Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cat5 klynge nettverksstøy?


Anbefalte innlegg

switch

 

Lurte på å kjøpe inn en slik switch med ca 120 porter, til et Dataparty. Jag har tidligere arrangsjert LAN med en 24porter, og vi satt på to bord hvor de som hadde en "kabelslynge" fra switchen til bordet sitt fikk elendige hastigheter.

 

Så lurte jeg på hvor stor innvirkning d har og om vi kan bruke van lig tp eller om vi må bruke ftp/stp

 

 

 

 

for de som ikke vet

tp= twisted pair

ftp= foiled twisted pair

stp= sheiled twwisted pair

 

 

Så går dette med vanlig tp? eller er det for mye "støy" fra kablene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med shielded og?

5293028[/snapback]

med shielded vil du kanskje oppnå litt bedre, men jeg ville ikke valgt en løsning som du har der det er krav til stor overføringshastighet. dessuten vil jeg tro du sparer på å kjøpe en switch til hvert bord å heller ha èn uplink. Og om du ikke kjøper kabler, men lager de selv kan det også være grunnen!

Lenke til kommentar
switch

 

Lurte på å kjøpe inn en slik switch med ca 120 porter, til et Dataparty. Jag har tidligere arrangsjert LAN med en 24porter, og vi satt på to bord hvor de som hadde en "kabelslynge" fra switchen til bordet sitt fikk elendige hastigheter.

 

Så lurte jeg på hvor stor innvirkning d har og om vi kan bruke van lig tp eller om vi må bruke ftp/stp 

 

 

 

 

for de som ikke vet

tp=  twisted pair

ftp= foiled twisted pair

stp= sheiled twwisted pair

 

 

Så går dette med vanlig tp? eller er det for mye "støy" fra kablene?

5292966[/snapback]

 

Og merk at switchen der , er bare inkludert 48 porter. du må bestille ekstra i moduler pr 12 og 12 , til ca 6$ pr port. men det vet du vel :)

 

Og .. det vil koste ganske mye å få den fraktet fra USA , + du må mest sansynligvis betale moms på hele sulamitten.

 

Kjøp deg en del billige 16 eller 24 porters bordswitcher med gigabit upling (f.eks HP2524 kan du få billig) og så har du en ok gbit switch som "backbone" . har ikke selv merket noe nedsatt hastighet pga mange kabler nærme, kjører selv fult gbit nettverk hjemme da ikke så mange tignene men , alle kablene er snekra på veggen helt intil hverandre. Og jeg får iaffal 60-70 Megabyte i sekundet , så det er jo ganske ok nok :)

 

Hilsen en som handler ganske mye på Ebay.

 

bra tips til frakt på store ting som det , magum.no . koster litt men er iaffal garantert at alt kommer frem i ett stykke. + du må fortolle da.

Lenke til kommentar

Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem å ha en "kabelslynge" så lenge denne kabelen ikke blir noe særlig over 100m lang. Jeg ville heller søkt på feil i de kablene dere har benyttet samt kanskje at det har vært noe feil med switchen. Uansett, det å arrangere et LAN med EN stor switch er aldri noe godt alternativ. Kjøp heller en switch til og bruk gigabit uplink.

Lenke til kommentar

Skjermet eller uskjermet kabel betyr nok ikke så mye for en klynge med bare datakabler -dersom du fører powerkabler, skjøteledninger etc samme vei derimot betyr det mye. Uskjermede kabler tar naturlig nok opp mye mere elektromagnetisk støy. Vanligste feilkilden på slike kabler er dårlige termineringer, kraftige knekk/bøy på kablene og føringsveier i nærheten av en støykilde som feks kopimaskin, elektromotor, lysrørsarmaturer, ventilasjonsaggregat etc.

Har du mulighet så lån et instrument som forteller deg om kablene dine holder CAT standarden, ikke bare en partester (som bare vil si deg om du har koblet riktig). Finnes mange typer, de beste er vel fra http://www.fluke.com/ Sikkert en svakstrømsmontør eller to som skal delta på lanpartyet ditt? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...