Gå til innhold

Praktica BC1: et godt kjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg er relativt fersk når det gjelder analog speilrefleks, men ønsker å gjøre noe med det og gå til innkjøp av et godt kamera. Har lest litt rundt omkring på nettet etter tips og dumpet borti dette forumet.

 

Det er så mye på brukt markedet så jeg vet ikke hva jeg skal velge eller tro. Lest om Nikon og Canon bl.a. sine eldre anaolge modeller, men er også nysgjerrig på andre kameramerker jeg aldri har hørt om. Kom borti et Prackticka BC1 og lurte på om dette kan være et godt kjøp? Eller er det noen andre jeg bør satse på?

 

På forhånd, takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BC1?

 

Hm.. Det kommer definitivt an på hva du betaler. Er det billig nok er det meste ok kjøp, så lenge det virker.

 

Practica er et eldre østtysk merke som gikk på a-en en gang på starten av 1990-tallet. Practica hadde en periode vel kontroll over - eller har i det minste hatt tette bånd til Carl Zeiss og Exakta, og mye Practica-optikk er fra Zeiss, som er nokså velrenomert.

 

BC benytter seg av en annen fatning enn hva Practica er kjent for, denne bruker B-fatning, bajonett (som jeg ikke er sikker på hva er kompatibel med), mens de eldre practicaene som jeg er kjent med bruker M42 skrufatning, som er en eldre pentax-fatning vel egentlig. Forøvrig kjenner jeg ikke til modellen.

 

Disse systemene kan være ok kjøp; svært rimelige systemer nå. Imidlertid er det ofte problematisk med tilgang på alt fra utstyr til så enkle ting som batterier, fordi mange av disse ble drevet med kvikksølvbatterier som er forbudt blitt, og erstatningsbatteriene som er alkaliske ødelegger lysmåleren. Dermed må man enten bruke wein-cell som koster 150 kroner stykke og varer i en drøy måned uavhengig av bruk, ellers må kamera konverteres, noe som kan være kostbart. Dessuten er slike appartater ofte helmanuelle.

 

Analoge systemkameraer er generelt svært billige brukt nå, og svært gode systemkameraer som nikon F90x, Canon 50e og eos 5 får man praktisk talt kasta etter seg. Dette er mye mer moderne systemer med autofokus og kompatibilitet med moderne optikk.

 

Om vintage-greia er viktig, så kan man eventuelt satse på litt mer "kurante" merker eller fatninger, slik at tilgang til optikk o.l. ikke begrenses i den grad. Gamle pentaxsystemer har den fordelen at optikken også kan brukes på Pentax digitale speilrefleks. Dessuten, systemer som Canons FD-fatning har litt miljø rundt seg i Norge, så her er det god tilgang på kvalitetsoptikk, noe som kan være interessant. Foto.no er et godt utgangspunkt for å finne folk som driver med FD, har vært borti noen lidenskapelige samlere som også selger en del slikt utstyr, men husker ikke navn i farta.

 

btw, masse om practica:

http://www.praktica-collector.de/

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Om vintage-greia er viktig, så kan man eventuelt satse på litt mer "kurante" merker eller fatninger, slik at tilgang til optikk o.l. ikke begrenses i den grad. Gamle pentaxsystemer har den fordelen at optikken også kan brukes på Pentax digitale speilrefleks. Dessuten, systemer som Canons FD-fatning har litt miljø rundt seg i Norge, så her er det god tilgang på kvalitetsoptikk, noe som kan være interessant. Foto.no er et godt utgangspunkt for å finne folk som driver med FD, har vært borti noen lidenskapelige samlere som også selger en del slikt utstyr, men husker ikke navn i farta.

5281493[/snapback]

 

Vintage feelingen er for meg ganske viktig. Jeg har prøvd meg på gamle kameraer uten noe som helst automatikk og det er ti ganger mer inspirerende og intressant å fotografere (hel)manuelt.

 

Venter med å gå til innkjøp før jeg er helt sikker. Pentax var et annet kamera som vekket nysgjerrigheten. Skal sjekke ut. Takker for svar

 

edit:

Har forhørt meg rundt om og Pentax LX virker da meget bra. Hva er FOR dyrt for et LX kamerahus. Ser det er veldig variasjon i prisene på auksjonsider

Endret av whisky
Lenke til kommentar

Hmmm.. LX og K1000 er ganske "kjente" pentax-modeller, disse kan fort koste 1000-1500 kroner egentlig. K1000 er liksom "the" vintage-apparatet til Pentax, selv om det på mange måter er et svært enkelt system.

 

Enig med deg i at "vintage" har sine positive sider, både fordi man må stole på egne ferdigheter, men også fordi det er veldig lite "forstyrrende" elementer.

 

Hvis du driver med s/hv og mørkerom kan du vurdere om du vil legge et par tusenlapper i et mellomformatsystem med en 80 mm. Pentacon six med biometar 80/2.8 og sjaktsøker går i bøtter og spann for under 200 USD på ebay, dette er 6x6. Også Bronica er svært billig på mellomformatsfronten, og jeg har t.o.m. sett Mamiya 6x7 til bare noen skarve tusenlapper om dagen på foto.no. Filmapparater er i høyeste grad kjøpers marked.

Lenke til kommentar
Hmmm.. LX og K1000 er ganske "kjente" pentax-modeller, disse kan fort koste 1000-1500 kroner egentlig. K1000 er liksom "the" vintage-apparatet til Pentax, selv om det på mange måter er et svært enkelt system.

 

Enig med deg i at "vintage" har sine positive sider, både fordi man må stole på egne ferdigheter, men også fordi det er veldig lite "forstyrrende" elementer.

 

Hvis du driver med s/hv og mørkerom kan du vurdere om du vil legge et par tusenlapper i et mellomformatsystem med en 80 mm. Pentacon six med biometar 80/2.8 og sjaktsøker går i bøtter og spann for under 200 USD på ebay, dette er 6x6. Også Bronica er svært billig på mellomformatsfronten, og jeg har t.o.m. sett Mamiya 6x7 til bare noen skarve tusenlapper om dagen på foto.no. Filmapparater er i høyeste grad kjøpers marked.

5282012[/snapback]

 

Grunnen til at jeg vil bryne meg på helt manuel fotografering er fordi jeg vil bli bedre og bruke mitt eget hode. Jeg har bare erfaring med digitalt og føler ikke jeg lærer noe særlig av det. Synes det blir mindre fascinerende jo mer moderne og enkelt allt blir. Jeg har et toøyd Seagull speilrefleks kamera, men det blir for tungvint i lengden.

 

Uansett.. jeg vil ha et godt analogt og manuelt kamera for å lære og bli bedre. Mørkerom er noe jeg har til gode å lære meg. Har hatt foto som interesse i lang tid, men aldri tatt det noe særlig seriøst før i år.

 

Takk for hjelpen. Mellomformat liker jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...