Gå til innhold

Ny meningsmåling fra Irak


Anbefalte innlegg

http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs...5_iraq_data.pdf

 

Ganske omfattende meningsmåling gjort i Irak av Oxford Research International.

Veldig mange interessante funn i denne som er kanskje en studie i medienes påvirkningsevne. Et eksempel:

 

1. Hvordan går ting for deg idag?

Veldig bra - 22%

Ganske bra - 49%

Ganske dårlig - 18%

Veldig dårlig - 11%

 

Bra/Dårlig - 71/29

 

4. Hvordan går ting i hele Irak idag?

Veldig bra - 14%

Ganske bra - 30%

Ganske dårlig - 23%

Veldig dårlig - 30%

 

Bra/Dårlig - 44/53

 

Veldig interessant må jeg si.

71% av irakere sier de har det bra idag, men bare 44% av irakere tror at Irak i sin helhet har det bra.

 

Overraskende for meg, siden tidligere meningsmålinger viste andre resultat, var denne:

 

6. Fra dagens perspektiv med alt tatt i betraktning, var det rett av USA og koalisjonen å invadere Irak i 2003?

Fullstendig rett - 19%

Litt rett - 28%

Litt feil - 17%

Fullstendig feil - 33%

 

Rett/Feil - 47/50

 

Irak er altså splittet om invasjonen var rett eller feil, men merkelig nok, så syns de fleste irakere at ting er bedre nå enn før, og at ting kommer til å bli bedre i fremtiden.

 

:hmm:

 

Her en en oversikt for de som har litt dårlig tålmodighet:

http://abcnews.go.com/International/PollVa...tory?id=1389228

Endret av noxeiS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så alt er vist bedre etter Saddam forsvant ;)

 

Spøk til side, jeg syns dette er meget interessant. Verdt å merke seg er at godt over 60% av det irakiske folk har troen på den Irakiske hær, og politiet staten har. Jeg syns dette er flott, folk må ha troen på at staten skal kunne beskytte de. Også verdt å få med seg at få har tro på USAs og Storbritanias styrker.

 

Også interessant hvordan de stoler lite på partiene, men stoler mer på lederne.

Lenke til kommentar

Hehe. Ja, det ser ut som nesten alt er bedre etter Saddam forsvant, bortsett fra sikkerheten. Akkurat som jeg sa i en viss annen tråd og ble angrepet for det... :hrm:

 

Ville vært gøy å sammenligne disse tallene fra Irak med lignende tall fra USA og Norge. Tror at tilliten til partiene i USA ligger under 30%, Bush ligger på ca 42%. Hvor stor tillit har USA til politiet og militæret sitt i forhold til irakere i sitt? Hadde vært morsomt å se.

 

Men en ting er sikkert: amerikanere er mye mer pessimistiske om Irak enn irakerene er selv.

 

Mon tro hvorfor det er. :p

Lenke til kommentar
Hehe. Ja, det ser ut som nesten alt er bedre etter Saddam forsvant, bortsett fra sikkerheten. Akkurat som jeg sa i en viss annen tråd og ble angrepet for det... :hrm:

 

Ville vært gøy å sammenligne disse tallene fra Irak med lignende tall fra USA og Norge. Tror at tilliten til partiene i USA ligger under 30%, Bush ligger på ca 42%. Hvor stor tillit har USA til politiet og militæret sitt i forhold til irakere i sitt? Hadde vært morsomt å se.

 

Men en ting er sikkert: amerikanere er mye mer pessimistiske om Irak enn irakerene er selv.

 

Mon tro hvorfor det er. :p

5285906[/snapback]

 

Vel, tilitten til partiene varierer i veldig stor grad. I dagens situasjon tror jeg veldig få har den samme tilitten de har til f.eks. SV etter alle mediaoppslagene om løftebrudd som ble skutt til værs. Men så lenge tilitten ligger til lederene, og ikke de lederene representerer, er iallefall jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Synd det var ganske stille på denne tråden. :)

5286405[/snapback]

Sikkert fordi det blir vanskelig å vinkle dette som anti-USA, eller som argument mot invasjonen ;)

 

Bare noen veldig hyggelige tall:

In early 2004, 6 percent of Iraqi households had cell phones; now it's 62 percent.

