Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en er "Ufattelig" treig!


Anbefalte innlegg

Har et problem som irriterer meg voldsomt.

Bygde meg en ny maskin som skal stå som en ren Filserver.

 

Maskinen består av et ASRock Socket 939 HK, Athlon 64 3500+, 1 GB Twinmos Twister CL2 (2x512).

Har i tillegg puttet inn 5 hardisker hvor 3x200GB, 1x250GB, 1x300GB.

 

Ustyret er montert i en X-Gear Miditower m/ 400Watt strømforsyning.

 

Måtte installere windows minst 10 ganger bare for å få det installert. Har i ettertid funnet ut av CD-ROM var synderen. Event Viewer viste over 2000 Bad Block på CD-ROM det siste døgnet.

Har demontert CD-ROM'en fra maskinen, men alt går likevell ufattelig treigt.

Her snakker vi om at det jeg nå skriver må jeg vente mange sekunder før det kommer opp på skjermen.

Jeg skulle hente ut en 3,5GB fil ut til den andre maskinen min over Gigabit LAN. Dette tok nærmere 1 time og 45 minutter å få over.

 

Task Manager sier at System Idle Process bruker opp mot 100% CPU kraft til enhver tid. Har kjørt virusscan på hele maskinen uten å finne noe som helst.

 

Alle delene har stått montert i en annen maskin tidligere (utenom HK) og har fungert utmerket.

 

Har prøvd å demontere alle disker utenom OS-Disk uten at det hjalp.

 

Ser ikke helt hva som kan være problemet, og hadde satt enormt pris på om noen har gode forslag til hva som foresaker denne sinnsyke delayen.

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan nok ikke hjelpe deg direkte med dette, man ville prøvd å fyre opp maskinen med en linux boot-cd (knoppix, simplemepis e.l.) for å se om det er windows som er problemet.

5281098[/snapback]

 

 

enig me den der.. men hvis det ikke er det så er det vel hk som er synderen..

 

hvis du har s-ata disk, prøv å starte opp uten ide kablen(e) koblet til

Lenke til kommentar

Har prøvd å starte opp med "kun" Sata disk uten at det hjalp.

har oppgradert til siste versjon av bios uten at det hjalp nevneverdig.

 

Det som jeg ikke forstår er at Task Manager sier at maskinen jobber på spreng. CPU ligger på 100% konstant uten at jeg gjør noe som helst.

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Har prøvd å starte opp med "kun" Sata disk uten at det hjalp.

har oppgradert til siste versjon av bios uten at det hjalp nevneverdig.

 

Det som jeg ikke forstår er at Task Manager sier at maskinen jobber på spreng. CPU ligger på 100% konstant uten at jeg gjør noe som helst.

 

-z00l-

5281171[/snapback]

 

kan du ikke skjekke hvilken oppgave som bruke 100% da..

Lenke til kommentar

Ser at jeg har 2x Primary IDE Channel og 2x Secondary IDE Channel.

Den første av Primary IDE Channel kjører PIO Mode.

Dvs: Transfer Mode står til : DMA If Avaliable

Current Transfer Mode : PIO Mode.

 

Denne får jeg ikke endret på heller.

 

Noen som har forslag ?

 

Var inne i Bios og tittet. Der var det heller ingen mulighet til å slå av PIO mode. Her kunne jeg dog velge forskjellige rate på den.

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar
Det står bare at System Idle Process bruker opp mot 100%.

 

Har vært inne i registeret å sett om jeg har noe uvedkommende som kjører uten å finne noe der heller.

 

-z00l-

5281190[/snapback]

 

"System Idle..." opp mot 100% betyr jo at maskinen ikke jobber! Det er bra om denne ligger opp mot 100% når du ikke gjør noe med maskinen :roll:

 

Er diskene kanskje klar for en defrag? Sjekka for virus og spy-/ad-ware? kjørt windows update? Oppdaterte nettverkskortdrivere? Siden det gikk så utrolig tregt på nettet kan en jo tro det var noe galt her.

Endret av Omnikron
Lenke til kommentar

Kan du ikke velge vekk "Let BIOS select Transfer Mode"?

 

"Den første av Primary IDE Channel kjører PIO Mode."

Det betyr at du har en overføringshastighet på bare noen veldig få MB/s. I tillegg vil maskinen virke tregere pga annen måte å kjøre IO på.

Spesielt hvis du har OS på denne harddisken kommer ting til å gå sørpe tregt. Overalt. :hmm:

 

Hvis du ikke får haket vekk "Let BIOS select Transfer Mode", kan du prøve å installere hovedkortdrivere på nytt. Er alle harddiskkablene i orden? Maskinen stiller på PIO når den føler at antall feil i overføringen blir for stor.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Har nå gått over alt av IDE / SATA kabler. Byttet ut den kabelen som CD-ROM'en var koblet til. Nekter å tro at DVD-brenneren som har vært brukt mindre enn et par timer skal være defekt.

Har i tillegg begynnt å installere windows på nytt.

Fikk som sagt ikke valgt noe som helst på den IDE kanalen som brukte PIO mode.

Det var ikke et valg som heter Let bios select engang. Det var det på de andre.

Windowsen er på vei opp igjen nå, så får vi se om det hjelper.

Hvis ikke er jeg redd dette hovedkortet går rett i elva asap :p

 

Mvh

 

z00l

Lenke til kommentar

Installasjon av windows etc hjalp desverre nevneverdig lite. Samme problemet. Den første primary IDE channel står bokført med PIO Mode.

Får ikke endret denne. Har prøvd å legge inn ny drivere til HK uten at det hjalp mye. Merkelig ettersom jeg får endret alle de andre om ønskelig.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...