Gå til innhold

Hva er normal cpu tempratur?


Crow

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt sammen en pc til min niese.

Asus P5WD2 Premium hovedkort.

Intel Pentium D Processor 820+.

Akkurat nå orginal pentium D kjøler. Montert med Artic Silver 5 pasta, og tempraturen ligger på ca 64 grader C ubelastet (over 72 grader C hved belastning) Er dette normal tempraturer for denne prosessoren?

Har fått tak på en Igloo 5071 Series Socket T CPU Cooler som skal passe, men denne har skru festing, og jeg kvier meg for å rive ut igjen hele dritten for å feste metall bakstykket på Hovedkortets bakside. Grunnen til annskaffelsen var lovet lavere støy og bedre kjøling.

Har også montert en Arcano 13 vifte kontroller, men foreløpig bare på chasis viftene, må vel nesten bytte CPU vifta/kjøleren før det er vits i å sette den på Arcanon. CPU vifta går på ca 4800rpm og høres ut som ett lite jet fly, så det er jo fristende å bytte kjøler, kvier meg som sagt bare for alle små pluggene på Tsunami towerts firewire plugg.

Noen med bedre forslag til kjøler vifte instalasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Montert skjevt? humm, det er en mulighet ja. Disse knepp låsene på siden er ikke enkle å få til. Skal låse de opp igjen og prøve å sentrere det på nytt (lett for å bli fulle knepp på to som sitter ved siden av hverandre, og da er det nok skjevt ja).

Pasta: Brukte omtrent som 2 riskorn i størrelse, og brukte ett olfa knivblad til å dra det utover med. Det var ingen problem med å dekke hele kjøler flaten (rund) med ett tynt lag pasta. Hadde inntrykk av at tykkelsen var omtrent som disse putene som er på når kjøleren kommer. Høres dette greit ut? Skal teste i kveld eller i morgen når jeg får sjangsen dette med skjev monteringen, og være ekstra nøye med låsingen. Så får vi se hva tempen blir da (raport følger).

Lenke til kommentar
Montert skjevt? humm, det er en mulighet ja. Disse knepp låsene på siden er ikke enkle å få til. Skal låse de opp igjen og prøve å sentrere det på nytt (lett for å bli fulle knepp på to som sitter ved siden av hverandre, og da er det nok skjevt ja).

Pasta: Brukte omtrent som 2 riskorn i størrelse, og brukte ett olfa knivblad til å dra det utover med. Det var ingen problem med å dekke hele kjøler flaten (rund) med ett tynt lag pasta. Hadde inntrykk av at tykkelsen var omtrent som disse putene som er på når kjøleren kommer. Høres dette greit ut? Skal teste i kveld eller i morgen når jeg får sjangsen dette med skjev monteringen, og være ekstra nøye med låsingen. Så får vi se hva tempen blir da (raport følger).

5280265[/snapback]

 

Nå er det lenge siden jeg har holdt på med stock kjølere, men de "putene" du snakker om, er det såkalte "thermal pads" eller kjølepasta? Husk at det skal være et meget tynt lag med kjølepasta. Det er kun for å dekke nærmest mikroskopiske riper og ujevnheter. 72c er definitivt for varmt til å gå 24/7. Du er sikker på at ikke kabinettet er en stekeovn da, helt uten kjøling?

Lenke til kommentar
min venn har en amd 3000+. Den ligger på 70*c når den er på 24/7. Litt mye syntes jeg, men ikke de. pcen lagger pga cpuen tror jeg =/ men de har jo bare stock viften...

5282714[/snapback]

 

Det er seriøst varmt! Intel Pentium d utvikler mye mer varme enn en athlon 3000+. Enten har han gjort noe veldig feil under installasjonen av kjøleren, eller så er kjøleren en enorm lodott, eller så er kabinettet hans en stekeovn. Det er eneste årsaker jeg kan komme på i hvert fall, men han bør gjøre noe med det.

 

EDIT: Innlegg 1337 :w00t::w00t::fun: . Nå må jeg slutte å poste, slik at jeg aldri går over 1337. :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
min venn har en amd 3000+. Den ligger på 70*c når den er på 24/7. Litt mye syntes jeg, men ikke de. pcen lagger pga cpuen tror jeg =/ men de har jo bare stock viften...

5282714[/snapback]

 

Haha!

