Gå til innhold

NewEgg PC: kommentarer på oppsett ønskes


Anbefalte innlegg

[edit]

1) oppdaterte handlelista hos NewEgg til å ha en Plextor 716A DVD brenner..

2) Skal kjøpes og sendes til mitt studie-sted i USA (Huntsville Alabama, zip 35899 for de som er veldig innteresert.)

3) flytta edit feltet til begynnelsen slik at folk lettere ser enndringer.

4) åpna en relatert tråd som henviser til denne for å hente mer spesifikk innfo om RAM. Denne tråden kan finnes HER men vennligst ikke post i den... post i denne, så blir det sammlet! Takk!

5) Glemte å si: har FlexScan Eizo skjerm, tastatur, Razer DB mus og UPS, med mulighet for å få en rimelig grei "spill"crt fra overskuddslageret på jobben der.

6) oppdatert handlevogn og link

[/edit]

 

Hei!

Så nærmer det seg. Skal kjøpe en ny pc som skal brukes til følgende (i ingen spesiell rekkefølge):

  • Spilling (The Elderscrolls: Oblivion, DOOM 3, HL 2, F.E.A.R., Dreamfall) m/1280x1024 og ALT på max, inkl HDR.
  • VHDL kompilering (meget prossessor-intensivt. eks. Pentium 4 1.4GHZ ca. 8 timer avhengig av prosjekt seff.)
  • LabVIEW programmering
  • F@H (mål om 24/7 der F@H får all kraft når jeg eller ikke bruker maskina)
  • FLAC Ripping m/ EAC, derav Plextor...?

Noe å bite merke i:

Allt MÅ (uten untak!) handles på NewEgg.com

.oO!Handlelisten!Oo.

(dette fordi jeg skal flytte over til USA nå for å studere videre)

Egne kommentarer:

  • Dette ble $90.99 dyrere (før frakt) enn jeg i utgangspuntket hadde tenkt.
  • Ønsker å overklokke "litt" (ingen rekord forsøk mao.), men dette må nok vente til jeg får kjøpt vannkjølinga som jeg skal ha. (Reserator 1, eller nyeste utgave v/kjøp).
  • På sikt SKAL jeg ha en stille maskin, derfor Seasonic og planlagt Reserator.

Punkter som jeg er særlig usikker på/åpen for forslag:

  • Har ikke så go greie på minne. Har lett og lest og håper at jeg har funnet ett bra sett med tanke på litt overklokking + stabilitet?
  • Har ikke så go greie på DVD drev. Har lest at Plextor (og et annet merke som jeg ikke husker) utpeker seg med kvalitet og muligheter når det gjelder kjapp ripping i EAC.
  • Kan spare betraktelig ($97) på å gå ned til X2 4200, men denne har mindre cache. Her er jeg VELDIG usikker på om diffen er vel-brukte penger. Tenker da ikke fremst på spill, men på VHDL og F@H og Ripping (samt fremtidige spill).
  • Case... har fått minste prio med tanke på penger. Funnet et som virker "ok", spess med tanke på prisen. Vil helst ikke ha vindu (har fått for meg at disse vibrerer og støyer mer, spess i min pris-klasse.)
  • Hovedkort... Har gjort relativt mye research, og tror at mitt valg er ett bra kompromiss. Kortet jeg har valgt (Asus A8N5X) gir litt muligheter til overklokking, er sannsynligvis stabilt og har både PCI-e og PCI... Kan gjerne ta ett billigere kort, men er da avhengig av noen som har mer peiling enn meg til å plukke ett. Krav om pålitelighet og kvalitet kommer forann støy etc, men vil jo ikke "spare bort" effekten av kvalitets-minne og CPU.
  • HDD skal være Seagate eller Samsung (muligens Western Digital). Lyd er viktigst. PGA fremtidig vannkjøling som tar "all" varme ut av chassi, regner jeg med bra miljø for HDD selv uten kjøling?

... hummm... er med andre ord ganske åpen for forslag selv om jeg er rimelig fornøyd med oppsettet.

 

Bestillingen kommer til å skje ca første uken av Februar, tenkte å vente på "nytt-års" pris-raset på CPU (v/ nye lanseringer) og pris-ras på GPU (nye lanseringer?).

Derimot så tenkte jeg ikke å bruke de billigere prisene til å "kjøpe nyere" men derimot bruke dette "mellomlegget" på:

  • Zalman Reserator vannkjøling (har ett nå som jeg er fornøyd med, men har solgt det til broderen siden det er i Europeisk utførelse)
  • Creative Lydkort
  • Sprit og fest
  • et nytt spill kanskje.

...dermed så spiller ikke "fremtidige priser" så veldig stor rolle. Det er viktigere å optimalisere med tanke på "idag", selv om jeg har håp og forventninger om at et par nøkkelkomponenter skal falle litt i pris....

 

Ble litt lang post, men jeg håper at jeg kan få noen til å kikke over litt her. :)

(Har $1500 avsatt til formålet, før frakt... blir noe billigere fylles bestillingen ut med de tinga som jeg ikke har fått råd til i denne omgang.)

Endret av Dargar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen plextor DVD-brenner er rebadgede Benqer, det er viktig å få med seg. Da hovedgrunnen til at Plextorer er bra rippere er at de har "overrad to lead-in/out" (De er også gode på kopibeskyttelser). Om jeg ikke hsuker feil er 740 nettopp en slik rebadget benq, og har dermed IKKE overread.

 

Det optimale drevet for ripping er plextor premium, men det er et enormt overpriset drev.

