Gå til innhold

Hjemmestudio privat bruk


Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av hjemmestudio som hovedsaklig skal benyttes til portrettfotografering og trenger litt råd og tips.

 

Utstyr idag:

Canon EOS 20D

Canon Speedlite 550EX Blits

Diverse linser

 

Vurderer:

Style FX 400/400 Sett

Sekonic L-358 lysmåler

Bakgrunner: Tenkte en svart og en hvit. Heller mot papirbakgrunner sombakgrunnene HER. Litt dyre og større enn jeg trenger i lille leiligheten min, men da har jeg for en stund. (Har til idag brukt en rullegardin fra IKEA, men den har ikke vært så lang som jeg har ønsket)

 

Hele systemet bør være slik at jeg kan pakke det litt bort.

 

Noen som har erfaring med utstyret? Forslag til alternativer? Noe mer jeg trenger? (synk kabel? trådløseting?)

 

Dette kan fort bli en dyr julegave til meg selv :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er sååå mange artikler om studioblitser...

 

Du skal kunne trigge blitsene optisk med 550EXen din stilt på manuell, slik at den ikke bruker ETTL. Kjør på minste output (1/64 eller 1/128) for å unngå at lyset har noen betydning. Kjenner ikke de blitsene, men de fleste slike blitser har mulighet til å trigges optisk. 20Den din har PC-terminal, slik at du evt. kan kjøpe en PC-sync kabel ved siden av.

 

 

Den pakka du viser til er formodentlig tilstrekkelig til en hel del portrettfotografering, og 400ws vil høyst sannsynlig gi nok power. Til hvite bakgrunner ville jeg nok kanskje ha anbefalt deg å ha en tredje lampe, eventuelt kan du bruke 550EXen din på kabel til fill.

 

Det slår meg imidlertid at softboksen er litt liten. (60x60). Det du kan vurdere er alienbees: http://www.alienbees.com

 

Med utgangspunkt i et sett på 2x400 med 2 paraplyer, stativ og vesker og lagt til en stor softboks (30 x 60 tommer) ender ABs på ca. 8 000 ink mva og frakt. Legg til en tredje lampe med stativ og veske så ender du på drøye 10 000.

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt ingen ekspert på studioblitzer. Men ut fra det lille jeg har lest, og prøvd selv, så duger det vel ofte med en blitz+ reflektor foran, og en blitz på bakgrunnen?

 

Men for all del: Man har jo flere muligheter med 3 stk.

 

For radioløsning kan du jo se på en pakke her:

 

http://www.mamiya.no - hensel

 

Men det koster jo mer.

Endret av jangul
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Etter litt lengre tid enn ventet har jeg endelig fått meg utstyret til hjemme"studio"et mitt!

 

Etter tips fra olemm tok jeg en titt på utstyret fra Alienbees og surfet litt rundt for å sjekke hva folk synets om det. Det aller meste var gode tilbakemeldinger så etter en tenkepause kastet jeg inn en bestilling på "The Digi Bee" settet, oppgraderte til 800W (B800) og la på en softbox.

 

Varene ble sendt med UPS Express så leveringstiden var 3 dager. Bestilte fra Alienbees.com og Komplett.no på søndagskvelden og onsdag morgen var det fra alienbees levert på døra, mens sms'en fra komplett kom en del senere samme dag.

 

Til min store fortvilelse var det noe rart med den ene blits enheten og etter en telefon til USA (de er kjappe å svare både på mail og telefon) fant vi ut at esken var feilmerket og jeg hadde fått en 110V enhet i stedet. Tenkte at nå kom det vell til å bli uker før dette ble ordnet og en kranglet om hvem som skal betale hva, men ikke der i gården! Fikk telefonnummeret til UPS Norge og en kode jeg skulle oppgi til dem. Ringte dem og etter noen timer var pakken hentet og på vei tilbake til USA i like stor fart som den kom til Norge. Tilbake gikk det nesten enda fortere (takket være en tidsforskjell) og så snart de hadde mottatt den var den nye enheten på vei tilbake.

 

Toll og den slags ble tatt hånd om av en proff ordning som sa dette var bytting av del og under en uke etter den defekte var mottatt var en ny i hende.

 

Selvsagt dumt at slikt kan skje, men når det først skjer kan jeg ikke si annet enn at jeg er *imponert*. (kan legge med at jeg fikk med ei ekstra pære til $25 helt gratis!)

 

Nå gjelder det bare å prøve å beherske utstyret, men ser ut som om jeg kanskje bør gå til anskaffelse av ei bok. :thumbup:

 

Takk for all hjelp!

Endret av plex-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...