Gå til innhold

Hva trengs til greit hjemmestudio?


Anbefalte innlegg

Jeg har et øvingslokale hjemme i kjelleren(trommer, gitar, bassgitar etc) og tenkte at jeg kunne satt opp et dårlig studio for morro skyld, med litt små redigering. Dette kommer absolutt IKKE til og brukes til noe seriøst. bare lek.

 

Så hva må jeg ha? det jeg har fra før er:

 

- En PC (AMD Duron, 700MBRAM, 200gb harddisk, dårlig lydkort)

 

Som sagt, dette er bare for morro skyld så prisen skal være så billig som mulig.

 

og sist men ikke minst en liten manual kanskje på hvordan jeg skal gjøre det når jeg tar opp?

 

Noen som har noen synspunkter på hva jeg skal kjøpe, og hva jeg trenger?

 

regner med jeg trenger ting som: Mic'er, lykort, redigeringsprogram osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til www.procom.no og finn et lydkort som passer lommeboken din. Skal du ta opp trommer er flere kanaler en stor fordel. ;)

 

Ellers får du tak i billige mikrofoner fra Behringer. Ikke fantastisk kvalitet, men noen ganske gode Shure SM58 etterlikninger som fungerer utmerket til den prisen (ca. 300 kr pr stykk).

 

 

Så kan du alltids bygge på etterhvert... ;)

Lenke til kommentar
Gå til www.procom.no og finn et lydkort som passer lommeboken din. Skal du ta opp trommer er flere kanaler en stor fordel. ;)

 

Ellers får du tak i billige mikrofoner fra Behringer. Ikke fantastisk kvalitet, men noen ganske gode Shure SM58 etterlikninger som fungerer utmerket til den prisen (ca. 300 kr pr stykk).

 

 

Så kan du alltids bygge på etterhvert... ;)

5296056[/snapback]

 

Ok. Tusen takk! :)

 

Så det jeg egentlig bare trenger er lydkort og mic? skal jeg velge PCI, firewire eller USB?

 

 

Så det var tilbud på denne. Er det noe som kunne passet for meg?

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar

Du trenger nok også en mikrofonforsterker hvis lydkortet ikke har det innebygget. En liten mikser fra Behringer vil i første omgang gjøre nytten. :) www.procom.no der også.

 

PCI, FireWire eller USB er vel mer en smakssak etter mitt hode. Jeg har et kort som er meget bra (det var iallfall det) i PCI format, og et M-Audio MobilePRE USB som jeg bruker i felt med laptop. I senere tid har jeg også anskaffet et Digigram VXpocket V2 PCMCIA kort som brukes i felt...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Okey.. En kompis av meg kjøpte inn utstyr for at bandet vårt skulle ha eget studio.

Han la ut hele 15000 for å få det noenlunde.

Det vil si:

16 Kanalers Mixer

Komplett sett med trommemikker

Vokalmikk

Kondensatormikker til gitarforsterkere

2X Maya Lydkort (Sikkert det dyreste av alt han kjøpte)

2x Studiomonitorer

 

Men skal du bare gjøre det på gøy så vil jeg be deg oppgradere minnet litt og skaffe deg ett skikkelig lydkort.

En 10 kanalers mixer skulle du sikkert klart deg med

+ ett sett med trommemikker. får kjøpt sett for en tusenlapp ca, men kvaliteten der har jeg faktisk ikke erfaring med.

 

Edit: og ja.. du trenger lydkort med flere kanaler om du skal spille inn trommesett gjennom mikser.. eller så får du ikke miksa opptaket i det hele tatt

Endret av Cultofluna
Lenke til kommentar
Han la ut hele 15000 for å få det noenlunde.

Det vil si:

16 Kanalers Mixer

Komplett sett med trommemikker

Vokalmikk

Kondensatormikker til gitarforsterkere

2X Maya Lydkort (Sikkert det dyreste av alt han kjøpte)

2x Studiomonitorer

5430869[/snapback]

15 tusen for den listen var ikke så galt (stryk ordet "hele" i øverste setning). Han har nok ikke plukket i øverste hylle for å si det sånn, Maya-kortet er ikke dyrt (iallfall ikke nå lenger)... ;)

Lenke til kommentar
Han la ut hele 15000 for å få det noenlunde.

Det vil si:

16 Kanalers Mixer

Komplett sett med trommemikker

Vokalmikk

Kondensatormikker til gitarforsterkere

2X Maya Lydkort (Sikkert det dyreste av alt han kjøpte)

2x Studiomonitorer

5430869[/snapback]

15 tusen for den listen var ikke så galt (stryk ordet "hele" i øverste setning). Han har nok ikke plukket i øverste hylle for å si det sånn, Maya-kortet er ikke dyrt (iallfall ikke nå lenger)... ;)

5430895[/snapback]

grunnen til at jeg sa hele 15000 var vel fordi trådstartet såg ut til å vere forberedt på noen hundrelapper.

Er fullt klar over det går an å bruke veldig mye mer :)

En annen kompis har mekka seg studio for nermere 100 000.. kompisen hans igjen har lagt ut et par mill de siste åra..

Men da er det begynt å bli ganske profft :thumbup:

Lenke til kommentar

Da nærmer det seg noe, men for de fleste er det da ikke lenger en hobby. Kjenner også folk i den siste kategorien (og er i den første selv)...;)

 

Men et hjemmestudio kan la seg gjøre for hundrelapper. Og personlig synes jeg det er viktig å ikke skaffe seg mer utstyr enn man klarer å lære seg å bruke, noe som er et stort problem med piratkopiering (i tillegg til at det er ulovlig og potensielt skadelig for produsenten, selvfølgelig): Man laster ned det "de profesjonelle" bruker, men forstår fortsatt ikke hvorfor det ikke høres ut som en kommersiell utgivelse...

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...