Gå til innhold

Navn på barnet mitt.


Mr.Locke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1:

Kall guttungen noe NORMALT.. mulig dere syns dere er kreative og flinke når barnet blir født, men når lille "Kurt-Dennis" er tenåring er ikke det fullt så fett lenger.. PRØV å unngå dobbeltnavn.. blir sjeldent bra ^^

5278986[/snapback]

 

Ey, folk med dobbeltnavn skal overta verden, ikke rakk ned på oss, da blir du blant de første som senkes ned i dypet!

Lenke til kommentar
Mellomnavnet "Kal El" er vel ikke helt 100%? Høres mer ut som en type krydder enn noe annet.

 

Kal El er fødselsnavnet til Supermann. Dvs. ikke aliaset hans "Clark Kent" eller "Supermann"/"Superman", men det "ekte" navnet hans selvom hele supermann-figuren er fiktiv/tegneserie.

 

Grunnen til at det blir mellomnavn er fordi det kan slå begge veier, dog jeg holder en femmer på at det slår positivt ut. De fleste i min generasjon vet hva "Kal El" står for, og at supermann er selveste manisfestasjonen på snill,godhjertet, ansvar, balanse. Vi kan jo ikke kalle han supermann som mellomvavn, blir for dumt, men Kal El synes jeg ringer fint, det er litt mystisk, og de som elsker janteloven / har lite fantasi vil nok uansett oppleve mellomnavnet som "Carl L" med mindre de ser det nedskrevet sort på hvitt.

 

Ikke fordi vi er nerder, eller fordi vi er spesiellt supermann-fans, men fordi vi vil ha noe som står for noe positivt uten å være religiøst eller historisk linket. (Vi er ikke religiøse noen av oss, men har prinsipper om verdier som vi gjerne vil få frem.)

 

Har tenkt mye på det, og var noe av det mest nøytrale (siden det er fiktivt) vi kunne finne som allikevel står for positive/gode verdier, og et navn er jo noe av det mest elementære ett menneske kan ha gjennom hele livet uansett hvem de er eller hva de gjør, og kan styrke selvtillitten.

Den litt eldre / forrige generasjon vil nok se på det som "tullete" eller barnslig / nerdete, men jeg tror de fleste av vår generasjon assosierer det med noe positivt og litt morsomt. (Det er ikke inspirert av serien "Smallville" som er en døgnflue, vi kommer jo fra en generasjon hvor alle vet hva/hvem supermann er og hva det står for.)

 

Tror et slikt mellomnavn kan føre til bedre sosiale evner / større nettverk / flere bekjentskap rett og slett fordi det er et morsomt samtaleemne, spesielt ovenfor nye mennesker.

 

Når det gjelder fornavn, vil vi ha et så normalt fornavn som mulig, ikke et "Ari & Martha"-kreativt navn.

Det kan godt skille seg positivt ut allikevel, men ikke for mye og skal ikke være noe som kan ligge ann til mobbing.

 

Dermed har gutten to verdener/goder å velge mellom, ett normalt/A4-samfunn navn til de situasjoner det lønner seg, og et mellomnavn som skiller seg ut der det er ønskelig.

 

Mange gode forslag her:

 

Adrian

Christer

Jørgen (kan desverre ikke bruke, nevøen min heter det allerede.)

Stian

Lars (en mulighet, men broren min heter det, dvs faren til Jørgen.)

Sander

 

Her snakker vi ikke om et dobbeltnavn (2-ords fornavn), vi snakker her om 1 enkeltords-fornavn, og 1 mellomnavn ("Kal El").

 

 

Mange gode forslag, kom gjerne med flere (også norrøne / nordiske navn)!

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Med all respekt å melde, hadde mine foreldre gitt meg navnet til en fiktiv superhelt hadde jeg blitt flyforbannet.

 

Jeg synes dere skal oppkalle barnet etter noe med tradisjoner og verdighet. Bruk gjerne vår rike kulturarv som flere alt har vært inne på og styr unna utenlandske navn og fiktive personer.

5279286[/snapback]

 

Poenget er nettopp det, i tillegg til det navnet står for av verdier direkte, så sier det også litt om at noe må ikke for enhver pris være religøst, selvhøytidelig, gravalvorlig eller verdenshistorisk får å ha verdier.

 

Litt av moralen er nettopp også han han skal få et hint om at man skal ikke ta alt her i verden grav-alvorlig og "politisk korrekt", samt å minne han på at foreldrene hans ikke til en hver tid tar seg selv så forbannet høytidelig.

 

Kulturarv og tradisjon har ikke automatisk enerettighet på verdighet.

 

Vi må jo, som alle andre som har sine meninger og verdier, få lov å føre våre verdier videre på vår måte, sunne verdier.

Tidene forandrer seg, og ting følger etter, men de samme verdiene går igen hele veien, bare i nye forkledninger.

 

Alle barn opplever mobbing med ett eller annet i løpet av oppveksten, og isåfall skjer det med noen enkelte, så finner han jo fort ut hvem som er å samle på av venner, og hvem som ikke er det, og kanskje lærer i slengen å heve seg over slik mobbing.

Nå skal jo gutten få et normalt fornavn (derfor denne tråden b.la), så jeg ser faktisk ikke noe stort problem.

 

Ekte venner mobber ikke, og de tar man vare på. Enkelte snur også med tid, og ender opp som ekte venner, mange vennskap har sin rot i konflikt, hvor begge parter har uventet funnet ett felles grunnlag, og satt til side uenighetene.

Noen av mine beste vennskap begynte med en aller annen fyr på en fest jeg ikke kjente fra før:

"kom igjen da, slå først du da! kom igjen! jeg venter!"

10 min senere: "Ok, skal ingen av oss gjøre noe snart?"

30 min senere "Skal vi gå inn på festen igjen? Dette er bortkastet tid"

2 timer senere "Hva sa? Nei vi, bråka? Nei vi bare psyket hverandre ut litt, vi er egentlig gamle venner som går langt tilbake! skål!".

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Linus :thumbup: Synes iallefall jeg er fint :)

 

Forresten er det bare tøft med Kal El som mellomnavn :w00t: Er enig me trådstarter om at det garantert kommer til å slå positivt ut.

5279326[/snapback]

 

Der har du nettopp en verdi supermann/"Kal El" står for: Selvom man KAN tråkke på en maur, betyr ikke at man SKAL eller MÅ gjøre det :D

 

(Ergo, uansett hvor sterk han blir, beherskelse, empati og forståelse er en fin ting, og dermed skal man ikke gå rundt å banke andre selv om man kan[/])

 

:D

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Jeg ser poengene dine med å kalle ham det, men andre har nok vanskelig for å forstå, og da blir det straks et problem. Generasjonen som sønnen din kommer til å vokse opp med vet ikke hva Kal El er. Du ser jo her, at det er mange som mener du bør la være å kalle sønnen din dette. Det kan godt hende det viser folk flest sin mening angående navnevalget?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...