Gå til innhold

Hjelp til å beregne motstand til å avgi varme


Arctic

Anbefalte innlegg

Jeg hadde planer om å bruke 2 motstander i serie for å lage litt varme. Jeg trenger 4 watt varme @ 13 volt. Jeg har tittet litt på såkalte effektmotstander. Disse er jo ratet med forkjellig watt og ohm. Spørsmålet er ganske enkelt: hvilke motstander må jeg kjøpe for at de tilsammen skal avgi 4 watt når jeg tilfører 13 volt? :hmm:

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må/bør ha en motstand som tåler mer watt enn det du skal ha i varme fra den. Dette av den enkle grunn at du ikke vil at den skal brenne opp og dø.

 

for å finne ut hvilken motstand du skal ha bruker du vanlig effekt formel:

P = U*I = U^2 / R

 

R = U^2 / P

 

Hvis jeg har forstått det rett: to motstander i serie, tilsammen 13 volt, og tilsammen 4 watt varme?

 

går vi ut i fra to like motstander får vi da 6,5volt over hver av de, og 2 watt over hver.

 

R = 6,5^2 / 2 = 21,1 ohm.

 

Du trenger to motstander på 21,1 ohm som helst tåler litt mer enn 2 watt.

Lenke til kommentar
Tusen takk! Må inrømme jeg falt av litt med det regnestykket, men altså 2x21,1 ohm. Jeg fant disse effektmotstandene på 22ohm, 3 watt. De skulle vel gjøre susen.  :)http://www.elfa.se/elfa-bin/inforuta.pl?textfield=6003206

5287530[/snapback]

Skal nok fungere ja.

 

Antall watt sier forresten bare hvor mye varme de kan slippe fra seg. Størrelsen og materialet de er bygd inn i bestemmer dette. Jo større, jo mer varme. Dette forutsetter at de har fri tilgang på luft. Dette betyr at du bør passe på at de får god nok kjøling, noe jeg ikke ser noen grunn til at de ikke skal få i.o.m at de skal brukes til oppvarming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...