 

Dette er kjøleløsningen jeg ser for meg kameraten din har:

 

brick.JPG

 

Det som blir brukt for å kjøle den er et vift fra denne i ny og ne;

 

misc-jpfand.jpg

 

I tillegg er den feilmontert :lol:

Lenke til kommentar
min venn har en amd 3000+. Den ligger på 70*c når den er på 24/7. Litt mye syntes jeg, men ikke de. pcen lagger pga cpuen tror jeg =/ men de har jo bare stock viften...

5282714[/snapback]

 

Det er seriøst varmt! Intel Pentium d utvikler mye mer varme enn en athlon 3000+. Enten har han gjort noe veldig feil under installasjonen av kjøleren, eller så er kjøleren en enorm lodott, eller så er kabinettet hans en stekeovn. Det er eneste årsaker jeg kan komme på i hvert fall, men han bør gjøre noe med det.

 

EDIT: Innlegg 1337 :w00t::w00t::fun: . Nå må jeg slutte å poste, slik at jeg aldri går over 1337. :p

5282741[/snapback]

Lodott? Er jo spilrande ny jo (3 dager gammel).

Kabinett tempraturen lå jevnt på 35,5 grader C (fyrer med ved ovn 2m ifra), og toweret er ett Thermal Take Tsunami Dream med 2 stk 120mm vifter. Kabinett tempraturen er målt rett fremfor CPU vifte, så den burde være reel (ingen stillestående luft der nei, den blir sug rett inn i cpu viften, og chassis bak viften er bare 5-10cm bak der igjenn).

Startet akkurat opp pc`n så jeg skal lese av kabinett tempraturen nå om ett øyeblikk. Rom tempraturen er akkurat 20 grader C nå, så vi får se hva det blir til.

Ok, etter 10min gange er kabinett tempen 32,3 grader C (and rising?).

Nå skal jeg sette i gangs Sisoft sandra og temp over våking av cpu.

Resultatet (etter litt knoting) er steady 56 grader C på cpu og ca 40 grader på hovedkortet (psu rundt 20 gradder C).

Setter nå igang bench mark tester på cpu (to forskjellige på rappen). Og tempen ble 72 grader C, byttet til monitor enheten i sisoft for å lese av cpu tempen så det er mulig den var høyere. Noen som vet om en enkel og grei måte å overvåke cpu temp på, mens en tuller rundt med benchmarks eller mens den bare står og går?

Nå er foresten kabinett tempen kommet opp i 33,7 grader C og synker. 33 grader C når jeg nå avslutter innlegget (innlegget skrevet etterhvert som jeg har gjort de forskjellige tingene).

Endret av Crow
Lenke til kommentar

Kan jo legge inn en komentar jeg med.

Har ikke finlest alt her men jeg har samme hovedkort og samme CPU bare att den slutter på 830 da.

Temperatur her ligger på 40-45c under vanlig bruk. Den høyeste tempen jeg har sett er 55c når jeg har spilt spill, redigert video o.l.

Jeg bruker en Zalman CPU kjøler som gjør gjobben.

 

Gjorde litt undersøkelser før jeg kjøpte dette hovedkortet, og temp problemer var den røde tråden for de fleste med dette hovedkortet.

Det som har vert løsningen for meg, og som jeg tror du også bør gjøre er å gå inn i BIOS å manuelt stille Vcore temp på CPU.

Vet ikke hvor godt kjent du er med den slags men nærmere beskrivelse finnes i kap. 4 side 21 i brukermanualen som fulgte med.

Husker ikke i farten hva jeg nøyaktig satte min på men sett den på den laveste verdien for 1.2....ett eller annet v.

 

Kan også anbefale og oppgradere BIOS først. Siste ver. er 0606.

 

Men stiller du Vcore ned så vil du nokk få ned tempen også.

Håper dette kan være til nytte. :thumbup:

Endret av onimusha
Lenke til kommentar

Hei, igjen folkens. CPU kjøleren var definitivt skjevt montert, den ene labben hadde løsnet. I tillegg kan jeg si med sikkerhet at der var noe formye kjølepasta på (der var jamnt lag på begge delene etter demontering, kan faktisk sette på ny kjøler uten å ha på mere pasta :blush: ).

