.

 

P7120 kan bytte ut cd-rom'n (som jeg nok sjeldent har bruk for) med et ekstra batteri, noe som gjør at den vil få relativt lenger oppetid uten å øke fysiske mål.

 

Synes toshibaen var fin... og angående om de pc'ene var overprisa eller ikke hadde det lite med saken å gjøre ettersom det ikke var valutta for pengene jeg var ute etter å sjekke... men hvilken bærbar som ville bli best i bruk. Toshibaen ville også hatt relativt bra batteritid både med og uten ekstra batteri ( 4-5t / 8-9t). 1024x768 oppløsning er ikke beste på markede... men jeg har fra før bærbar med 15" skjerm og 1024x768 oppløsning.. så ville vel holdt ut med samme oppløsning bare på en 12" skjerm.

 

Overprising? Alt fancy koster :whistle: (Jobben betaler :dribble: )

 

 

Det hele endte med at jeg gikk for P7120.

Hvorfor?

- Fordi jeg hadde muligheten

- Fordi den var snerten, dritfin, og dødsrå

- Relativt bra batteritid, og mulighet for LANG battertid om man ikke har behov for cd-rom'n. Hele greia med at den faktisk har muligeten for intern cd-rom er ganske bra for å si det mildt. Få andre i den klassen som har det. (på en annen side er det dumt å ikke kunne bruke cd-rom sammen med lang batteritid. Scenario: Sitte på lang flytur, primærbatteriet er tomt, og jeg vil se dvd.. Får kanskje reise 1.klasse i steden.. der har de vel stikkontakter :love: )

- Den kan også brukes med dockingstasjon (får den levert med portreplikator)

- Fingeravtrykk sak :cool:

- Får den rett over nyttår (dell bruker ofte altfor lang tid)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...