Gå til innhold

Tilbehør til 350D - Innkjøp


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle gå til innkjøp av 350D til jul, men hva trenger jeg av ekstreutstyr, har aldri hatt noe mer enn et helt vanlig kompakt kamera.

 

Planen var:

 

EOS 350D kitet med standard objektiv

2GB CF brikke - noen som kan finne en god og rask brikke som er å anbefale, gjerne linke til den i prisguiden.

 

Så er spørsmålet hva mer trenger jeg? Og da tenker jeg ikke på objektiver, det har jeg ikke råd til å gå til innkjøp av, ikke enda. Eventuelt gode vesker o.l. Hva trenger en nybegynner? Minnekortleser som er gode o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm - med bagklogskabens ulidelige klarsyn ville jeg umiddelbart anbefale dig at nøjes med 1 gb - der kan være 250 - 300 billeder på.

 

i stedet for tasker og andet ville jeg købe canons 50 mm f1,8. den koster 800 danske kroner, er lysstærk og rigtig god til prisen. Du har 50 mm men den er ikke særlig lysstærk, og generelt er fastoptik væsentlig skarpere end tele.

Lenke til kommentar

Angående minnekort:

Jeg har fått anbefalt Extreme III versjonen av CF minnekortene. Den versjonen(som også er den dyreste), kan vist ta flere seriebilder uten å måtte stoppe opp. Om dette egentlig har noen funksjon i praksis vet jeg ikke... men kortet leser/skriver fortere enn den vanlige typen

 

Jeg kjøpte nylig 350D med veske og annet utstyr, å har ikke angret et sekund på veska. Kjekt å ha noe å ha manualen, kabler o.l. i, også er kameraet godt beskyttet under transport.

Lenke til kommentar

jeg var nok lidt hurtig med hensyn til taske :hmm: selvfølgelig skal du have noget at ha det i, men start med en lidt mindre billig en f.eks. LowePro Orion Mini , når du kun har kameraet at skulle have i den. senere kan du så købe en mere avanceret og har stedig den lille til når du skal afsted uden det store udrustning.

 

Minnekortlæser bruger jeg ikke - jeg sætter kameraet i og starter download - så laver jeg en kop kaffe, og når den er klar er 100 - 200 billeder hentet ned.

 

Så har du lidt flere penge til optik - og det er jo det der tager billederne

Lenke til kommentar

Forslag:

 

Blitz: Sigma'en som er anbefalt her. Fungerer fint, mye billiger enn Canon.

 

Minnekort: Jeg har 350, og tar stort sett bilder i RAW-format+jpeg. Da tar det mye plass, og 1gb blir fort lite, ja. Men det er mange som mener det er bedre med 2x1gb enn 1x2gb.

 

Ekstra harddisk: Bruker fort lagringsplass, hvis du bruker kamera mye. f.eks 200gb.

 

Bæreveske: De fleste fra LowePro er bra (men dyrere enn andre)

 

Stativ: Sats på et lett, bærbart først. Og så ev kjøpe noe dyrere hvis du bruker det mye. Lett at de fine, tunge, dyre blir værende hjemme fordi de er upraktisk å dra med seg. (Lette og bra stativer er grisedyrt)

 

Trådløs fjernutløser (koster ca 250). Kjøp RC-1, og ikke RC-5. RC-5 kan ikke utløse kamera øyeblikkelig, men har 2 sek forsinkelse. Ikke bra). Fin når man vil unngå rystelser i kamera også, f.eks nattbilder.

 

Rensekluter e.l. til objektivet. Eller børste, som jeg bruker selv.

 

Blåser til å blåse bort støv fra innsiden av huset.

 

Beskyttelsesfilm til LCD-skjermen (sett på med en gang, så unngår du riper. Kan f.eks bruke en for PDA, dersom du ikke finner i riktig str.

Lenke til kommentar

Ok, men jangul, hvor finner jeg slikt som rensekluter osv? linker til nettbutikk? ja kan så klart stikke innom en fotoforhandler men kjekt med noen linker så jeg får se priser, hvis du har de da.

 

Ok jeg har beskyttelsesfilm på mobilen min, finnes det til 350D spesifikt?

 

Hvorfor skal det være bedre med 2x1gb brikker? noen grunn til at det er bedre å bytte enn å slippe?

 

Lagringsplass er ikke noe problem, har en stasjonær maskin i tillegg til macen som jeg bruker til å lagre ting på... Tenker jeg går for en lowepro veske, de får jeg til innkjøpspris på jobben så det er kjekt. Noen spesielle som er å anbefale, helst en som ikke er større enn nødvendig, bare plass til kamera med objektiv og kabler og manual.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det være bedre med 2x1gb brikker? noen grunn til at det er bedre å bytte enn å slippe?
Alle minnekort og harddisker vil slutte å virke før eller siden. Hvor mange kort du har og hvordan du bruker dem vil påvirke distribusjonen av tapte bilder.

