Gå til innhold

XFX eller Gainward 6600gt?


oloev89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ville kjøpt det her: http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4353

Men jeg tror tilbudet går ut i dag, så du må forte deg! Det er mye for pengene!

5282597[/snapback]

Han har AGP.

 

Jeg og ville trolig tatt 128MB versjonen - om prisforskjelle hadde vært større. Om de hadde hatt GS eller extreme versjon ville jeg definitivt tatt 128MB, da det på low-end kort er bedre med bra minne enn med antall bytes.

Mitt tips er at du ser på bruktmarkedet og finner noe bedre der, eller tilsvarende til lavere pris. AGP er på vei ut, men er fortsatt priset altfor høyt.

Lenke til kommentar

jeg trenger ikke noe uber super mega kort. Men vil ha et kort som er ganske bra. Jeg har FX 5700 no. kor mye bedre er 6600gt?? og er det seriøst DÅRLIGERE å kjøpe 6600 gt med 256mb ram i AGP versjon?

 

bestiller probably i morra så vil ha litt svar å rette meg etter i kveld og i løpet av morradagen. Og når det gjelder å kjøpe på bruktmarked så vil jeg helst unngå det. Har litt dårlig erfaring med det :p

Lenke til kommentar

Her kan du sammenligne "mitt kort vs et annet kort" for ganske mange.

http://images.tomshardware.com/2005/12/02/...upgrade-big.gif

 

bare rediger litt i lenken viss du vil lese hele testen.

Håper det kan hjelpe deg litt.

Du finner ditt nåværende (eller så nær som mulig) på venstre kant, og det du vil bytte til på øvre kant, og ruta der de krysser vil si ca. prosentvis forbedring. f.eks.

Har GeForce 5900

Bytter til GeForce 6600GT 128MB

Forskjell: +291% bedre. (ca.)

Lenke til kommentar

vel, nå er jeg ikke SKRÅ-SIKKER på det jeg nå sier, men det at du ikke finner ditt kort i lista, anntyder for meg at det er dårligere enn det dårligste på lista der, noe som vil si dårligere enn GeForce 6200 TurboCache.. noe som videre vil si at ditt utkårede 6600GT fra post 9 vil være minst 319% raskere enn det du har idag.

 

256 vs 128 har med kvaliteten på minnet som er brukt... og her går jeg bare på hva jeg har lest/hørt samt egne spekulasjoner:

Mye minne på skjermkort trengs hovedsaklig dersom du kjører høye oppløsninger og/eller høye AA settings i spill... noe som ditt kort vil kunne få problemer med i de nyeste spillene pga at "CPU'en" på graffikkortet ditt ikke er av nyeste årgang.. Dermed spiller det liten rolle at det er for "lite" minne på kortet, for selv med nokk minne er det ikke nokk kraft. Henger du med?

Med andre ord vil det være bedre å ha ett raskt og bra minne på 128MB på dette kortet enn ett litt dårligere men større på 256MB. På seneste modell av det nyeste nye, så er det litt å hente på å ha "mest mulig RAM", men i dette tilfellet, vil det snarere dra ned ytelsen enn opp.

 

Dersom du lurer litt på hvordan 6600GT kortet gjør det i ulike nyere spill, så kan jeg anbefale å se litt her:

http://www.tomshardware.com/2005/12/02/vga...iii/page11.html

Quake 4 i 1024x768 med ultra high quality settings kommer inn litt over 60 fps, ikke ille i det heletatt. Derimot ser det litt svartere ut ved høyere oppløsninger og/eller med AA på, da dropper det til 51.3, men går jo fremdeles å spille på det da! :)

 

Jeg tror du vil få all grunn til å bli fornøyd med ditt 6600GT på 128MB.

 

(NB: test-resultatene i Toms Hardware test avhenger såklart litt av CPU og minne på test-maskina, men vil tro at det var skjermkortet som bremsa opp i 6600GT sammenhengen... men ta resultata med en klype salt.)

Lenke til kommentar

Hjelper ikke om minnet har plass til å lagre dobbelt så mye informasjon som 128mb modellen, hvis ikke resten av kortet er kraftig nok til å bruke all informasjonen til rådighet. ;)

 

- Den GPU'en (hjernen i skejrmkortet) er orginalt laget for 128mb og klarer ikke håndtere all den informasjonen som blir lagret i 256mb modellen (enkelt forklart).

 

- Minnet oppererer på 128 bitt på begge kortene (ikke bland det med MB), som gjør at minnet ikke klarer overføre all informasjonen som er lagret på minnet frem og tilbake ifra GPU (hjernen).

 

Hadde GPU vært raskere (f.eks ned 16 pipelines)+ mer "bitt" så ville 256 mb modellen vært å foretrekke! Men sånn er det da ikke, defor er 128mb modellen like god (minimalt dårligere) enn 256mb modellen.

 

BTW: Ville valgt en 256mb x800GT/GTO som har 256bitt og 256mb og er en del raskere og like "billig" som 6600GT 256! Kortet er raskt noki til å bruke de 256mb det har fått utdelt og kan anbefales på det sterkeste, hvis du er villig til å gi 100-200kr mer. Kan fåes kjøpt her:http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313555&view=detailed

:w00t:

Lenke til kommentar

Folkens.. lær av denna fyren.. helsiken så utrolig bra forklart det der var :thumbup:

takker så mye for at forklarte det med rammen :D:D kjempegreier. Kommer nok til å gå for 6600gt 128mb ja. har ikke så mye mer spørsmål no ass :D

 

men for all del til alle dere andre. Tusen takk :D konge at dere gidder sitte å hjelpe grønne folk som meg med detta :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

før jeg bestiller vil jeg at noen ska se om det ser bra ut.

 

120855

305051

 

viss noen ikke vet hva talla er så er det varenr på komplett. Kopier og lim inn her.

 

edit: såg ikke posten fra andrull før no. jeg vil gjerne ha et litt bedre skjermkort enn 6600gt 128mb ja. men alternativene folk gidde meg var kort til 2500+ kr. Men andrull sitt tips virker da bedre. går nok heller for ditt tips andrull :thumbup: takk

 

forresten, nå ser kjøpstingsen slik ut:

 

 

120855

313555

 

burde jeg forresten kjøpe 2 minnebrikker? har 512 for øyeblikket. eller er 1024 mb ram greit nok? plis ikke gi meg et uendelig langt uforståelig svar :p et ja betyr at jeg vurderer det, sier dere nei er saken grei :p

 

Takk for alle tips folkens :D

Endret av oloev89
Lenke til kommentar
burde jeg forresten kjøpe 2 minnebrikker? har 512 for øyeblikket. eller er 1024 mb ram greit nok? plis ikke gi meg et uendelig langt uforståelig  svar :p  et ja betyr at jeg vurderer det, sier dere nei er saken grei :p

 

5283186[/snapback]

 

Hvis du har lik brikke fra før av så er nok det bra, hvis ikke vill jeg kjøpt en som var identisk med den gamle. Hvis ikke vil du ikke dra nytte av en litt bedre brikke. :no: Ble det X800GT eller 6600GT på deg? Det er isåfall ikke nødvendig å betale 1500 kr for 6600GT, når du kan få det til 1200 på MPX, og 1400 på komplett (Gainward sitt skal visstnok være mer stillegående enn XFX).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...