Gå til innhold

Hovedforskjellen på Pentium 4 og Celeron...


larseer83

Anbefalte innlegg

Hei, hva er egentlig hovedforskjellen mellom Pentium 4 og Celeron prosessorene? Hva har det seg at en Intel Celeron D 345 - 3.0Ghz Socket 478 ligger på 900 kr mens en Pentium 4 ligger på vesentlig mye mer?

 

Har en 1.8 ghz Pentium 4 prosessor... er den Celeron cpu'en "råere" enn min 1.8 Pentium 4??

 

Bare lurer jeg :)

 

Å kan jeg ha den celeron cpuen i min gamle maskin?? Har socket 478...

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentium 4 har større level 2 cache og høyere busshastighet enn Celeron. Dette gjør at Pentium 4 får vesentlig bedre ytelse på samme klokkefrekvens. En Celeron får rett og slett ikkje data fort nok til å utnytte potensialet i prosessoren.

 

Dette ser man veldig godt på tester der Pentium 4 yter veldig mye mere på spill og vanlig programvare, mens Celeron yter like godt på programvare der koden er liten. Feks 3D rendring, der de samme operasjonene blir utført på store mengder data.

Lenke til kommentar
Celeron D er basert på Prescott-kjernen, så du må sjekke at hovedkortet ditt støtter Prescott.  Hvis du har i848/865/875P-chipset er det sikkert at det går, men med noen eldre hovedkort kan det være usikkert eller umulig.    Finn ut av det, så kan du få et svar.  :)

5280192[/snapback]

 

Okei.. jeg skal finne ut av det... men hvis den støtter Celeron D prosessorer anbefaler du meg å kvitte meg med min 1.8 ghz Pentium 4 da??

Lenke til kommentar

Hei.... har prøvd å finne ut litt info om hovedkortet/cpu mitt håper det kan hjelpe med tanke på om det støtter Celeron D prosessorer eller ikke....

 

 

Hovedkort ID: 01/10/2002-P4X266A-8233-6A6LWH2AC-00

 

Hovedkort: Shuttle AV45GT®

 

Bus type: Intel NetBurst

 

CPU type: Intel Pentium 4A, 2056 MHz (18 x 114) (orginalt 1800 Mhz)

 

Prosessor alias: Northwood, A80532

 

Pakke type: 478 Pin uPGA

 

Nordsiden: VIA VT8753A Apollo P4X266A

 

 

 

Står masse greier i det programmet jeg har.. si ifra hvis det er no spesifik info jeg må opplyse om her for å finne ut av kompitabiliteten :thumbup:

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Etter å ha kikket litt rundt, så fant jeg ut av at hovedkortet ditt dessverre ikke klarer støtte for Celeron D eller andre Prescott-baserte CPUer.     Du kan bruke Northwood-CPU'er med 533 MHz buss da.  (Opptil 3.06 GHz)

5281233[/snapback]

 

Ser det er litt vanskelig å få tak i den typen cpu nå.. men takk for all hjelp så langt!

Endret av AudiPowha
Lenke til kommentar
Etter å ha kikket litt rundt, så fant jeg ut av at hovedkortet ditt dessverre ikke klarer støtte for Celeron D eller andre Prescott-baserte CPUer.     Du kan bruke Northwood-CPU'er med 533 MHz buss da.  (Opptil 3.06 GHz)

5281233[/snapback]

 

Ser det er litt vanskelig å få tak i den typen cpu nå.. men takk for all hjelp så langt!

5281246[/snapback]

jeg trodde de hadde det på komplett. . . så dem for en uke siden, men nå er det bare to prescotter der. . .

synd :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...