Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Win 98 SE-PC vil ikke koble til internett! [løst!]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele ramsen men:

 

1 Sett den ene stasjonere til å dele intenettoppkoplingen sin. (Dette funker på ASL-modem PPPOE i allefall) Dette gjør du ved å å høyreklikke på internettoppkoplingen og velge avnsert og deling.

Nettverkskortet i denne maskinen år da statisk IP (192.168.0.1) Og winxp in DHP server starter.

 

På WIN 98 maskinen går du inn på nettverks innstillinger og installerer disse:

Kilent for windowsnettverk

TCP/IP

 

uhh og der glemte jeg den siste... skal legge inn den når jeg skifter fra Linux til WIN...

 

[EDIT] Du må nå legge inn de tjenstene du vil ha: deling av filer, ol husker ikke hva det heter i WIN98....

 

Gå inn på egenskaper til TCP og sett disse til automatisk tilordnet ip adresse. Restart maskinen... og vips..

 

dette burde funke.... tror jeg.. dersom du kan dele intenettoppkoplingen din på en av de stasjonere.... en forutsetning er at den stasjonnære må da stå på for at du skal kunne gå på nett.....

Endret av idos
Lenke til kommentar

Har hørt at det kan være lurt å dele nettet gjennom en av PC-ene, ja. Så en router vil altså gjøre samme jobben?

 

Bør nok skaffe meg en router, ja...

5298200[/snapback]

 

Kjøp en router, og dele i XP er ingen spesiellt stabil og bra løsnig.

5298406[/snapback]

 

Er enig i dette.. men det funka stabilt hjemme hos meg i 2 år..... har selv ruter nå ... og det er MYE mer behagelig.. ...

Lenke til kommentar
Har ikke lest hele ramsen men:

 

1 Sett den ene stasjonere til å dele intenettoppkoplingen sin. (Dette funker på ASL-modem PPPOE i allefall)  Dette gjør du ved å å høyreklikke på internettoppkoplingen og velge avnsert og deling.

Nettverkskortet i denne maskinen år da statisk IP (192.168.0.1)  Og winxp in DHP server starter.

 

På WIN 98 maskinen går du inn på nettverks innstillinger og installerer disse:

Kilent for windowsnettverk

TCP/IP

 

uhh og der glemte jeg den siste... skal legge inn den når jeg skifter fra Linux til WIN...

 

[EDIT] Du må nå legge inn de tjenstene du vil ha: deling av filer, ol husker ikke hva det heter i WIN98....

 

Gå inn på egenskaper til TCP og sett disse til automatisk tilordnet ip adresse. Restart maskinen... og vips..

 

dette burde funke.... tror jeg.. dersom du kan dele intenettoppkoplingen din på en av de stasjonere.... en forutsetning er at den stasjonnære må da stå på for at du skal kunne gå på nett.....

5298288[/snapback]

Som sagt er alt koblet gjennom switchen (viser nok en gang til koblingsskjemaet), så jeg kommer ikke til å koble det gjennom PC-en. Har jo bestemt meg for å få en router, men det burde jo være mulig å koble også denne PC-en til nettet gjennom switchen midlertidig, når det går med de andre... det kan vel ikke hende at win 98 ikke klarer å koble til på denne måten...?

Lenke til kommentar
Hvilke nettverkskomponenter har du på Win98 maskinen...

 

Og det trenger ikke gå gjennom PC-en for å dele ...

5300523[/snapback]

Ja, her er det noe jeg lurer på... På listen over nettverkskomponenter (og i enhetsbehandling) står det to nettverkskort. Det ene heter PCI Fast Ethernet DEC 21143-baset kort, det andre heter Eksisterende Ndis2-driver. Hvilket av disse er mest sannsynlig det riktige, hvordan kan man evt. finne det ut, og vil det gjøre noe at det er innstallert TCP/IP for begge kortene? Vil vel kanskje tro at det første kortet er det riktige...?

