Gå til innhold

PC-surround i bil


Gjest Slettet-8I4zQlayY3

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-8I4zQlayY3

Har sitti å tenkt på å kjøpe meg et nytt surround (hvordan staves det!? :p) anlegg til maskina og da har jeg mitt nåværende annleg til overs og tenkt på å kanskje sette det inn i bilen.

 

Har sjekka litt priser og det vil bli utrolig mye billigere å bruke et pc anlegg enn å kjøpe vanlig bil-høytalere og forsterkere.

 

Noen som har noen tanker rundt dette? Hovedsaklig er jeg bekymret for hvordan jeg skal gjøre dette strøm messig.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113099 er annlegget jeg vurderer å flytte over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8I4zQlayY3

Ok. Kanskje jeg skal prøve der istedet. :)

 

Noen som vet om det er mulig å få tak i noen enkel omformer? Slik at jeg kan få dette til å fungere mot hverandre?

 

(Strøm er ikke min sterke side) ;)

Lenke til kommentar

En ting kan jø være å skaffe en slik en, men de er dyre.

 

En annen løsning kan være å åpne forsterkeren og finne ut hva driftsspenningen er. Ligger nokk en trafo inni. Er den fra ca 14 V og nedover så kan du bygge en enkel spenningsregulator, er den over 14 V så må det en del mer til. Alstå du kutter vekk hele 230V delen

Lenke til kommentar

Det er veldig lite sansynelig at tilførselspenningen er på under 14 V. Dessuten så krever antageligvis forsterkeren både + og - spenning, så 14V inn ville evt blitt +7V og -7V.

 

Hvis man regner på dette så vil man få et arbeidspunkt på ca 4V (7-1/1.4) og dette er et altfor lite arbeidsomeråde.

 

Det finnes to løsninger. Enten så kan du bygge deg en inverter som passer for anlegget, feks 12V inn og +- 20V ut.

Dette er ikke så interesant for deg kansje siden du sier at elektronikk ikke er din sterke side.

 

Det andre alternativet er å skaffe seg en ferdig inverter, altså en 12V til 220V, og så koble til anlegget på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...