Gå til innhold

Trenger anbefaling av tv-kort (ikke grafikk-kort)


Bravofox

Anbefalte innlegg

Trenger anbefaling av et godt tv-kort, jeg har følgende krav:

- Helst Vanlig PCI, men kan også bruke USB2

- Må kunne kjøres i windows xp

- Må følge med god programvare

- Bør gi mulighet for lengre gode opptak ikke bare snutter.

- Må ha fjernkontroll og stereo

- Må støtte vanlig antenne signal

- Prisen bør være så lav som mulig, helst ikke over 1000 kroner

 

Bonus dersom den støtter digitaltv, radio osv...

Og forresten jeg ser mange kort støtter DVB, hva er det? Hva må jeg ha for å få tilgang til DVB?

 

 

Takker for alle tips

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hauppange (elns) er det merket som får mest skryt hvor enn jeg har lest....

 

DVB;

Digitalt Bakkenett

 

Med DVD og Plasma TV har folk blitt mer kresen til billedkvalitet og da holder ikke det analoge TV systemet stand lenger. I en rekke land er de kommet meget langt med overgang til et digital bakkenett og f. eks i Sverige har allerede over 90% av befolkningen tilgang til digitale sendinger via bakkenett..

 

I Norge ligger vi langt etter resten av verden når det gjelder Digital bakkenett. Stortinget bestemte 26. februar 2004 at et digital bakkenett skulle bygges ut og at det analoge nettet skal slås av innen 31. desember 2007. NRK og TV2 har startet et eget selskap som satser på å få konsesjon for utbyggningen og ifølge planene til selskapet vil utbygningen skje region for region og er bergegnet å starte i Bergensområdet i løpet av 2006.

 

DVB-T

Standarden som blir brukt i Europa og den standarden som vil bli brukt i Norge er DVB-T. DVB-T står for Digital Video Broadcasting - Terrestrial. DVB-T sender på samme frekvenser som de analoge systemene og et DVB-T kanal kan sende opptil 22Mbit med data.

 

Denne datastrømmen kan brukes til flere TV stasjoner samtidig og i mange land brukes det helt opp til 5-6 TV stasjoner. Dette gir desverre for dårlig kvalitet da bånbredden til hver enkel kanal blir lav. I Norge er planen å bruke 3 multiplekser med 22 mbit hver og hver enkel multiplekser vil kun sende 3-4 stasjoner. Dette bevarer en rimelig god kvalitet.

 

For å kunne motta sendinge via Digital bakkenett trenges det en egen dekoder og et programkort for de ønskede kanalene.

Lenke til kommentar

Tusen takk for responsen!

Alltid greit å få hjelp og tips på hardware.no forumet, slår aldri feil :thumbup:

 

Takk for tipset om hardware.no testen, den er tilfeldigvis skrevet av en kompis som jeg skal slå på tråden til. (Jeg er forresten "pappa'en" til Jim, bjørnen som Jan Frode bruker i webcamtestene).

 

Skal se litt nærmere på hauppage og pinnacle kortene :hmm:

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...