 

Har du forresten lest den fine EAC/Flac-rippeguiden min? ;) Har du flere spørsmål om ripping så er det bare å spørre eller sende PM

 

EDIT: Lenke til guide: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=505830&hl=

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
hummm...

 

Det er ganske mange forskjellige 740'er i lista, men ingen "premium"...

 

Hva ville du anbefalt fra denne lista her:

 

PLEXTOR Liste

 

(Beklager rotet med andre produkter fra Plextor, men ville være sikker på å få med "allt" fra plextor..)

5281260[/snapback]

 

Premium er en cd-brenner, den har ingen dvd-funksjonalitet. Tror 716 er bra drev. Men dette tar jeg fra hukommelsen, så du bør sjekke at de har overread og single-session-mode og slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar
NewEgg har Opteron 170 på lager. link. Den skal være rå til overklokking.

 

Kan personer i Norge bestille fra denne nettsiden?

5281753[/snapback]

 

 

Hummm... den er jo "hele 200MHz" under... 2GHz mot 2.2GHz..

 

Siden frekvens ikke er alt, er det stor forskjelli arkitekturen på disse to?

(Denmark vs Toledo)? Jeg mener, greit den klokker bra, men om arkitekturen "Toledo" er bedre, så er man nesten like langt. Særlig med tanke på at jeg har hørt mye bra om klokkinga på Toledo også.

 

Er jo $420 vs $497 så det er jo sånn sett veldig bra... blir en del billigere liksom, nok til å få meg ned mot den "magiske" grensa igjen!

 

Opteron 175 er jo på 2.2GHz "stock".. klokker denne likt som Opteron 170? -isåfall er det jo ikke vits i å legge ned de $55 som er diffen på de to.[edit regne feil]

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

Herre...

 

Så pes det var å researche en bra musikk-rippe-cd leser / DVD kombo-drive.

 

Har tilbragt over 1 time i CDFreaks.com sine forum uten å finne noe særlig vettig. Ja, de har mye innfo, ja de har lange tråder, nei de har ikke særlig bra struktur på forum, nei det er ikke mulig å finne bra anbefalinger. Sukk.. Dessuten snakker bare alle om at den og den klarer å lage backup av de og de spilla.... ingen jeg så i noen av forumene som nevnte noe om musikk-cd'er med kopi-beskyttelse. sukk og dobbelsukk.

 

Blir vel bare til at jeg kjøper en reader og håper på det beste, pluss den DVD-comboen fra Plextor som jeg har i lista da.

 

Ang. Opteron vs. X2 så har jeg ikke funnet ut noe "conclusive", men det frister jo litt med en opteron 170 siden den er såpass mye billigere..

 

Komentarer mottas med takk!

[edit]

ja, plextor premium nevnes både titt og ofte, men denne er etterhvert vannskelig å få tak i, sykt dyr (med tanke på at den bare er en CD-brenner), og jeg fant ingen tråd som konkluderte (konstruktivt) med at dette var den ultimate brenner/ripper'en. Tvert om fant jeg flere steder folk som sa den var for dyr og at mange av de "spesielle" funksjonene var unyttige... men uten å bygge særlig godt under med f.eks. alternativer.

[/edit]

Endret av Dargar
Lenke til kommentar
Herre...

 

Så pes det var å researche en bra musikk-rippe-cd leser / DVD kombo-drive.

 

Har tilbragt over 1 time i CDFreaks.com sine forum uten å finne noe særlig vettig. Ja, de har mye innfo, ja de har lange tråder, nei de har ikke særlig bra struktur på forum, nei det er ikke mulig å finne bra anbefalinger. Sukk.. Dessuten snakker bare alle om at den og den klarer å lage backup av de og de spilla.... ingen jeg så i noen av forumene som nevnte noe om musikk-cd'er med kopi-beskyttelse. sukk og dobbelsukk.

 

Blir vel bare til at jeg kjøper en reader og håper på det beste, pluss den DVD-comboen fra Plextor som jeg har i lista da.

 

Ang. Opteron vs. X2 så har jeg ikke funnet ut noe "conclusive", men det frister jo litt med en opteron 170 siden den er såpass mye billigere..

 

Komentarer mottas med takk!

[edit]

ja, plextor premium nevnes både titt og ofte, men denne er etterhvert vannskelig å få tak i, sykt dyr (med tanke på at den bare er en CD-brenner), og jeg fant ingen tråd som konkluderte (konstruktivt) med at dette var den ultimate brenner/ripper'en. Tvert om fant jeg flere steder folk som sa den var for dyr og at mange av de "spesielle" funksjonene var unyttige... men uten å bygge særlig godt under med f.eks. alternativer.

[/edit]

5282111[/snapback]

 

Jeg er nok enig, har selv en premium, og den er sjukt overpriset, og man bruker lite av funksjonene, (brenner knapt nok CDer). Det jeg bruker av funkjoner den har er

 

- Generelt god evne til å ignorere kopibeskyttelser

- Single Session

- Relativt god til å lese ripede CDer

- Lav Offset-feil (egentlig ikke så farlig)

- Overread til Lead In/Out

- Mulighet til å senke farten slik at den ikke bråker så mye, på en enkel og fleksibel måte.

 

Jeg tror 716 har de fleste av disse funksjonene (hvor overread og evne til å lese kopibeskyttede CDer er de viktigste). Men jeg er ikke 100% sikker. Så jeg tror det er et greit drev.

 

Ellers har jo premiumen endel morsomme funksjoner, feks å kunne bestemme hastighet til trayen når den går inn og ut, idividuelt :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...