 

70 percent — including most people in Sunni and Shiite areas alike — want Iraq to remain a unified country.

 

Ikke alt er kjempebra da. F.eks. så har befolkningen veldig lav tro på Amerikanse og Britiske styrker. De har faktisk større tro på FN (noe jeg i allfall finner veldig ironisk, siden hadde FN fått viljen sin så ville de enda vært under Saddam, som tallene viser de er generelt sett glade for å være kvitt). Lurer på om dette er mediene som skaper feil bilde, eller om de faktisk opplever de styrkene de møter som så ille?

 

Uansett, veldig fine tall overall syns jeg. Skal tro hvordan dette vil være om 10 år?

Lenke til kommentar
1. Hvordan går ting for deg idag?

Veldig bra - 22%

Ganske bra - 49%

Ganske dårlig - 18%

Veldig dårlig - 11%

 

Bra/Dårlig - 71/29

5285568[/snapback]

Forklaring: Sunnimuslimene utgjør ca. 30% av befolkning.

5287148[/snapback]

Nja, tror det er nærmere 25% er det ikke? :whistle:

Uansett, godt poeng.

 

dravisher, som mitt eksempel viser, så har media alltid en stor rolle med folk sin opinion om ting som ikke angår dem selv direkte. For å si det sånn, økonomien går veldig bra i USA for tiden, men nesten 70% av amerikanere tror at økonomien er dårlig. At amerikanere syns krigen i Irak går dårligere enn irakere gjør er også et godt tegn på hvor mye media kan vrenge på sannheten uten at de fleste oppfatter det.

 

Skulle gjerne likt å spørre irakere hvor mye de vet om Olje-For-Mat skandalen, og at Saddam klarte å bestikke den ene og den andre i FN, Frankrike, Russland, osv, osv. Hva med at FN gav Saddam førerkortet når det gjaldt å velge leverandør til mat og andre ting? At han fikk bestemme hvem han skulle selge olje til? FN gjorde jo alt veldig enkelt for Saddam å kunne utnytte programmet for sin egen del og dolke irakerene i ryggen.

Lenke til kommentar
Ganske omfattende meningsmåling gjort i Irak av Oxford Research International. Veldig mange interessante funn i denne som er kanskje en studie i medienes påvirkningsevne.

5285568[/snapback]

Finner ikke igjen hvor det var hentet fra, men det var gjort noen studier om hvordan mennesker oppfatter gode og dårlige nyheter. Det de fant var at de som regel trengtes 6 positive nyheter for å veie opp mot en negativ. Hvis så er tilfelle har media gjort en god jobb: Situasjonen i Irak er langt ifra god, selv om det går i riktig retning på noen områder. Samtidig er det en menneskelig ting å legge mest merke til det som er galt.
Lenke til kommentar
.... så har media alltid en stor rolle med folk sin opinion om ting som ikke angår dem selv direkte.

5287194[/snapback]

Et annet eksempel: hvalfangst. Når det sto på som verst hadde hvalfangst ca. 95% oppslutning i Norge, og ca 95% motstand i storbritania.

 

Mediene kan til tider ha ekstremt mye å si for folks meninger. Derfor jeg kaller massemediene et nødvendig onde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har noen sett disse tallene in norske medier?

5322201[/snapback]

Er de viktige?

5322343[/snapback]

 

Rart spørsmål ettersom det er vel opp til hver og en å avgjøre. Men noe positivt i all den negative omtalen av Irak konflikten ville nå vært ønskelig.

 

Ville sikkert vært et pluss for de familier som har personell i Irak som ikke opplever annet enn at politikere og media kritiserer den viktige jobben man gjør der nede. Er nok ikke noe lett å vite at en nær familiemedlem er i et krigsherjet område for å hjelpe de sivile, for bare å oppleve at folk som Halvorsen svartmaler arbeidet man gjør og media kun fokuserer på at alt er så ille. Vi har endel helter der nede som bare får slengt drit etter seg her hjemme (samt at idiotiske kollegaer som drikker seg full og sprenger tv apperat ikke akkurat hjelper dem).

