Gå til innhold

Mørketid og måneskinn midt på dagen


rogerjo

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært borte fra Forumet lenge nå, har jeg håp om å få tid til et lite "Come-back". Selv om det er mørkt ute på min kant av verden, så finnes det heldigvis kamerastativer.

Vedlegger et bilde jeg tok ca. kl. 13 i dag. Det blå lyset er noe alle fotografer i Finnmark har lært seg å kjenne.

Det er jo også snart fullmåne igjen, og på denne årstiden kan det avstedkomme mye fotokreativitet.

 

Håper noen tar seg tid til å kikke på bildet og komme med mer og mindre kvalifiserte tilbakemeldinger.

post-54379-1134320919_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis månen hadde vært full og skyene hadde vært litt mer medgjørlige så hadde det vært bedre, men det er ikke så lett å gjøre noe med det.

 

Du kunne kansje beskjært litt mer på venstre side sånn at de to stenene nede til venstre ble kuttet bort. Nå er det lett for at øynene søker dit og man lurer på hva som er utenfor bildet.

 

Jeg synes lyset er meget bra og behagelig.

Lenke til kommentar

Som kristallo sa, et behagelig bilde.

 

Skulle likt å sett om du hadde tatt et bilde til. Lav iso og kort lukkerhastighet. Satt sammen bildene, bare for ikke å få en så overeksponert måne... Men det hadde kanskje sett teit ut igjen... Hvilke instillinger brukte du?

 

...og bare en liten ting til... Mod'ene ser helst at du bare har 4 linjer i signaturen...

 

Edit: Mange knallbra bilder på hjemmesiden din! Må ta meg en tur med kamera opp til nord selv en gang tror jeg...

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene.

Kristallo: Noen ganger må man ta det man får :D

Har sett på ditt forslag til klipping; kanskje du har rett? Skulle gjerne lært mer om beskjæring av bilder. Det er faktisk veldig ofte viktig!

 

Når det er såpass lite lys ute, gir månen så mye eget lys et den blir overeksponert. Det har jeg erfaring for også med nordlysbilder.

Løsningen kan være slik Knutgrus antydet. Å ta et ekstra bilde der månen er riktig eksponert og legge det oppå. Tror det blir for vanskelig for meg :hmm:

 

Jeg benyttet forøvrig Sigmas 70-200 mm og et altfor dårlig stativ.

Data ellers: T: 1 sek, F8.0 ISO 200

 

Knutgrus: Det med signaturen viste jeg ikke, men no problem.

Hyggelig at du var innom hjemmesiden min :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...