Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med ADSL fra LOS


Anbefalte innlegg

Har 3000/500 linje fra LOS..

 

Sliter mye med at jeg mister nett og at linjen måles til å være mye lavere enn 3Mb (fra itavisen.no sitt speedometer varier linja stort sett mellom 2,3-2,9Mb). Dette skjer selv om jeg kobler meg rett på modem, da altså utenom router... Alt av kabler er skiftet, for å sørge for at det ikke er noe galt hos meg.. Måtte visst det iflg los.. Når jeg prater med kundeservice, pleier de gjerne å skylde på telenor sine linjer eller meg å mitt utstyr (datautstyr altså :p )

 

Kan miste nett i alt fra et par sekunder til fler timer av gangen... (spesiellt de 4-5 siste dagene)

 

Er det fler som sliter med dette eller er det bare meg...? Vet jeg ligger noe langt unna sentralen og lurer på om d kan være årsaken, eller om folk som ligger nært sentralen også sliter med det samme eller liknende...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være at du bor for langt fra sentralen til å kunne få 3mbit stabilt? Er det lenge siden du fikk 3mbit? Mister du synch mot sentralen eller slutter bare nettet å funke? En løsning kan være å få LOS til å stille ned hastigheten din til f.eks 2mbit, og se om det har noen virkning.

Tror det er mange som sliter med stabilitetsproblemer på høyere hastigheter uten å være klar over at de bor så langt unna sentralen at linja ikke tåler den hastigheten de har... Selv bor jeg 2600 meter unna sentralen og har NGT. Linja mi klarer 5 mbit før den begynner å krangle.

Endret av Ligaya
Lenke til kommentar

Fikk 3Mb for ca 3-4 uker siden, men slet med stabilitetsproblemer før også. (tele2 2Mb) Med 2Mb linjen fikk jeg korrekte målinger. Aner ikke hvor langt fra sentralen jeg ligger, men vet at det går i en del forskjellige ledd/koblinger før mitt punkt kommer.

 

Om jeg mister synch aner jeg ikke hvorledes jeg kan sjekke.. Vet bare at det slutter å funke fra tid til annen :p

 

Hvordan kan jeg finne ut av lengden? Er det noe som oppgis fra ISP, eller finnes det en sentraloversikt?

Lenke til kommentar

Når linja er nede finnes det måter se på modemet om du har link eller ikke. På modemene som Tele2,NGT og Telenor (sikkert flere også) leverer har du en @ som vil lyse om du har synch eller være slukket om du ikke har det. Om du ikke har noen @ kan du se om det står DSL synch, eller synch noen steder. Er nettet nede, og den lampa slukket har du ikke tilkobling til sentralen.

Du kan sjekke hvor lang linjelengde du har via Telenor Kapaks sjekk, f.eks her

 

Tast inn telefon nummer, så vil du få opp hvor lang linjelengde du har. Du kan også ringe din ISP, så vil de opplyse deg om det :)

Lenke til kommentar

Har tilkobling til sentralen iflg los folka... ringte dem her for et par dager siden mens nettet ikke funka.. De sa at de ikke fant noe feil og at linja var koblet opp. De lovte å sette en tekniker på saken, men vi får nå se hva nytte d gjør, om de i d heletatt gjør det, eller bare håper at ting ordner seg.. ;)

 

Ska sjekke lengde på linja i kveld.. Viser sjekken noe info om hvor mange ledd som er mellom sentralen og meg? Det kan da vel ha en del å si vi e tru....

Lenke til kommentar

Hmm.. har prøvd 3 dager på rad nå på å komme inn på siden du linket til for å sjekke avstanden, men kommer ikke inn.. Er den nede or tia, eller er det bare jeg som ikke kommer inn?

 

Tror nok jeg skal prøve å få satt ned hastigheten til 2Mbit igjen.. Da var d ihvertfall rimelig mer stabilt..

 

Har tatt pingtest mot vg og etter ca 10 timer lå jeg på 16% pakketap :(

Ikke særlig linje å skryte av.....

Lenke til kommentar

Hei,

 

har samme problem som deg. Jeg har startet en liten logg for å se hvordan det vil utvikle seg, og vi har ringt inn og klaget. Hos oss var det ingen problemer før vi skiftet over fra Telenor til LOS 2/11. Samme dag ble det småproblemer, f.eks. klarer vi ikke å nå fram til Yahoo! Email men må da bruke webmail eller Gmail (veldig snodig problem, de forsvinner rett og slett men blir sendt!). Dette fungerte ypperlig på Telenor.

 

Sist gang jeg sjekket den siden hadde vi kapasitet nok til 4800 ned (husker ikke helt det siste tallet), og vi sitter nå med LOS 3000/500.

 

Jeg begynner å lure på om ikke kapasiteten er overskredet, dersom en tar en titt på driftsmeldingene til LOS har de vært ganske opptatte med å jobbe de siste ukene.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...