Gå til innhold

Pøbler kan skifte passord uten det gamle


Steina

Anbefalte innlegg

Heisann, nå har jeg slitt med at folk har forandret passordet på PC'en min på skolen SINNSYKT mange ganger, og har endelig funnet ut hvordan.

Jeg har en bruker i mitt navn, og en "Administrator" som jeg også har satt passord på siden jeg ikke får fjernet den.

Når jeg er innlogget og snur hodet til så går de i Start --> Kjør og skriver en komando som kan forandre passordet på hvilken som helst bruker, tilogmed administrativ brukeren uten å måtte taste inn det gamle.

Commandoen for å forandre f.eks. passordet på Administrator til "hei" er:

net user administrator hei

 

Hvorfor finnes det en slik idiotisk funksjon i Windows? :angry:

Og er det mulig å sku den av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. I control panel/administrative tools har du en sak som heter Services.

 

Finn Messenger, høyreklikk, options, og sett Disable.

Da slår du av hele net send-tjenesten.

Har aldri hørt om en slik kommando, men men..Du disabler ikke MSN messenger, bare de boksene som popper opp når noen skriver "net send ip drit" eller når nettverket sender ut meldinger om at det går ned for vedlikehold om 5 minutter osv.

 

Net send er en esensiell tjeneste over store nettverk der PC'r snakker med hverandre.

Det er også en ideell måte for administrator å sende ut beskjed til alle på nettverket hvis det skjer noe spesiellt, som "Lagre all informasjon, nettverket går ned for restart om 10 minutter" e.l. Vi får en sånn beskjed automatisk kl 03:30 hver natt, og hadde det ikke vært for den kunne man glemt å lagre ting og miste masse arbeid når man bare plutselig blir logget av.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
...snapp...

5288069[/snapback]

 

Og sammenhengen var? :)

 

Uansett, problemet ditt er ikke at en "slik idiotisk" funksjon finnes, men at andre personer har tilgang til maskinen din mens du er innlogget med administrator-rettigheter. Og dette er ikke MS sin feil, men din egen.

 

Enten må du sørge for at maskinen alltid er avlogget når du ikke er der, eller så må du sørge for at brukeren din ikke har administrator-rettigheter... veldig enkelt.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Sammenhengen er at ved å disable Messenger-service, blir hele problemet bortevekk.

 

Eller, det blir det jo ikke, når kommandoen kjøres lokalt. Hmz.

Du driver ikke og låser PC'n hver gang du snur ryggen til vettu.

 

På skolen min skrev vi ofte "iexplore www.noestygt.com" i start/run... hos folk som snudde seg bort :)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Takk for svar, selv om ikke alle hadde så mye med saken å gjøre :p

Kommandoen Net Send er jeg helt kjent med, og det er ikke det som er problemet ;)

Men det at kommandoen "net user <brukernavn> <nytt passord>" jeg er ny med.

Om man går innpå brukere på kontroll panel for å forandre passord, så må man jo taste inn det gamle, selv om man er innlogget som administrator.

Og Bitex, kristian.no og uglypeople.com er en velkjent "fenomen" her i klassen også :hm:

Anbefaler dere ikke å gå innpå de sidene!

Lenke til kommentar

Hei, øh, jeg har et spørsmål angående Net Send, og siden vi allerede er så godt igang med lignende funksjoner, så kan jeg vel spørre her?

 

Jeg får ikke Net Send til å fungere.

 

Jeg åpner ledetekst, og skriver f.eks

net send bruker hei

Da kommer denne feilmeldingen opp:

 

Det oppstod en feil da en melding ble sendt til BRUKER (dvs. datamaskinnavnet mitt)

Fant ikke meldingsaliaset på netteverket.

Skriv NET HELMGSG 2273 hvis du trenger mer hjelp.

 

Denne sier bare at navnet jeg bruker, ikke finnes, noe jeg er ganske sikker på at den gjør. Da jeg utelukker å skrive beskjeden (hei), blir koden slik:

 

net send bruker

 

Og da får jeg en helt annen feilmelding:

Støtter ikke lenger sending av filer.

Skriv NET HELPMSG 3777

 

Så tydeligvis funker ikke Net Send av en eller annen grunn. Noen ideer?

Lenke til kommentar
Hei, øh, jeg har et spørsmål angående Net Send, og siden vi allerede er så godt igang med lignende funksjoner, så kan jeg vel spørre her?

 

Jeg får ikke Net Send til å fungere.

 

Jeg åpner ledetekst, og skriver f.eks

net send bruker hei

Da kommer denne feilmeldingen opp:

 

Det oppstod en feil da en melding ble sendt til BRUKER (dvs. datamaskinnavnet mitt)

Fant ikke meldingsaliaset på netteverket.

Skriv NET HELMGSG 2273 hvis du trenger mer hjelp.

 

Denne sier bare at navnet jeg bruker, ikke finnes, noe jeg er ganske sikker på at den gjør. Da jeg utelukker å skrive beskjeden (hei), blir koden slik:

 

net send bruker

 

Og da får jeg en helt annen feilmelding:

Støtter ikke lenger sending av filer.

Skriv NET HELPMSG 3777

 

Så tydeligvis funker ikke Net Send av en eller annen grunn. Noen ideer?

5288717[/snapback]

Etter hva jeg kan se så har du missforstått på det groveste :)

 

Det snakkes om to forskjellige ting her. Net send, og net user.

 

Du har skrevet net send. :)

 

Du skal skrive "net user <bruker > <passord>

 

:w00t:

Lenke til kommentar
Etter hva jeg kan se så har du missforstått på det groveste :)

 

Det snakkes om to forskjellige ting her. Net send, og net user.

 

Du har skrevet net send. :)

 

Du skal skrive "net user <bruker > <passord>

 

:w00t:

5288981[/snapback]

 

Uff, jeg trodde jeg gjorde det klart at jeg spurte om Net Send? Spørsmålet mitt har *HOST* ingenting med spørsmålet til emnestarter å gjøre... Jeg orket bare ikke lage et nytt emne om spørsmålet mitt...*kremt*

Endret av Hawko
Lenke til kommentar
net send bruker hei

Da kommer denne feilmeldingen opp:

 

Det oppstod en feil da en melding ble sendt til BRUKER (dvs. datamaskinnavnet mitt)

Fant ikke meldingsaliaset på netteverket.

Skriv NET HELMGSG 2273 hvis du trenger mer hjelp.

Dette er vel fordi Messenger-service er disablet på den maskinen du prøver å sende til, det er gjort slik som Bitex beskriver og dette blir gjort automatiskt av SP2.

Lenke til kommentar

Net Send

 

Kommandoen er: net send /domain:pcnavnet melding

 

F.eks. hvis jeg vil sende en melding pcen PC345 som sier at systemet restarter om 5 minutter, så blir kommandoen: net send /domain:PC345 Systemet restarter om 5 minutter.

 

Dette funker hver gang for meg forutsatt av at pcen som skal mota meldingen har messenger servicen aktivert

Endret av Mp5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...