Gå til innhold

proson stratego top 10 SAH


Anbefalte innlegg

jeg har lurt på å kjøpe meg Proson Stratego top 10 SAH...grunnen er at det er to 10" og koster bare 2000 kr...er det noen som har disse? hva synst dere om den? noen anbefalinger på hjemmekino/stereo forsterker som kan brukest til disse?det skal helst ikke koste så alt for mye...

 

her er en link til høytalerene:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315968...A5-B18801E2DF0E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har lurt på å kjøpe meg Proson Stratego top 10 SAH...grunnen er at det er to 10" og koster bare 2000 kr

her er en link til høytalerene:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315968...A5-B18801E2DF0E

5290781[/snapback]

Tror du virkelig at størrelsen på elementet har alt og si? Men for å svare på spm, Proson er kjent for å lage billige høytalere, og du får nok helt sikkert grei lyd for pengene, men etter hvert som tiden går, kommer du til å irritere deg over at du ikke la litt mere penger i høytalere.

 

Jeg vil bare få det frem at selvom elementet er 10" sier det ingenting om hvor dypt eller høyt høytaleren kommer til å spille.

Lenke til kommentar
  • 17 år senere...

Kvaliteten på Lyden er summen av flere faktorer ..

Min brainstorming på hva som er mindre viktig og viktig i realiteten fot å finne riktig anlegg. Ofte  jeg hører dyrt anlegg som spiller dårligere en billig gjennomtenkt anlegg. 

Ikke tenk for mye på

-kabler (Heller om terminalene er rene og biwiring metallet har god kontakt 

- Delefilter 12db demp på filter eller 24 db.. koster mye i forskjell og ofte meningen filteret ska slippe igjennom litt slik overgangene eks bass mellom Tone ) overlapper litt og dyrt 24 Db er mer ressurs krevende for forsterker) 

- Dyre spikes(vær kreativ) 

For dyre høytalere sammen med en svak ræva 5 kanals hjemmekino forsterker i en kjellerstue er oppskriften rææææva lyd) 

Tenk på :

Kraftig forsterker (kjenn på vekt viss transistorer forsk)  100 w -200 w elller mer pr kanal i 8ohm med— 0,2 i forvrengning ov se hvor mye den faktisk trekker fra strømnettet.  ALLSÅ kraft+ litt kvalitet.

God lyd inn !!! spesielt v / testing ( Test med flac evt Gml cd spiller. Bruk artister med god innspilling og drit i det du liker .
 eks :Direstrait m/sultan of swing , Pinkfloyd , Neil young  osv .

 

Nøytral lyd -avspilling for test, plassering og bruk samme avspiller /låter (sanger) hver gang lyden må testes. 
 

- Rommet betyr like mye som resten + ennå mer !  .

Ekstrem forskjell fra kjellerstuå til Stuå oppe til Garasjen. Eks lyd blir ikke bedre med for store høytalere i en liten stue kontra små høytalere i en stor stue ….

For store høytalere så blir rommet» mettet» av lyden og lydbølgene krasje  ..

Horn diskant kan lyd bli veldig skarp i små rom og lyden (resonansen) spretter rundt (spesielt Piezo verst og Soft dome Horn bedre) .  

IMG_0315.jpeg

 

Endret av AquaStian
Feil filer
Lenke til kommentar
AquaStian skrev (13 minutter siden):

Kvaliteten på Lyden er summen av flere faktorer ..

Min brainstorming på hva som er mindre viktig og viktig i realiteten fot å finne riktig anlegg. Ofte  jeg hører dyrt anlegg som spiller dårligere en billig gjennomtenkt anlegg. 

Ikke tenk for mye på

-kabler (Heller om terminalene er rene og biwiring metallet har god kontakt 

- Delefilter 12db demp på filter eller 24 db.. koster mye i forskjell og ofte meningen filteret ska slippe igjennom litt slik overgangene eks bass mellom Tone ) overlapper litt og dyrt 24 Db er mer ressurs krevende for forsterker) 

- Dyre spikes(vær kreativ) 

For dyre høytalere sammen med en svak ræva 5 kanals hjemmekino forsterker i en kjellerstue er oppskriften rææææva lyd) 

Tenk på :

Kraftig forsterker (kjenn på vekt viss transistorer forsk)  100 w -200 w elller mer pr kanal i 8ohm med— 0,2 i forvrengning ov se hvor mye den faktisk trekker fra strømnettet.  ALLSÅ kraft+ litt kvalitet.

God lyd inn !!! spesielt v / testing ( Test med flac evt Gml cd spiller. Bruk artister med god innspilling og drit i det du liker .
 eks :Direstrait m/sultan of swing , Pinkfloyd , Neil young  osv .

 

Nøytral lyd -avspilling for test, plassering og bruk samme avspiller /låter (sanger) hver gang lyden må testes. 
 

- Rommet betyr like mye som resten + ennå mer !  .

Ekstrem forskjell fra kjellerstuå til Stuå oppe til Garasjen. Eks lyd blir ikke bedre med for store høytalere i en liten stue kontra små høytalere i en stor stue ….

For store høytalere så blir rommet» mettet» av lyden og lydbølgene krasje  ..

Horn diskant kan lyd bli veldig skarp i små rom og lyden (resonansen) spretter rundt (spesielt Piezo verst og Soft dome Horn bedre) .  

Beklager skrivefeil  og evt harde påstander .. uansett er påstandene til Bibelen og lyd bransjen mye verre.., tenker eg 😇
 

 

 

IMG_0315.jpeg

 

 

 

 

 

Endret av AquaStian
Beklagelser og mangler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...