 

Ellers er nå disse komponentene innstallert:

- Klient for Microsoft-nettverk

- Microsoft Familiepålogging

- Deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk

- De to kortene nevnt ovenfor + TCP/IP for begge.

Lenke til kommentar

Ny oppdagelse: Grunnen til at den klarer å koble til den andre PC-en er at jeg satt fast IP. Men det hjelper ikke på internett, siden den da skal få IP-en av modemet, noe den tydeligvis ikke vil.

 

Når jeg bruker dynamisk IP, får den tildelt en helt annen IP enn den andre PC-en. Det kan altså tyde på at den ikke får IP-en av modemet. Dette er jo litt rart.

 

Her er sånn innstillingene ser ut (ipconfig /all):

- med fast IP (nettverket virker, ikke internett):

post-78619-1135549186_thumb.jpg

 

- med dynamisk IP (ingenting virker, men riktige innstillinger):

post-78619-1135549286_thumb.jpg

 

Som man kan se på bildene, er det helt forskjellig IP-adresse når den har fast IP og når den har dynamisk. På det første hadde jeg satt en IP i nærheten av den som DHCP-en hadde tildelt den PC-en hvor nettet funker.

På det andre hadde den fått en helt annen IP, tydeligvis ikke fra samme DHCP som den andre PC-en har fått fra. Kan dette ha noe å gjøre med det samme som at det ikke lyser på modemet når jeg kobler til PC-en direkte? :hmm:

 

Begynner jo å nærme meg problemet, men så gjenstår løsningen!

Lenke til kommentar
Du får rett og slett ikke nok IP-er fra ISP og det finnes ikke noen magisk formel som løser dette uten bruk av en eller annen form for router.

5337759[/snapback]

Det rare er at jeg har hatt to PC-er koblet til, og den ene koblet jeg fra før jeg prøvde å koble til den tredje... :hmm:

Men jeg får vel få meg den routeren, da...

 

:)

Lenke til kommentar

Normalt får en bare 1 IP isp, selv om noen deler flere. Du må få satt opp deling av internett (evt router som er det letteste) slik at en maskin begynner å dele IP(DHCP)

 

IPene en skal ha med DHCP er som regel: 192.168.0.xxx,der 192.168.0.1 er standard gateway eller 192.168.1.xxx der 192.168.1.1 er standard gateway.

Lenke til kommentar
En annen ting som er litt rart: selv om man ikke får nok IP-er fra ISP, burde det jo gå å koble kun denne PC-en direkte til modemet? Det er jo litt rart at det ikke lyser på modemet når jeg kobler til PC-en direkte...  :hmm:

5355162[/snapback]

 

Vel lyser det ikke kan ervel det en tydelig indikasjon på at det kortet/lednigen er gåen..

Lenke til kommentar

:w00t: Nå funker det, av en eller annen merkelig grunn! :p

Det jeg gjorde var:

 

Først prøvde jeg å sette inn nettverkskortet fra en annen PC. (jeg har som sagt prøvd tidligere å bytte kabel) Det gjorde ingen forskjell. Det neste jeg prøvde var å koble til modemet via USB. Da begynte den å skulle innstallere en driver, så jeg lot den gjøre det. Etterpå virket det! Da regnet jeg jo med at det var at den var koblet til med USB isteden som var grunnen. Men da jeg koblet fra USB-en og lot den gå via nettverket, virket det utrolig nok da også!

 

Det kan jo hende det var fordi jeg innstallerte driveren, men det er også litt rart, for jeg trodde jeg hadde innstallert den før, og dessuten behøvde jeg ikke å gjøre det på de andre PC-ene. (men de kjører riktignok Win XP, og ikke 98.)

Det er også mulig at det var fordi den ikke fikk nok IP-er, men er jo rart at den plutselig virker nå, da...

 

Tusen takk for all hjelp, det har vært mye nyttig! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...