Gå til innhold

Trenger hjelp - PS2 med leser-problem


Stigma

Anbefalte innlegg

Jeg har en PS2 som har fått litt problemer i det siste. Den begynnte å slite mer og mer med å lese plater under spilling, noe som resulterte i en del mer lyd, men alt fungerte likevel ok. Det er verdt å presisere at det ikek var noe slags problemer til å begynne med.

 

Problemet forværret seg over tid, til det ble såpass ille at spill som krevde mye data lest fra platen begynnte å hakke. Tydeligvis klarer ikke maskinen å lese data like raskt som maskinen trenger det. Dette skjer uansett kvalitet på mediet som leses, dvs. både brennte og originale plater.

 

Jeg hører at dette ikke er et ukjennt problem på PS2, og at laser må kalibreres eller noe i den dur for at problemet skal rettes. Laseren ble skiftet ut med en ny en rett før jeg kjøpte den, så det skal ikke være et rent slitasjeproblem, med tanke på at det ikke kan være mange hundre timene jeg har spillt på den siden maskinen fikk splitter ny laser.

 

Jeg renger med at det finnes en del folk her på forumet som har gravd i innmaten på en PS2, så jeg håper noen her kan gi meg en hjelpende hånd med å få ordnet problemet. Evt. reperatør må da befinne seg i Bergen eller omegn så jeg kan levere og hente. Det lar seg selvfølgelig ordne med kompensasjon for arbeidet, så langt problemet kan rettes.

 

Håper noen har mulighet til å hjelpe, eller kan annbefale noen =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testet en rense plate?? tipper den leser spill fra cd, men ikke dvd..?? Hvis maskinen har vært helt bra etter laser bytte, og gradvis blitt dårlig, så er det mest sannsynlig mye møkk inni den, så hele maskinen burde renses, og laser "armen" bør renses og smøres... Justeringa på laseren er for opp og ned justering og den skal ikke kunne flytte seg uten videre, så du skal ikke behøve å justere den

Lenke til kommentar

Reperatør med deler i Bergen finner du her:

www.multimediamontering.no

 

Har du noen gang vært borti en C64 med kassettspiller?

Husker i de gamle glansdager da vi til stadighet måtte justere på lydhodet for at spillene skulle lastes.

 

Du kan prøve følgende på din ps2.

Skru løs hovedchassiset slik at du kan løfte av topplokket på DVD-rom-en.

Da vi du se et litt stort hvitt tanhjul.

Bruk en merketusj for å markere hvordan hjulet stod originalt.

Klikk så hjulet 2-3 klikk enten med eller mot klokken.

 

Legg lokket på, last et spill.

Ble problemet større eller mindre?

 

Slik fortsetter du klikkene til du finner en gylden middelposisjon hvor dvd-rom-en leser best.

Klarer du ikke justere deg fram til en bra posisjon er det nok deler som må byttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...