Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Win 98 SE-PC vil ikke koble til internett! [løst!]


Anbefalte innlegg

Har en Compaq Presario 5686 med Windows 98 SE som jeg ikke får koblet til på nettverket. Når jeg prøver å koble den til en annen PC på nettverket finner den ikke nettverket, og når jeg prøver å gå inn på internett, går det ikke å vise noen sider.

 

Den er koblet til nettverket og bredbåndsmodemet via en switch. (se koblingsskjema) En annen PC (Stasjonær PC 2) er koblet til nettet på samme måte. Denne brukes til å dele skriver o. l.

post-78619-1134420727_thumb.jpg

 

Lyset på switch-en som indikerer at PC-en er koblet til, lyser som det skal. Når jeg kobler nettverkskabelen fra PC-en direkte til modemet, derimot, lyser ikke tilsvarende lys på modemet.

 

Virker kanskje som modemet ikke vil la PC-en koble seg til, av en eller annen grunn... :hmm:

 

Dette har jeg prøvd:

- legge til / fjerne nettverkskomponeneter (har lurt litt på hva som er de riktige innstillingene her, fint hvis noen har kommentarer...)

- prøve en annen nettverkskabel

- innstallere nettverkskort-drivere på nytt

- kontrollere at det er riktig arbeidsgruppe

(mulig det er mer, skal legge til hvis jeg kommer på noe...)

 

Noen som vet om noe jeg ikke har prøvd, eller hva feilen kan være?

 

EDIT: Endret tittel: byttet ut "nettverket" med "internett"

EDIT 2: La til [løst!] + forkortet litt i tittel.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I og med at det er kabelmodem så skulle jeg tvile på om det har DHCP, da må du i så fall ha en router mellom modemet og PC-ene. Det kan også være at kabelmodemet støtter kun 1 MAC-adresse, så når man har hatt 1 PC/router tilkoblet så må man nullstille modemet hvis man skal koble til en annen.

5287097[/snapback]

Dette høres jo ganske vettugt ut, men jeg har hatt en bærbar PC koblet til via aksesspunkt og trådløst nettverk, og også via kabel til switchen (legger ved oppdatert koblingsskjema), samtidig som den andre, og det har virket. Men det har riktignok hendt at jeg har måttet slå av og på strømmen til modemet og fornyet IP for at det skal virke... Men dette virker altså ikke på den andre PC-en.

 

Det er jo også litt rart at det ikke lyser når jeg kobler den direkte til kabelmodemet. Modemet husker vel ikke forskjell på PC-ene etter at det har vært slått av og på igjen... Og det går vel også uansett å koble seg til den andre maskinen på nettverket uten noen router, bare via switchen... :hmm:

 

Oppdatert koblingsskjema over nettverket:

post-78619-1134490894_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan er det med driverne til nettverkskortet på PC-en da? Siden det ikke kommer lys så tyder det på at det ikke klarer å starte. Er det lys på baksiden av PC-en, der du setter i nettverkspluggen?

 

Edit: Ser lenger opp at det lyser i switchen, men sjekk om det lyser/blinker ved nettverkskontakten også.

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Hvordan er det med driverne til nettverkskortet på PC-en da? Siden det ikke kommer lys så tyder det på at det ikke klarer å starte. Er det lys på baksiden av PC-en, der du setter i nettverkspluggen?

 

Edit: Ser lenger opp at det lyser i switchen, men sjekk om det lyser/blinker ved nettverkskontakten også.

5290462[/snapback]

Ja, det lyser ved kontakten bak på PC-en.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å sette fast IP på PC-en? Det er viktig at den er i samme segment som kabelmodemet

 

Edit: Kom også til å tenke på dette med duplex, om den skal stå til auto eller om du må sette den til fast halv 10Mbit. Huff, lenge siden jeg holdt på med Win98 og nettverk :)

5290623[/snapback]

Hva vil det si at den er i samme segment som kabelmodemet? (mulig dette er et litt dumt spørsmål, men er ikke så proff når det gjelder nettverk... :blush: )

 

Forklar litt mer nøye, så kanskje jeg skjønner det... ;) hehe... :p

Lenke til kommentar

I Win. XP er det jo en mappe i Kontrollpanel som heter Nettverkstilkoblinger. Finner ikke noen tilsvarende mappe i Win 98, bare den som ligger i Min datamaskin som heter Ekstern pålogging, men den ser jo ut til å bare være beregnet på oppringte tilkoblinger, ikke LAN. Jeg finner iallefall ikke noen måte å opprette en lokal tilkobling på her...

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Du går inn i Kontrollpanelet og Nettverk der. Så skal du velge TCP/IP for det nettverkskortet det gjelder og så skal du sette en IP-adresse som ligner (men allikevel er forskjellig) på den du har på din Windows XP PC (eks. 192.168.1.42 med nettverksmaske 255.255.255.0). Sørg for at du setter DNS og gateway likt som på PC-en med Windows XP.

