Gå til innhold

Eks-arbeidgiveren vil saksøke meg. heha..


aldrimerforum

Anbefalte innlegg

Jeg quoter mailen min til arbeidtilsynet, og håper det forklarer det meste :whistle:

 

Hei!

 

Jeg har vært ansatt på deltid ved Mix kiosk, der jeg jobbet nattevakt, annenhver helg. Dette fant jeg etterhvert ut at jeg trivdes veldig lite med, da kundetilstrømningen på en lørdagsnatt (22.00 - 05.00) ble enorm. Det ble aldri skrevet noen kontrakt på min stilling, selv om de fleste andre ansatte i kiosken så vidt jeg vet har dette. Jeg ble ansatt etter muntlig avtale, men ble aldri informert om noe oppsigelsestid eller lignende. Jeg sier senere til sjefen at jeg ikke mer ville jobbe, men han svarte da at det var en 2 måneders oppsigelsestid. Jeg er student ved NTNU og hadde allerede alt for mye å gjøre til å følge opp dette frem mot eksamen.

 

Etter en måned fant jeg ut at jeg ikke ville på jobb en helg. Jeg glemte antageligvis å si ifra at jeg ikke kom på jobb.

 

 

Nå, ca 3 uker etter dette, ringer sjefen og sier at han truer med søksmål hvis jeg ikke betaler en bonus på 3000,- som ble utlovet til en annen arbeidstaker denne kvelden.

 

 

Har han en sterk sak?

Bør jeg betale tilbake eller har jeg alt på min side mtp. at det aldri ble en skriftlig kontrakt?

 

Håper på svar! =)

 

 

Med vennlig hilsen

 

 

hva tror dere.. Er det noen ivrige juss studenter her på forumet kanskje? :!:

Endret av TorgeirS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er meget sikker på at dersom han går til sak, så vinner du den. Og du har jo fri rettshjelp, så det skal nok ikke være noen problem. Har han ingen skriftlig avtale med deg så kan han ikke si noe som helst. Hver og en arbeidsgiver skal skrive en kontrakt som du skal underskrive. Kun da og bare da har han en gyldig grunn til å kreve det av deg! Tror du kan gå opp til han og kjefte han opp i trynet jeg.

 

Edit : Fredrikrb ( That Bastard :!: :tease: ) var før meg!

Endret av Lanka
Lenke til kommentar

Vanlig klok, logisk sans tilsier jo at han ikke har noen sak. Ikke bare fremstår han som en useriøs sjef, men han kommer itillegg i ettertid og krever penger for en avtale som aldri ble inngått. Han har heller ikke inngått noen skriftlig avtale med noen av de ansatte (?), og personlig vil jeg ikke tro han har noe på deg..

Lenke til kommentar

Vel, ikke jusstudent men noen år som arbeidsgiver. :)

 

Han har opptrådt både klønete og uproft fra dag 1, og har overhode ingen mulighet eller rett til å kreve bonusen fra deg.

 

Når det gjelder generell oppsigelsestid, er det avhengig av hvor lenge du har vært ansatt. Så blir det evt en tvist om du har vært fast ansatt eller kun som ekstrahjelp. En arbeidsgiver som ikke inngår en skriftlig avtale vil nok komme til kort med det meste her.

Lenke til kommentar

Jeg har særdeles lite peiling på dette området, for å ha det klart.

 

Høyst relevant paragraf:

§ 14-5. Krav om skriftlig arbeidsavtale

(1) Det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Arbeidsgiver skal utforme et utkast til arbeidsavtale i samsvar med § 14-6. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant både ved utarbeidelse og ved endringer i arbeidsavtalen.

(2) I arbeidsforhold med en samlet varighet av mer enn en måned skal skriftlig arbeidsavtale foreligge snarest mulig og senest en måned etter at arbeidsforholdet begynte.

 

Videre detaljer og reguleringer finner du selv frem til på lovdata.no. Hvordan dette kan brukes i saken vet jeg ikke men når han sier han har «alt på sin side» er han ikke annet enn en forbannet løgner, om jeg forstår saken din rett.

 

Denne kan også være relevant:

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

(2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder.

(Min uthevning.)

 

Endringer i loven er på vei, så det er mulig noe av det jeg har limt inn er fra versjonen som trer i kraft fra nyttår av, dobbeltsjekk dette før du går videre.

Lenke til kommentar

Han har ingen sak så lenge han ikke har skrevet kontrakt med deg,

det er også ulovlig å stille betingelser ovenfor deg når du ikke har fått en skriftelig arbeidskontrakt som tar for seg alle betingelser og dine rettigheter i tillegg til den betingelsen han nevnte muntlig ovenfor deg (2 mnd. oppsigelse), det ville i best fall vært tilsvarende å gi deg en kontrakt hvor du kun får se det ene punktet, mens resten av punktene i kontrakten er gjemt for deg.

 

I værste fall har han gjort noe ulovlig ved å la deg jobbe uten skriftlig arbeidskontrakt, i beste fall har han gjort noe ulovlig ved å informere deg om betingelser og dermed ikke informert deg om alle betingelsene, bare en enkelt.

 

Han har ingen sak, og du kan trygt enten la vær å betale han, eller gå til sak for metodikken hans / måten han har gått etter deg på med trusler om advokat uten grunnlag.

Lenke til kommentar

Flyttes til Jobb og utdanning

 

Har en viss erfaring gjennom noen år på arbeidsgiversiden i å si opp ansatte, også der motparten har brukt advokat. Men jeg/vi har ennå ikke "tapt" en sak, antakelig fordi vi forsøker å holde oss innenfor gjeldende lover og regler. Noe din arbeidsgiver ikke gjør, f.eks ved at han ikke har gitt deg skriftlig arbeidsavtale slik han etter arbeidsmiljøloven er forpliktet til.

 

Skal ikke ta stilling til saken, bare peke på ett par forhold.

Arbeidsgiver bryter arbeismiljøloven ved ikke å gi deg ansettelsesavtale.

Oppsigelsesfristen din er 1 mnd etter utløpet av oppsigelsesmåneden.

Du "glemmer" å gi beskjed om at du ikke kommer på jobb en helg, noe som i utgangspunktet er grunn til reaksjon fra arbeidsgiver (skriftlig advarsel og oppsigelse dersom det gjentar seg). På den annen side har du ingen skriftlig avtale, men det var kanskje ikke noe sjakktrekk å skriftlig innrømme at du skulle ha jobbet. (Håper ikke arbeidsgiver ser det).

 

En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, men det er nok av saker som likevel faller i arbeidstakers favør siden det mangler skriftlig dokumentasjon og arbeidstaker automatisk ansees som "den svake part".

 

Og hva er det med denne bonusen du skulle betale til en annen ansatt? Så vidt jeg skjønner er det ikke du som er arbeidsgiver og har inngått avtale om at vedkommende skulle få denne bonusen ;)

(Hvis det er kompensasjon for at en annen måtte møte når du ikke gjorde det er dette strengt tatt arbeidsgivers problem og ikke den som av ulike grunner ikke stiller opp).

 

En moralpreken til slutt:

Du "finner plutselig ut at du ikke vil jobbe mer" og så "glemmer å si i fra at du ikke kommer", attpåtil i en helg hvor det antakelig er vanskelig å finne en erstatter på kort varsel. Da tror jeg du seriøst bør vurdere å endre holdningene dine med tanke på fremtiden din i yrkeslivet.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...