Gå til innhold

Aopen xc-cube og SATA hdd problem


Anbefalte innlegg

Hei

 

Det er snakk om denne: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55953

 

Problemet er som følgende: Jeg må inn i bios hver gang for å få pcen til å finne sata harddisken (1stk hdd med os). Jeg kan da restarte pc'en så mange ganger jeg vil uten at jeg må gå inn og ut av bios, men når jeg da skrur pcen av og på igjen må jeg inn i bios og ut igjen.

 

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste jeg fant om dette=

Serial ATA

 

 

Seagate Serial ATA-harddisk. (Klikk for større bilde)

Serial ATA kom for alvor på markedet våren 2003, og fra høsten 2003 begynte en del PC-produsenter å levere nye modeller med Serial ATA-harddisker. I løpet av 2004 forventer man at Parallel ATA-harddisker fases ut når det gjelder leveranser i nye PCer. Pr. april 2004 har man imidlertid ennå ikke fått optiske enheter, som f.eks. DVD-brennere, med Serial ATA-grensesnitt.

 

Ved en parallell overføring av data overføres flere bits samtidig via flere ledere – med en seriell overføring overføres en og en bit, men med en langt høyere frekvens. Det har etter hvert vist seg at en seriell overføring kan være vel så effektiv – andre eksempler på lignende teknologi er Firewire. Det har vist seg å være vanskelig å øke ytelsen til dagens parallelle ATA-grensesnitt videre, Serial ATA gir mulighet for høyere ytelse – i tillegg til at standarden har en rekke andre fordeler vi skal komme nærmere inn på. ATA/133 ventes å være det siste parallelle ATA-grensesnittet.

 

Det er mange store aktører bak utviklingen av Serial ATA. Man kan her nevne bl.a. Intel, Seagate, Dell, Maxtor, IBM, Western Digital, Promise, Adaptec, NEC mfl.

 

Hastighet

 

I første omgang vil Serial ATA ha en teoretisk overføringshastighet på 150 MB/s. Dette er ventet til å øke til 300 MB/s for andre generasjons Serial ATA-implementasjon, og 600 MB/s ved tredje generasjon.

 

Med Serial ATA kreves det at man benytter en kontroller spesielt rettet mot Serial ATA – på nye hovedkort er en slik kontroller gjerne en integrert del av brikkesettet. Ønsker man Serial ATA-støtte i en eldre PC, eller vil øke antallet Serial ATA-tilkoblinger, fås PCI-tilleggskort med to porter ned i prisklassen rundt 300 kroner inkl. mva. Det selges også adaptere for å koble Parallel ATA-harddisker til Serial ATA-kontroller.

 

I tillegg til økt båndbredde kan Serial ATA tilby økt ytelse gjennom «Command Queuing». De første Serial ATA-harddiskene og kontrollerne som har kommet på markedet har ikke støttet dette, men i løpet av 2004 forventer man generell støtte for dette. Command Queuing baserer seg på at diskoperasjoner utføres i den rekkefølgen som er mest optimal – f.eks. i henhold til forflyttelse av lese-/skrivehoder.

 

Enklere kobling

 

 

Serial ATA-tilkoblinger på hovedkort. (Klikk for større bilde)

Serial ATA gjør montering av disker enklere enn med Parallel ATA. Hvis man i dag f.eks. har to harddisker, CD-brenner, CD-ROM samt diskettstasjon kan kablene lett føre til at det blir vanskelig å komme til i kabinettet. Kablene er også med på å hindre luftgjennomstrømning i kabinettet. Med Serial ATA benyttes tynne kabler. Dagens kabler for ATA har en maksimal lengde på ca. 45 cm -- med Serial ATA er det mulig å ha kabler på ca. en meter. Det er kun en enhet som kan kobles på en kabel – med dette er det ikke nødvendig å endre jumpere på enhetene.

 

Også strømtilkoblingen er endret med Serial ATA – dette pga. at Serial ATA gir bedre mulighet for «hot swapping» av harddisker – dvs. at en disk kan kobles fra eller til mens maskinen er påslått. Hot swapping kan være aktuelt når Serial ATA-harddisker benyttes i nettverkstjenere, eksterne harddiskkabinetter og i diskskuff-løsninger. Man vil være avhengig av å ha en kontroller som gir støtte for hot swapping.

 

 

Eksempel fra Dell -- ryddigere PC med Serial ATA.

 

 

En del Serial ATA-harddisker har så langt hatt støtte for både standard 12V 4-pins Molex-tilkobling, som man kjenner fra Parallel ATA-harddisker, og den nye Serial ATA-strømtilkoblingen. Vi har sett strømadaptere for Serial ATA levert sammen med hovedkort og harddisker, men det begynner også å komme strømforsyninger som har slike kontakter.

 

 

Ekstern harddisk med Serial ATA-tilkobling. (Klikk for større bilde)

Som nevnt her kan Serial ATA også benyttes for eksterne harddisker. Dette er så langt ikke en offisiell del av Serial ATA-spesifikasjonen, men vi har sett hovedkort som har hatt eksterne Serial ATA-tilkoblinger, PCI-kontrollerkort med eksterne tilkoblinger og det finnes flere diskkabinetter på markedet for å utnytte dette. Ethvert hovedkort kan egentlig gis denne muligheten ved at en brakett som monteres i åpningen for en kortplass har tilkoblinger som videre er koblet til Serial ATA-tilkoblingene på hovedkortet

Lenke til kommentar

heh, jeg vet hva sata er osv, men det er ikke det som er problemet.

 

Skriver det igjen:

 

Problemet er som følgende: Jeg må inn i bios hver gang for å få pcen til å finne sata harddisken (1stk hdd med os). Jeg kan da restarte pc'en så mange ganger jeg vil uten at jeg må gå inn og ut av bios, men når jeg da skrur pcen av og på igjen må jeg inn i bios og ut igjen.

 

Det virker på en måte som at SATA inntillingene ikke er blir aktivert eller noe ved oppstart.

Lenke til kommentar
heh, jeg vet hva sata er osv, men det er ikke det som er problemet.

 

Skriver det igjen:

 

Problemet er som følgende: Jeg må inn i bios hver gang for å få pcen til å finne sata harddisken (1stk hdd med os). Jeg kan da restarte pc'en så mange ganger jeg vil uten at jeg må gå inn og ut av bios, men når jeg da skrur pcen av og på igjen må jeg inn i bios og ut igjen.

 

Det virker på en måte som at SATA inntillingene ikke er blir aktivert eller noe ved oppstart.

5294624[/snapback]

 

Har du installert driverne til sata-kontrolleren? Har du siste drivere til hovedkort, chipset osv? Er OSet ditt oppdatert?

 

Alt jeg kommer på...

 

Om ingenting fungerer, prøv å bytt plass på RAM-brikkene. Det løser mye rart hos meg, uten at jeg skjønner hvorfor... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...