Lenke til kommentar
Du går inn i Kontrollpanelet og Nettverk der. Så skal du velge TCP/IP for det nettverkskortet det gjelder og så skal du sette en IP-adresse som ligner (men allikevel er forskjellig) på den du har på din Windows XP PC (eks. 192.168.1.42 med nettverksmaske 255.255.255.0). Sørg for at du setter DNS og gateway likt som på PC-en med Windows XP.

5295292[/snapback]

Vil det fungere med fast IP når bredbånsleverandøren (UPC) sier jeg skal bruke dynamisk?

Lenke til kommentar
Hvis ideen er og dele filer og greier er det en meget dårlig ide og bruke en switch, kjøp en router så slipper du unna mange problemstillinger.

5295860[/snapback]

Ja, jeg har opplevd at nettverket er litt ustabilt, både når det gjelder deling av filer/skriver mellom den bærbare og den stasjonære (se kobl. skjema) og når det gjelder å komme på internett med den bærbare. Det er ikke alltid det virker, noen ganger må IP fornyes eller modemet slås av og på for at det skal fungere.

Er det denne typen problemer man slipper med en router?

 

Hva er egentlig forskjell på en router og en switch? Er det mer enn at routeren har DHCP og er mer beregnet på deling av bredbånd? (er bare nysjerrig... :p )

Lenke til kommentar
Du går inn i Kontrollpanelet og Nettverk der. Så skal du velge TCP/IP for det nettverkskortet det gjelder og så skal du sette en IP-adresse som ligner (men allikevel er forskjellig) på den du har på din Windows XP PC (eks. 192.168.1.42 med nettverksmaske 255.255.255.0). Sørg for at du setter DNS og gateway likt som på PC-en med Windows XP.

5295292[/snapback]

Vil det fungere med fast IP når bredbånsleverandøren (UPC) sier jeg skal bruke dynamisk?

5297492[/snapback]

Det ser ikke ut til at det fungerer... :( Er det bare IP adressa som må være forskjellig fra den andre PC-en? Hvor forskjellig må den være? Holder det å bare bytte ut 53 med 54 på siste tallet?

 

På den stasjonære som virker er innstillingene slik:

- Automatisk IP-adresse/nettverksmaske/gateway

- Automatisk DNS-serveradresse

 

På maskinen som ikke virker (i rødt på koblingsskjema) er DNS deaktivert. Kan dette være en grunn, og i så fall: hva skal jeg skrive inn i boksene for vært, domene, osv. for å aktivere DNS?

 

Det er jo også noen innstillinger under Godkjenning i Egenskaper for Lokal tilkobling på Win XP-PC-en. Har disse noe å si, og finnes det noe tilsvarende i Win 98 som må gjøres noe med?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjell på en router og en switch? Er det mer enn at routeren har DHCP og er mer beregnet på deling av bredbånd? (er bare nysjerrig...  :p )

5297747[/snapback]

 

For og si det enkelt, ja.

Det stuntet du prøver på med og bruke ISP sine adresser er en elendig ide, for det første endrer disse seg og du har ingen garanti for at det virker, for det andre vil du jo hvis det i det heletatt virker kunne dele dine filer med alle andre surfere og det er vel ikke meningen?

En router vil hindre alle disse problemene.

Lenke til kommentar

Hvis internett leverandøren din bare gir ut en ip adresse vil du uansett hva du gjør ikke få mer enn en av maskinene på internett samtidig. Hvis du av en eller annen grunn vil unngå en router, kan du putte to nettverkskort i maskinen med XP og dele internett gjennom den, men det er en dum løsning da maskinen må stå på for at de andre skal komme på nett.

Lenke til kommentar
Hvis internett leverandøren din bare gir ut en ip adresse vil du uansett hva du gjør ikke få mer enn en av maskinene på internett samtidig. Hvis du av en eller annen grunn vil unngå en router, kan du putte to nettverkskort i maskinen med XP og dele internett gjennom den, men det er en dum løsning da maskinen må stå på for at de andre skal komme på nett.

5298101[/snapback]

Som sagt har det funket å ha den bærbare på nett samtidig som den stasjonære, så akkurat det burde gå.

 

Har hørt at det kan være lurt å dele nettet gjennom en av PC-ene, ja. Så en router vil altså gjøre samme jobben?

 

Bør nok skaffe meg en router, ja...

Lenke til kommentar

Et lite, litt off-topic spørsmål: Hvis man kobler internett gjennom en av PC-ene (eller router (?)), vil det da gå med flere PC-er på internett enn internettleverandøren godtar IP-er? Det er jo da for så vidt bare en PC som kobler til modemet, de andre kobler jo bare til denne PC-en...

 

:hmm:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...