Gå til innhold

Altar kunngjør UFO: Afterlight


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv runna alle ufo spillene. Den siste versjonen mest pga. tradisjon enn gleden av å gjøre det. Et slitsomt spill med få høydepunkter, ihvertfall om man sammenligner de foregående spillene i forhold til sin samtid og dagens ufo spill med det som skjer ellers på spillfronten. De hadde lite penger til utviklingen, ikke at det er en unskyldning i seg selv - men når konkuransen er slik den er i dag må små spillutviklere by på noe "annet", noe som kan oppleves som unikt eller byr på noe man ellers ikke finner i overkomerse titler. Jeg ønsker de lykke til med utviklingen, håper det glir bedre for folkene denne gangen og at utviklingstiden ikke er så katastrofalt lang. Ellers ser jeg fremdeles frem til den dagen Jagged Alliance 3 kommer - om den noensinne kommer. Kanksje en bra oppfølger til Planescape Torment eller kunne man håpet på en like unik og fet spilleopplevelse som det var å sprelle med sine lubne fingre på Fallout 1.

Lenke til kommentar

Jagged Alliance 3 blir nesten garantert ein fiasko. Mist Land virkar mildt sagt som ein gjeng med kløner. Skulle ønske dei aldri hadde fått muligheten til å utvikle spelet.

 

Når det gjeld UFO series, så ser eg veldig fram til UFO: Afterlight. UFO: Aftermath var så som så, UFO: Aftershock er veldig mykje betre (men ikkje feilfritt), og UFO: Afterlight kan endleg bli det spelet som gjer det meste rektig.

 

Ellers jobbar me med planer for ein "X-COM: Resurrection" kampanje. Om nokon vil hjelpe til med dette, så kan eg informere nærmare. Veldig i planstadiet enda da, men me MÅ gjera noko for å få eit nytt X-COM spel!

Lenke til kommentar
Høres bra ut , enda grafikken var dårlig så har jeg nesten runda aftermath.

Får håpe de fikser sånt og ikke bare lager det for å skvise ut penger.

5292944[/snapback]

 

*kremt* Aftermath er jo to år gammelt da. Temmelig fin grafikk fra den tiden å være, spør du meg! :)

 

Høres fint ut med en oppfølger. Håper folka som lager det prøver å gjøre litt mer denne gangen da. De "lovet" at Aftershock skulle bli så mye bedre enn Aftermath, men det ble nesten bare det samme spillet. Det inkluderte noen nye ting, men det føltes ut som at de trodde folk syntes Aftermath var et genialt spill, og dermed trodde at Aftershock ikke trengte å bli så annerledes.

Håper de gjør noe med Afterlight. De trenger blant annet å gjøre noe med variasjonen. Både Aftermath og Aftershock ble utrolig repetitive etter hvert.

Lenke til kommentar
Høres fint ut med en oppfølger. Håper folka som lager det prøver å gjøre litt mer denne gangen da. De "lovet" at Aftershock skulle bli så mye bedre enn Aftermath, men det ble nesten bare det samme spillet. Det inkluderte noen nye ting, men det føltes ut som at de trodde folk syntes Aftermath var et genialt spill, og dermed trodde at Aftershock ikke trengte å bli så annerledes.

Håper de gjør noe med Afterlight. De trenger blant annet å gjøre noe med variasjonen. Både Aftermath og Aftershock ble utrolig repetitive etter hvert.

5293784[/snapback]

Kan ikkje sei meg einig der. Er ein del ting som enno treng å bli betre, men det er da verkeleg utruleg mange endringar i forhold til Aftermath.

 

Strategisk

* 3 forskjellege resursar.

* Byggje tracks mellom basane.

* Diplomati (rett nok ganske simpel)

* Base bygging

* Enormt masse å forske på og utvikle

* Mykje betre trenings system for soldatar som gjer dei meir unike

* Anna seinare i spelet som eg ikkje vil nemne fordi det er spoiler

 

Taktisk

* Klatre opp på tak

* Gå inn i bygningar

* Skyte på kroppsdelar med rette snikskyttar treninga

* Skyte gjennom vegger og liknande

* Mogleg å legge seg ned, og dette har meir effekt

* Ragdoll effekt

* Rask og nøye skot

* Modifiserte våpen (kikkert sikte, lyddempar osv)

* Blad våpen (kniv, katana)

 

Aftershock er ikkje perfekt, men å sei at det er klin like Aftermath er feilaktig. Kan gjerne poste nokon stilege skjermbilete for å vise nokon av desse tinga.