 

Men så er det vel slikt at positive nyheter ikke selger like bra som skandale nyheter. Så om de ikke er viktige, så er de vel lite interessante for folk flest :ermm:

Lenke til kommentar

Vel, jeg tenkte vel at andre tråder på forumet her viser at den norske befolkningen har et meget unyansert syn på Irak, og slike tall ville vel få noen folk til å tvile om det de tror er riktig.

 

At de aller fleste irakere syns de har det greit og kommer til å ha det bedre til neste år høres veldig annerledes ut fra Doom & Gloom vi hører fra norske medier hele tiden.

 

Det ville jo også være et tegn på om mediene i Norge er objektive om saken eller ikke. Dette er den største meningsmålingen utført i Irak tror jeg. Man ville trodd det hadde fått iallfall litt dekning.

Lenke til kommentar

Det begås relativt få drap i Norge, men om det først skjer vil det med stor sannsynlighet havne på førstesiden i de store avisene. Men man skal ikke lenger bort enn Finland eller Storbritannia før en lignende episode ikke engang får en notis i samme avis.

 

At det er opprør i Irak har fått mye oppmerksomhet, det er tross alt ganske unikt i verdenssammenheng. Men nå har det skjedd såpass ofte at man skal gjøre ganske spektakulære ting for å få tilsvarende oppmerksomhet (f.eks. bruke en sementbil som bombe).

 

Nyhetsmediene har som rolle å presentere nyheter. Når det skjer terroraksjoner daglig i Irak er det ikke lenger nyhetsstoff. At det har skjedd en spørreundersøkelse er vel neppe en nyhet i noe land. Og at mange syns det går dårlig med landet uten at de selv er direkte plaget av det er vel heller ingen overraskelse.

 

Det er greit å ha med slike tall i en mer dyptgående artikkel om Irak. Men her på forumet er det nok ganske få som leser trykte artikler, og mange er dessverre litt utålmodige og dårlige lesere.

Lenke til kommentar

Jeg har sett media dekke meningsmålinger som ikke har blitt offentliggjort engang. Men da var selvfølgelig resultatene negative for USA. Det er rett og slett ingen grunn til at norske medier ikke skulle rapportere om denne meningsmålingen, selv om kanskje noen har gjort det. Jeg har ikke sjekket selv, men jeg har iallfall ikke lagt merke til noe. Derfor jeg spurte om noen her hadde sett/hørt noe. :)

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at medier skal la vær å rapportere noe som helst. Men de kan ikke rapportere om alt, så da blir det heller sånn at de trenger en grunn _for å gjøre det_. Tviler på om noen ville lagt merke til det i norske medier av tidligere nevnte grunner.

Jeg har sett media dekke meningsmålinger som ikke har blitt offentliggjort engang. Men da var selvfølgelig resultatene negative for USA.
Var det bare negativt, eller var det noe annet som var oppsiktsvekkende?
Lenke til kommentar
Hvordan kan de dekke meningsmålinger som ikke er offentliggjort? Hvilke var dette, og når?

5327464[/snapback]

 

The 'Secret' British Poll

 

MoveOn also cites another "poll" in support of its ad. According to the press release  the ads are based on a report  by the London Sunday Telegraph on Oct. 23. The Telegraph reported a "secret" poll commissioned by the British Ministry of Defence and conducted by an Iraqi university research team. The Telegraph said that they had "seen" it – but full results were not published.

 

The Telegraph said the poll showed 82 per cent of Iraqis "strongly" oppose the presence of coalition forces – a much higher figure than any of the other Iraqi polls published to date. The 82 per cent figure has be en cited uncritically by Democrats including Rep. John Murtha of Pennsylvania and party chairman Howard Dean.

 

But that "poll" is dubious at best. The British government won't confirm or deny whether such a poll actually exists, or comment on the accuracy of the figures the newspaper reported. The Telegraph gave no information on how large the sample was, or what the statistical margin of error might be, or even exactly what questions were asked. Without such information there's no basis on which to judge how reliable such a poll might be. The margin of error in the ABC/BBC poll, for example, is plus or minus 2.5 percentage points, and the sample size was 1,711. The exact wording of each question is reported.

 

http://www.factcheck.org/article366.html

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...