 

Nå er problemet litt annerledes, jeg har tatt ut hovedkortet og skal til å montere ny kjøler. Denne kjøleren er av skru fast type med ett metall kryss som skal monteres på baksiden med dobbelsidig tape rundt senter av krysset. Når jeg senere skal skru fast CPU kjøleren vil endene av metal krysset treffe hovedkortet, og jeg føler meg ikke helt vel med dette (kortsluttninger på hovedkortet høres dyrt ut). Så det jeg lurer på er om dette er helt vanlig prosedyre og ufarligt, eller om dere bruker små padder med gumme etc til å legge under armene på krysset som spacere.

Skal prøve å legge opp ett bilde, om det går vil dere se den faktiske instalsjonen så langt jeg er kommet under her.

post-59138-1134405021_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har prøvd å finne noe onfo om denne kjøleren din, og må si det var ikke så enkelt.

Hørtes litt snålt ut att det er laget av metal, pleier gjerne å være laget av hardplast. Men tror ikke det vil by på noe broblem fordet.

Kretsene er jo isolert av ett tynt lag med ett eller annett. Som oftest grønt, men blått her da som vistnokk er varmeledende.

 

Men du bør fjerne gammle kjølepasta rester. Dette fordi det kan komme luftbobbler i og redusere kjølingen.

På intel prosesorer skal det kun pasta tilsavarende MAX størelsen av 2 riskorn (ming grøtris :D )

 

Har du noe link til denne kjøler produsenten ?

 

Og vist jeg ikke husker helt feil så er hele den flaten som dette krysse berører samme strømleder. Ingen loddepunkter under, rett meg vist jeg tar feil her.

Endret av onimusha
Lenke til kommentar
Kretsene er jo isolert av ett tynt lag med ett eller annett. Som oftest grønt, men blått her da som vistnokk er varmeledende.

 

Laminert som det kalles :thumbup: En lakk som sprayes på diverse elektroniske komponenter, enkelte slike lakkel leder, men i de fleste tilfeller er de brukt som en isolator...

 

Edit: Når jeg sa at enkelte leder så var det snakk om strøm og ikke bare varme, men det er her brukt som en isolator...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Link er http://www.glacialtech.com/image/product5071silent.jpg

 

Jeg fulgte instruksjonene på denne hjemmesiden. Jeg gjorde ikke noen modifikasjoner og det gikk bra (men ett er sikkert, denne Kjøleren monterer en kun med HK ute).

 

To riskorn må da bli litt for mye, jeg tok knivbladet og strøk ut det som var igjen etter forigeomgang til en fin tynn hinne som dekket hele cpu`n.

 

Nå er alt oppe og går igjen, men siden cpu vifta nå er koblet til Harcanoen (vifte styring), får jeg start avbrudd og cpu vifte feilmelding under oppstart (må trykke F1 for å starte opp). Må jeg lodde inn en leder fra vifte rpm ledningen til CPU fan kontakten på hovedkortet, eller er det muligt å skru av cpu vifte sjekk i Bios?

 

Idle temp er nå på 54 grader C og det høyeste jeg har fått cpu opp i hitil er 64 grader C. Kabinett tempratur er stødig på 38 grader C i hvile i ca 22 grader C rom temp.

 

Synes ting ser bra ut nå. Vil takke for god hjelp fra dere her på forumet (samt tidligere innlegg under div sticky temaer) som har hjulpet meg i mål (tror jeg :) ).

Endret av Crow
Lenke til kommentar

Er kjekt ting er oppe å går.

 

Vist du ikke har koblet CPU vifte kontakten til hovedkortet så kan du skru av det i bios.

Igjen brukermanualen, KAP 4 SIDE 37 står det litt om det.

Personlig hadde jeg ikke slått meg helt til ro med de temperaturene. Ville prøvd å få de litt til ned.

 

Ellers så kan det jo nevnes at det i bruksanvisningen på zalman viften min så står det att jeg må skru ned hastigheten i bios om jeg får en sån type feilmelding.

Har ikke fått det da, men ville bare nevne det.

 

Men det er vist en sånn ting med vifter som oppererer på lavere hastighet en det som er standar for boxed vifte.

Endret av onimusha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

siden jeg har samme cpu og samme problem så hiver jeg meg med!

bruker stock kjøler men har skrudd denne ned slik at den kun går på fult når jeg spiller og ikke noe annet!

tenkte jeg skulle prøve med vannkjøling, men mamma sier nei :( (tror det kommer av siste forsøk).

men hvis noen vet om noen gode alternativer som ikke koster flesk, så bare si i fra. men et lite spm. burde viften bak i kabinetet suge luft ut eller inn? har det noen betydning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...