Lenke til kommentar
[iC,14/12-2005 : 17:17]Høres fint ut med en oppfølger. Håper folka som lager det prøver å gjøre litt mer denne gangen da. De "lovet" at Aftershock skulle bli så mye bedre enn Aftermath, men det ble nesten bare det samme spillet. Det inkluderte noen nye ting, men det føltes ut som at de trodde folk syntes Aftermath var et genialt spill, og dermed trodde at Aftershock ikke trengte å bli så annerledes.

Håper de gjør noe med Afterlight. De trenger blant annet å gjøre noe med variasjonen. Både Aftermath og Aftershock ble utrolig repetitive etter hvert.

5293784[/snapback]

Kan ikkje sei meg einig der. Er ein del ting som enno treng å bli betre, men det er da verkeleg utruleg mange endringar i forhold til Aftermath.

5295014[/snapback]

Jeg er både enig og uenig. Aftershock byr på en del nye ting, men det ble for repetitivt.

 

Strategisk

* 3 forskjellege resursar.

* Byggje tracks mellom basane.

* Diplomati (rett nok ganske simpel)

5295014[/snapback]

Disse tingene hadde ikke noe å si for spillet. Helt i starten var det litt mangel på resurser, og man måtte bytte litt med de andre, og skaffe litt folk. Men når det var unnagjort, så lot jeg ting bare gå av seg selv og ignorerte tracks/diplomati etc. Med unntak av at jeg av og til måtte legge til noen baser, og derfor legge et par nye tracks. På slutten av spillet hadde jeg overskudd i hundretusen-størrelsen av resursene.

 

 

* Base bygging

5295014[/snapback]

Jeg fant ikke dette spesielt engasjerende heller, bare noe man måtte gjøre. "OK, nå trenger jeg tydeligvis den typen fasilitet, og den typen der trenger jeg ikke lenger, så da legger jeg de ned og ersatter dem med de andre."

 

* Enormt masse å forske på og utvikle

5295014[/snapback]

Men det ble heller aldri engasjerende. Mer boholderi. Det var aldri slik at fienden kom med noe nytt og heftig, som man måtte forte seg å researche for å henge med på. Psi-utstyret tok aldri. Cyborg-utstyret gjorde bare cvyborgene sterkere/raskere/bedre og nye våpen var det stort sett ikke behov for.

 

 

 

Det er kun en eneste fiende man ikke kan knerte med vanlig kuler og krutt. Og de nye og tyngre våpnene er for trege i bruk. Så jeg endte opp med å stort sett bare bruke konvensjonelle våpen.

 

Jeg gledet meg til å få droner. Men når jeg hadde fått dem så var dem bare med på et par oppdrag for å teste dem ut. Så ble de plassert "på lageret" igjen. Der ble de stående ubrukt.

 

 

 

* Mykje betre trenings system for soldatar som gjer dei meir unike

5295014[/snapback]

Det skal jeg være enig i. Man har få soldater, og man får faktisk et visst forhold til hvem som er hvem.

 

Taktisk

* Klatre opp på tak

* Gå inn i bygningar

* Skyte på kroppsdelar med rette snikskyttar treninga

* Skyte gjennom vegger og liknande

* Mogleg å legge seg ned, og dette har meir effekt

* Ragdoll effekt

* Rask og nøye skot

* Modifiserte våpen (kikkert sikte, lyddempar osv)

* Blad våpen (kniv, katana)

5295014[/snapback]

:yes: Det er her forbedringene virkelig ligger. Selv om ødeleggelsene som er mulige å gjøre er veldig begrensede. Og det er sjelden noe blir ødelagt. Et par hull i noen vegger, og et par kasser som blir disintegret, og that's it. [mimre]Husker hvordan gulv og tak raste sammen i Xcom-serien[/mimre]

 

Problemet med de takitske oppdragene er derimot at det blir for mange helt like oppdrag. Og dermed tar det for mye tid å faktisk være taktisk. Fiendene er ikke smarte nok, og etter hvert i spillet er man så styrkemessig overlegen at man trenger strengt tatt bare en eller to personer for å vinne.

