Gå til innhold

Montert vannkjøling, pc starter ikk uten cpu-vifte


tore_v1

Anbefalte innlegg

Beklager tittel, litt for liten plass, og jeg vet ikke hvordan man får inn ekstra kommentarer til tittelen.

 

Jeg har akkurat montert et Reserator 1 sett, og har derfor ikke vifte på cpu. Jeg har vifte på innsug foran, og jeg har vifte i psu, så jeg er godt dekket der, men hva gjør jeg når pc'en ikke vil starte uten cpu-vifte? Jeg har et Abit AN8 Ultra HK, og jeg har hatt litt problemer med at pc'en fryser seg og restarter om jeg prøver å overlate kontrollen av hastigheten på cpu-viften til uGuru, som justerer ned hastighet etter temperatur. Det problemet løste jeg siden jeg har hatt et BW sett montert, med pumpen på cpu-viften, slik at pumpen gikk på full guffe hele tiden. Fint for meg, fint for hk..

 

Nå har jeg naturlig nok ikke lenger denne pumpen, og jeg vil ikke ha noen vifte der heller, siden målet var en støysvak pc, kan jeg "override" rpm-monitoren? Er det noen muligheter for å lure hk til å tro at det er en vifte der som går for full musikk?

 

Finner heller ikke noe svar på nett heller, så jeg håper at noen intelligente sjeler kan hjelpe meg..

 

EDIT: Har fått startet opp, men har nå en vifte på full guffe som skal justeres ned til 700 rpm.. Trenger altså tips på å overstyre rpm-kontrolleren..

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de fleste hovedkort (av nyere dato) har mulighet til å disable cpu vifta.. Mange starter ikke opp som en sikkerhet når de ikke kan lese av RPM på vifta slik at du ikke skal grille CPU. Men dette skal gå an å slå av som sagt.

 

Hadde samme problem selv etter at jeg fjernet chipset vifta til hovedkortet. Maskinen startet riktignok, men jeg ble kastet rett inn i BIOS'en og kom ikke videre uten å skru av monitoring av vifta, eller slå av maskinen og plugge vifta inn igjen..

 

/Espen

Lenke til kommentar

Jeg har knota litt rundt i bios, men det virker som hver gang jeg prøver å disable cpu-vifte så klikker det fullstendig for maskinen, og det er pipekonsert, og den låser seg fullstendig.

 

Fant ut at en rheobus, fra BigWater settet mitt, faktisk gjorde at jeg kunne skru viften ned til 1200 rpm, men jeg skal ha de koblet på hk i noen andre porter som gir ned til seks volt. Da stopper viftene på den laveste settingen. Det er målet.. Men, innen den tid kan det virke som Abit må lage en ny-versjon av bios..

 

Finnes det noen måter å "narre" hk til å tro at det er en vifte der, som kjører på full guffe? En lydløs, tilnærmet lydløs måte..?

 

 

EDIT: YES!! Holy macrel! Fikk det faktisk til å fungere nå, det eneste jeg måtte gjøre var å skru ned minstekravet til rpm til minimum, skru av monitoring, så fungerte det faktisk! Deilig!!

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Hmm.. må i så fall være en macgyver løsning hvor du kobler på en vifte som kjører rett RPM, hvor du så knekker av viftebladene slik at bare kjernen snurrer rundt.. Eventuelt heller fjerne vifta fra motoren hvis dette går an.. Men spørs hvor lydløst dette ville bli..

 

Da kunne jo bare vifta henge løst i kabinettet.. Til du får fikset det med ny BIOS eller noe altså :)

 

 

/Espen

Lenke til kommentar

Det går sikkert å sette en motstand mellom to av pinnene der cpu-vifta skal kobles til hovedkortet. Den ene pinnen som må brukes er den som er i kontakt med gul ledning. Hvilken annen pinne som skal brukes aner jeg ikke. Aner heller ikke hvor stor motstand som må brukes til dette.

Slikt kan undersøkes ved å blåse på vifa med f.x. en hårføner (mens den IKKE er tilkoblet hovedkortet), variere avstanden mellom vifte og føner (=variere hastigheten på vifta), og måle spenningen mellom den gule og de andre ledningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...