 

Matematikken er litt innviklet, for å si det kort så vil du miste bilder oftere hvis du har to kort, men ikke miste så mange på en gang. Om det er bedre eller verre med et eller to kort er avhengig av bruken. Jeg vil anbefale et stort kort som aldri forlater kameraet, da vil du ha en betydelig mindre sjanse for å miste bilder i det hele tatt. Statisk elektrisitet og tapte kort er de to største farene for bildene og du minimaliserer sjansene for begge to hvis du lar kortet være i kameraet til enhver tid.

Lenke til kommentar

Ok, ja, jeg kommer ikke til å bruke kamera sånn grusomt mye, er bare en hobby fotograf som liker å leke seg. Så jeg trur en 2GB brikke kommer til å sta å i kamera hele tiden, hvis ikke jeg kjøper minnekort leser da, for da vil det jo bli tatt ut og inn til det bruket.

 

Hvor stor hastighetsforskjell er det mellom minnekortleser og det å bruke kabelen rett i kamera? er det verdt pengene?

Lenke til kommentar
Angående minnekort:

Jeg har fått anbefalt Extreme III versjonen av CF minnekortene. Den versjonen(som også er den dyreste), kan vist ta flere seriebilder uten å måtte stoppe opp. Om dette egentlig har noen funksjon i praksis vet jeg ikke... men kortet leser/skriver fortere enn den vanlige typen

 

Jeg kjøpte nylig 350D med veske og annet utstyr, å har ikke angret et sekund på veska. Kjekt å ha noe å ha manualen, kabler o.l. i, også er kameraet godt beskyttet under transport.

5291509[/snapback]

 

Hurtigere minnekort merker du først etter de første 15-16 bildene under seriefotografering er unnagjort, da kameraets bufferminne har plass til 14 bilder.

 

De færreste får noen gang bruk for et raskere kort enn normalt.

 

Uansett kjøpte jeg meg selv toppmodellen til Kingston, 2gb, som både er raskt, pålitelig og relativt rimelig.

 

Sandisk og lexar er ikke verd prisen, spør du meg.

 

Kjøpte kameraet meg Sigma 18-50mm f2.8 i august og regnet med at dette holdt i lang tid fremover da jeg kun regner meg selv som en hobbyfotograf av den mindre gærne typen.

 

Under julereet kommer det allikevel til å ligge flere gaver til meg selv (fra meg og dama) nemlig en 70-300mm, blitz og kanskje en tripod.

 

En stor fin Lowepro Orion AW veske er også innkjøpt der jeg får plass til alt, samt et batterigrep og et ekstra uoriginalt batteri fra Sterlingtek.com.

 

Alt i alt - Meget fornøyd, men også meget fattigere :D

Lenke til kommentar
hehe høres ut som det blir en fin jul.

 

Prøver å finne noen brikker på 2gb i prisguiden, men er vanskelig? ingen som kan linke til de spesifikke de anbefaler?

 

Og en ting til, vertikal grep, fant ikke det i prisguiden heller, noen som har link til det? er det verdt pengen?

5294977[/snapback]

Vertikalgrep: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308242&cks=PRL og http://www.fotomagasinet.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13570

 

Er vertikalgrep vært pengene? Ja.

Bedre å holde kameraet og lettere å ta portrettfoto.

 

Fotomagasinet og Komplett har greie priser på CF-brikker også.

 

Tråden flyttes forøvrig til "Digital foto og video > Objektiver, filtre, blits og utstyr"

Lenke til kommentar
hehe høres ut som det blir en fin jul.

 

Prøver å finne noen brikker på 2gb i prisguiden, men er vanskelig? ingen som kan linke til de spesifikke de anbefaler?

 

Og en ting til, vertikal grep, fant ikke det i prisguiden heller, noen som har link til det? er det verdt pengen?

5294977[/snapback]

 

Vertikalgrep får du billigst på Japanphoto, men du må nok møte opp i butikk, ja.

599,-

 

Veldig bra minnekort

Lenke til kommentar

Da sitter jeg med mitt nye 350D i hendene :) deilig følelse. Har for øyeblikket bare en 512 brikke som jeg skal bruke til jeg har funnet en brikke jeg vil gå for. Jeg vurderer den kingston brikken som ble anbefalt lenger opp, den er bra nok? Har prøvd å finne noen priser på Ultra III kort, men finner ingen, bare Ultra II som jo var dyre nok. Noen som trur jeg kommer til å angre hvis jeg kjøper Kingston brikka?

 

Og en ting til, jeg må ha en veske, og helst en LowePro (grunnet rabatt på jobben) men ser litt rundt på sidene deres og syntes det er vanskelig å se hvem som passer. Jeg trenger en veske som har plass til kamera med standard objektivet, lader og minnekort. Eventuelt ei veske som har plass til et ekstra objektiv, noen som har noen å anbefale? må ikke være lowepro men helst.

Lenke til kommentar
Prøvde meg på nettsiden til InvisibleShield. Greit nok at filmen koster 10 dollar, men transporten kommer på 60. Noen som vet om alternativer, eventuelt hvor man kan kjøpe den her til lands?

5299353[/snapback]

 

Beskyttelsesfilm for PDA fåes iallefall kjøpt hos: www.idedata.no, som sikkert kan tilpasses

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...