Gå til innhold

Kan jeg skru av vekslingsfila med 2GB ram?


Switters

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk sett kan du vel skru den av, ja.

 

Ulempen er at hvis man mot formodning skulle trenge mer enn 2 GB RAM, og det kan jo skje, så vil man ikke ha noe ekstra plass å gjøre av data på. I et slikt tilfelle vil vel PC-en slite litt med å bytte ut data i RAM.

 

Fordelen er at du sparer plass på disken, og har du stor nok disk er vel dette mildt sagt en bagatell.

 

Innstillingene for virtuelt minne (vekslingsfil) finner du her:

Min Datamaskin: Egenskaper > Avansert > under Ytelse: Innstillinger > Avansert > under Virtuelt minne: Endre.

 

Her kan du endre størrelse på eller skru av virtuelt minne. Om Windows i det hele tatt lar deg skru av virtuelt minne helt, er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Vekslingsfila er der Windows putter data hvis RAM-en er full. Siden en harddisk er vesentlig tregere enn RAM-en, lønner det seg å ha nok RAM.

 

Generelt anbefales å låse størrelsen på vekslingsfila til 2x mengden RAM, så slipper Windows å endre på størrelsen stadig vekk. Dette kan ha litt å si for ytelse. Derimot tror jeg ikke det har mye for seg å fjerne den helt, og kan skape mer problemer ettersom Windows ikke alltid er like flink til å fjerne ubrukt data fra RAM-en, og den fylles gradvis opp. Nøyaktig hvor godt Windows gjør dette vet jeg ikke, så det kan godt hende dette ikke gjelder lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...