Gå til innhold

Nvidia kjøper ULi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørs om de bare "rebrander"  det nye M1697 Power Express-brikkesettet til nForce 5...

 

De har ihvertfall bruk for kunnskapen i ULi, jeg håper de ikke legger hele greia ned.

5292412[/snapback]

 

Det er vel et low-end-chipsett? Isåfall jeg tror ikke de bruker nforce5-merkenavnet på det, det har tross alt ikke noe særlig mer å bidra med enn nforce4 (snarere tvert imot), om man ser bort ifra prisen da.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dettte er jo helt forferdelig. ULi er en av de få SB produsentene som har litt "fantasi" eks med sitt agp og pci kort. ULi har i seinere tid laget konge gode samt rimelige løsninger. At de ikke skal forsette med dette ser jeg på som trist.

 

Håper de bare blir et under selvskap og ikke blir smeltet inn i Nforce.

 

Hehe en lite skrive leif der ja. AGP og PCIe :blush:

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Vil ikke nVidia tjene penger på å selge det samme produktet i fortsettelsen til ATI, og er det virkelig fare for at ATI kan bli for sterke?

 

Hvis ATI blir lukket ute, finner de nok relativt fort et alternativ brikkesett igjen. De kan jo eksperimentere med å lage hele brikkesettsystemer selv også som et alternativ.

Lenke til kommentar
Nforce-killer på vei

Så sent som i går skrev Anandtech at det nye M1697 Power Express-brikkesettet ikke sto tilbake for noen i AMD-markedet, og gikk langt mot å erklære det for hakket bedre enn Nvidias beste løsninger.

Så da kan vi forvente at Nforce4-killeren blir lagt på is i overskuelig fremtid? :cry:

 

Dette var triste nyheter. Gode for Nvidia, dårlige for oss kunder.

Lenke til kommentar

Dette var SVÆRT dårlige nyheter! :(

 

Uli viste mye lovende med M1695 , og M1697 hadde garantert blitt en svært sterk

konkurrent til Nvidia og Ati sine chipset.

Jeg tror ikke dette oppkjøpet er bra i det hele tatt for oss som kunder.

 

Sukk , betyr dette at vi ikke får se hovedkort basert på M1697 i det hele tatt??

Lenke til kommentar

Ikke ta sorgene på forskudd nå. Selv om de har kjøpt opp ULi, så er det noe som heter konkurranselovgivning i utlandet også. Ville vært rart om eierne til ULi har gått med på avtalen, og myndighetene godkjent den hvis det var så at nVidia gjør det bare for å stoppe et konkurrerende produkt. Jeg ser for meg at nVidia gjør en vri og setter ULi-avdelingen til å utvikle produkter på områder som ikke konkurrerer direkte med nforce-serien.

Lenke til kommentar

Her er forresten Anandtech sin test av brikkesettet "ULi Express Power M1697".

 

The M1697 is ULi's answer to "What would you do to improve nForce4?" nForce4 is the other single chip AMD chipset, and the ULi M1697 can be considered very similar to NVIDIA nForce4-SLI - with the significant addition of 7.1 High Definition (HD Azalia) audio.

Her har vi altså svaret på den savnede "Nvidia SoundStorm".

Lenke til kommentar
Her er forresten Anandtech sin test av brikkesettet "ULi Express Power M1697".

 

The M1697 is ULi's answer to "What would you do to improve nForce4?" nForce4 is the other single chip AMD chipset, and the ULi M1697 can be considered very similar to NVIDIA nForce4-SLI - with the significant addition of 7.1 High Definition (HD Azalia) audio.

Her har vi altså svaret på den savnede "Nvidia SoundStorm".

5294069[/snapback]

 

nVidia nForce 430 (GeForce 6150) har faktisk HD audio...

Lenke til kommentar
Ikke ta sorgene på forskudd nå. Selv om de har kjøpt opp ULi, så er det noe som heter konkurranselovgivning i utlandet også. Ville vært rart om eierne til ULi har gått med på avtalen, og myndighetene godkjent den hvis det var så at nVidia gjør det bare for å stoppe et konkurrerende produkt. Jeg ser for meg at nVidia gjør en vri og setter ULi-avdelingen til å utvikle produkter på områder som ikke konkurrerer direkte med nforce-serien.

5293989[/snapback]

 

Må si jeg tviler meget sterkt på at konkurransemyndigheter kommer til å gjøre noe i en slik affære...tror ikke de gjør noe såfremt det ikke er i fare for konkurransen (tror ikke de vil vurdere det dithen da nVidia fortsatt har andre store konkurrenter bla ATI) om konkurransemynighetene derimot skulle se fare for at nVidia kan stoppe leveransene fra ULI til ATI, og/eller andre konkurrenter så kommer nok konk. myndighetene til å steppe inn. Men tror ikke nVidia ledelsen er så dumme...de kommer nok til å gjøre noe annet lurt for å styrke makta uten å bli stoppet av konk. myndighetene.

Bra for dem kjipt for oss :no:

Lenke til kommentar
Raptor,14/12-2005 : 19:50]nVidia nForce 430 (GeForce 6150) har faktisk HD audio...

5294222[/snapback]

Jeg syntes det hørtes spennende ut så jeg prøvde å undersøke litt rundt HD audio. Det jeg fant var ikke bare i favør av Nvidia.:

Det ser altså ut som påstanden om støtte for HD-audio er det samme som støtte for eksterne brikker som støtter HD-audio. Altså ikke at HD-audio er integrert i Nforce 6150. Det kan i så fall forklare hvorfor Nvidia nevner støtte for andre audio-løsninger også:

Audio: HDA Azalia / AC97
http://www.vr-zone.com.sg/?i=2861

 

Dette kan også være grunnen til at enkelte hovedkortleverandører velger å ikke ha HD audio på sine hovedkort, og dermed få Xbit labs til å klø seg i hodet:

The implementation of the audio section is rather questionable, however. Although the nForce 430 MCP supports High Definition Audio, the Foxconn engineers put a Realtek ALC850, i.e. an ordinary AC’97 codec, on board. This codec can work with eight-channel speaker systems, but there’s no talk about HD quality here. So, Foxconn killed one of the key advantages of the new NVIDIA chipset for some unknown reason.

Jeg håper støtten for HD-audio i ULi Express Power M1697 er en del av brikkesettet slik at det ikke er mulig å kutte den bort for å spare noen kroner.

 

Edit: Det ser ut som løsningen til ULi også benytter seg av en ekstern HD-audio brikke med navn Realtech ALC 883.

 

Siden HD-audio løsningen er en ekstern brikke fra en annen produsent så synes jeg det er en smule drøyt at brikkesettprodusenten skryter av hva andre produsenter kan levere av kompatible brikker. Det blir nesten som en bilselger som skryter av fete campingvogner i spesifikasjonene til bilen, uten å nevne at campingvogna slett ikke er noe som følger med på kjøpet eller at de samme campingvognende kan kjøpes separat av hvem som helst og kobles til hvilken som helst bil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...