Gå til innhold

FB-DIMM øker til 8 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samsungs 8 GB FB-DIMM-modul benytter totalt 32 DDR2-533/667 minnebrikker, hver med 2 Gbit kapasitet, produsert med 80 nm-teknologi. Ifølge selskapet skal modulene passe perfekt for 1U-servere og andre miljøer hvor det er trangt om plassen.

Hvor får de plass til alle 32 brikkene? Jeg ser bare 8 på hver side på bildet.

 

Hele 8 FB-DIMM minnekanaler med DDR2-667 hastighet gir ganske så imponerende 42,7 GB/s minnebåndbredde på hele 64 GB minne.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Samsungs 8 GB FB-DIMM-modul benytter totalt 32 DDR2-533/667 minnebrikker, hver med 2 Gbit kapasitet, produsert med 80 nm-teknologi. Ifølge selskapet skal modulene passe perfekt for 1U-servere og andre miljøer hvor det er trangt om plassen.

Hvor får de plass til alle 32 brikkene? Jeg ser bare 8 på hver side på bildet.

5284961[/snapback]

Hmm, 2 Gbit = 250 MB. 250 MB x 32 = 8 GB.

Men jeg ser heller ikke mer enn 8 brikker på den ene siden. Ville tro at TGDaily har regnet seg fram til at det må være 32, for det står ikke hos Samsung. Men der står det da vitterligen

by adopting 80 nanometer 2Gb DDR

Mulig det er noen usynlige ninjabrikker på de modulene som er avbildet.

Lenke til kommentar
Greit med mer kapasitet forsåvidt, håper det smotter over på desktop, minnekapasiteten på "mainstream-brikker" kan godt gå opp for meg.

 

AtW

5284971[/snapback]

 

Ja. Det irriterer meg egentlig ganske mye at minnekontrolleren på AMD-prosessorer ikke klarer å håndtere mer enn to moduler uten av det begynner å gå utover ytelsen. Skulle gjerne sett både at størrelsene på modulene og minnekontrollerne til AMD fikk en liten oppgradering.

Lenke til kommentar
Greit med mer kapasitet forsåvidt, håper det smotter over på desktop, minnekapasiteten på "mainstream-brikker" kan godt gå opp for meg.

 

AtW

5284971[/snapback]

Det er jeg veldig enig med deg i. Synes størrelse på minnebrikker har stagnert i forhold til andre teknologier som f.eks. harddisk. :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg tror artikkelen roter sammen system og kanal her. Det kan være 8 FB-DIMM moduler per kanal uten at frekvensen dropper. Det kan heller ikke være mer enn 8 moduler per kanal uansett hvor mye en måtte droppe frekvensen. En FB-DIMM kanal er punkt til punkt elektrisk sett men delt logisk sett. Minner mye om FireWire hvor en kan ha flere enheter etter hverandre. De deler altså båndbredden, men kan holde frekvensen oppe selv om en har flere eheter per kanal, i motsetning til vanlig DDR1/2/3 hvor frekvensen vil bli presset ned når en legger til moduler. En kan forøvrig ha et vilkårlig antall kanaler i et system uten at det skulle ha noe som helst med frekvensen å gjøre. Jeg tror 6 kanaler per node vil være vanlig, men vi vil nok se noen større systemer hvor en har en god del flere. Kanskje HP SX2000 får en oppgradering til 12 kanaler per node?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Flere som har eksperimentert med å lime sammen flere brikker på hverandre.

5285128[/snapback]

Men da er det jo ikke ekte FB-DIMM ;)

(spøk for de som har hengt her en stund)

5285633[/snapback]

 

Hehhehehehe :!:

Men det var ikke en "ekte" spøk for du har ikke nok ord i setningen. :p heheheh

 

Ganske bra, vil nok tro at slike ting ikke kommer som DDR1 eller 2. Eks så finnes jo bare det 2GB DDR2 moduler hvis jeg har forstått det rett. FD-dimm kommer til å bli svært bra. Men dagens standard ser jeg ikke helt komme som vanlig desktop, blir nok en litt annen FD-DIMM variant til desktop.

Lenke til kommentar
men herregud...folk som har 8 giga er geeker som sitter foran pc'en hele dagen...kom dere ut...

5288061[/snapback]

Da tror jeg du har missforstått konseptet tjenere (servere) og bruksområdet for FB-DIMM. Jeg tviler på at noen kommer til å sitte forran maskiner med FB-DIMM i mer enn noen minutter per måned. (Forhåpentligvis da)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...