Gå til innhold

hva skal jeg velge? 3700+,3800+x2,4000+?


Raastadboy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3700+ er 2,2GHz, har 1MiB L2 cache og koster ca 2000 kr

3800+ X2 er 2,0GHz, har 2*0,5MiB L2 cache og koster ca 2800 kr

4000+ er 2,4GHz, har 1MiB L2 cache og koster ca 3000 kr

 

De som er enklest og sammenligne er 3700+ og 4000+. 0,2GHz vil gi en ytelseforskjell på teoretisk opp til 9%. (I praksis er forskjellen noe mindre). Første råd er at jeg ikke synes 9% ytelseforskjell er verd 1000 kr. 1000kr kan brukes på nye annet nyttig. 4000+ vil jeg altså fraråde.

 

Deretter står valget mellom 3700+ og X2 3800+. Her vil man se to ting. I enkelttrådede applikasjoner vil 3700+ ha to ytelsefordeler: 10% høyere klokkefrekvens gir opp til ca 10% mer ytelse. I tillegg kommer rundt 3% mer ytelse (gjennomsnitt) på grunn av den ekstra cachen. Men det var altså i entrådete applikasjoner. I flertrådede applikasjoner og ved multitasking vil X2'en hente ytelsefordeler siden den bruker den andre kjernen også.

 

Hva som er best kommer altså an på om du skal drive mest multitasking/flertrådete applikasjoner eller om du skal kjøre mest entrådete applikasjoner. NB. Husk også at X2'en koster 800kr mer enn 3700+. Hva som er det beste valget blir opp til dine bruksområder og din lommebok.

Lenke til kommentar

Både 4000+ og 3700+ er basert på samme kjerne (San Diego) og vil dermed ha ganske like overklokkingsegenskaper. De er riktignok sortert under produksjonen, men det behøver ikke å bety så mye. Jeg vil tro det er ganske lik sjanse for å nå 2,7 GHz med samme type kjøling på de to. (Merk: Det er alltid et sjansespill og tilfeldighetene kan gi både positive og negative overraskelser)

 

Hvis du vil nå vesentlig høyere enn 2,7 GHz så tror jeg du må kjøpe en FX57 (orginalt 2,8GHz, overklokker normalt rundt 3,1GHz med standard luftkjøling). Enten det eller bare ta tiden til hjelp og vente til det kommer nye CPU'er, f.eks er Athlon64 på 65nm forventet å komme i løpet av neste høst.

Lenke til kommentar

Det stemmer. "Taket" er ca det samme i antall MHz. Men husk at det er litt statistiske tilfeldigheter og flaks ute og går.

 

Bare for å nevne et litt ekstremt tilfelle så kjøpte jeg en gang i tida en Duron 600 som klokket fint til 950 MHz. Jeg fikk solgt den for en veldig god pris og "oppgraderte" til en Duron 700 med en stepping som var beryktet for å være bedre. Den klarte knapt 850 MHz. Jeg hadde altså vært veldig heldig med Duron 600'en min, men hadde uflaks med Duron 700'en. Nå sier jeg ikke at du nødvendigvis har like mye uflaks som meg, men flaks er en del av spillet så hvis du er fornøyd med den du har nå så ser jeg ingen grunn til å gamble på at oppgraderingen skal gi bedre resultater. "Don't fix it if aint broken" som det heter på oversjøisk ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...