 

Aftershock har potensiale. Og det er moro, tross alt. Jeg har kost meg masse med å gjennomføre det. Men potensialet vil jeg si er bare brukt til ca 20% av hva det kunne vært. Hovedproblemet ligger i det strategiske og balansen og utviklinga i spillet. Historien byr på et par artige elementer. Men mellom hvert av disse så må man spille femti +- taktiske oppdrag. Og da forsvinner noe av inspirasjonen.

 

XCom: Apocalypse er etter min mening overlegent når det gjelder underholdningsverdi.

Lenke til kommentar
Er det forresten bare jeg som ikke får frem artikkelen? Andre artikler på gamer.no ser ut til å funke fint, men denne gir bare hvit side.

5300231[/snapback]

Dette problemet er fikset for denne artikkelen nå, men gjelder dessverre et utvalg andre artikler også rundt om kring på Gamer.no. Vi er på saken.

Lenke til kommentar
Disse tingene hadde ikke noe å si for spillet. Helt i starten var det litt mangel på resurser, og man måtte bytte litt med de andre, og skaffe litt folk. Men når det var unnagjort, så lot jeg ting bare gå av seg selv og ignorerte tracks/diplomati etc. Med unntak av at jeg av og til måtte legge til noen baser, og derfor legge et par nye tracks. På slutten av spillet hadde jeg overskudd i hundretusen-størrelsen av resursene.

Einig i at resursane hadde mest å sei i starten. Trur kanskje det har litt å sei kva nivå du spelar på da. Diplomati har innverknad på levelet til soldatane du får. Om du har dårleg relasjon får du dårlege soldatar. I tillegg har det noko å sei for om du får resursar (i starten i alle fall). Tracks har igjen mest å sei i starten, men som med resursar så tippar eg at nivået har noko å sei.

 

* Base bygging

5295014[/snapback]

Jeg fant ikke dette spesielt engasjerende heller, bare noe man måtte gjøre. "OK, nå trenger jeg tydeligvis den typen fasilitet, og den typen der trenger jeg ikke lenger, så da legger jeg de ned og ersatter dem med de andre."

Er einig i at dette ikkje er ein stor ting, men det var det vel ikkje i veldig stor grad i X-COM heller. Aftershock, som X-COM, er summen av alle dei små tinga.

 

:yes: Det er her forbedringene virkelig ligger. Selv om ødeleggelsene som er mulige å gjøre er veldig begrensede. Og det er sjelden noe blir ødelagt. Et par hull i noen vegger, og et par kasser som blir disintegret, og that's it. [mimre]Husker hvordan gulv og tak raste sammen i Xcom-serien[/mimre]

Var nok meir du kunne øydeleggje i X-COM, men alt med måte. Du fjernar firkanta 2d blokker (med dei fleste typar våpen). Du kan skyte hol i veggen i Aftershock og da. Silent Storm derimot... :love:

 

Problemet med de takitske oppdragene er derimot at det blir for mange helt like oppdrag. Og dermed tar det for mye tid å faktisk være taktisk. Fiendene er ikke smarte nok, og etter hvert i spillet er man så styrkemessig overlegen at man trenger strengt tatt bare en eller to personer for å vinne.

Yep, einig der. Ein kombinasjon av for like oppdrag og FOR MANGE. Dette spelet er enormt langt, og da bør oppdraga vera veldig bra for å halde det interessant heile vegen.

 

XCom: Apocalypse er etter min mening overlegent når det gjelder underholdningsverdi.

Ja, Apocalypse er genialt det. Men om ein startar å analysere det på same måte som me no har gjort med Aftershock, så har alle X-COM spela ein god del som kunne vore betre. Variasjon i taktiske oppdrag? Hehe, skal ikkje starte den diskusjonen nå.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...